خانه / شخصیت ها / پژوهشگران ایرانی / دیگر پژوهشگران / ابهام های اساسی و لاینحل در مورد دین زرتشتی

ابهام های اساسی و لاینحل در مورد دین زرتشتی

به قلم حسن پیرنیا (درگذشت ۱۳۱۴ش)
خاورشناس ها و علمایی که نسبت به این مذهب (زرتشتی) غور و تتبع کرده اند نتوانسته اند محققا معلوم کنند که زرتشت در چه زمانى مى زیسته و از اهل کدام قسمت ایران بوده و اوستا که کتاب مذهبى زرتشتیان است در چه تاریخ نوشته شده و زبان آن زبان کدام قوم یا مردم ایرانى بوده.
هرچه در این باب گفته یا نوشته اند حدس یا تصورى است که ممکن است به واقع امر ـ که نمى دانیم ـ نزدیک یا از آن دور باشد.

منبع:
تاریخ ایران باستان، حسن پیرنیا (درگذشت: ۱۳۱۴ش)، تهران، دنیای کتاب، چاپ اول، ۱۳۷۵ش، ج ۴، ص ۲۸۸۳

یادآوری:
کسی که در این درجه از ابهام است، به دلیل اینکه هیچ سخن و کتاب و رفتاری را نمی توان به او نسبت داد، قابل پیروی کردن نیست.

همچنین ببینید

وضعیت زرتشتیان در قرن چهارم هجری

کم نیستند کسانی که تصور می کنند وقتی که مسلمانان در قرن نخست هجری، ایران …

۴ نظر

  1. از محمد، ابوبکر، عمر، عثمان و علی هیچ متن، کتیبه، سکه، لوح و هیچ اثر تاریخی یافت نشده است، تاریخ اسلام از دوران عباسی آغاز میشود، شما مسلمانان بنیادهای خودتون بر اب است، اسلام در آینده نزدیک در ایران به درجه نفوذ منادیی خواهد رسید، البته آرمان ما ایرانیان اخراج اسلام از ایران و درمان شما هموطنان مسلمان و شیعه است، واقعا مضحکه اشخاصی که به پیش فرض هایی اثبات نشده و موهوم باور دارن (الله، پیامبری محمد، ائمه معصوم!، و باور به مردی هزاروسیصد ساله مخفی که قراره یه روز ظاهر بشه)…دیگران را قضلوت منطقی بکنن!!!!…شما پیش از نقد و منطقید

    • شما از طرف خودت حرف بزن آرمان ما ایرانیان و این حرفا نامربوطه این که اسلام از دوره عباسی آغاز میشه حرف نامربوطیه چرا امویان رو حذف کردی ؟ خب عباسیان میگفتن ما منسوب به عباس عموی پیامبر هستیم یعنی عموی خیالی درست کرده بودن ؟ این حرفات بیشتر از اون که بر مبنای مستندات باشه از روی خیالات واهیه

    • سید جعفر هاشمی

      کتیبه خطی و پیش بینی حضرت محمد (ص)

      گرگ فیشر باستان شناس معروف کانادایی در توضیح این کتیبه می نویسد که این کتیبه بسیار بزرگ متعلق به ژوئیه ۵۳۲ میلادی (کمتر از ۵۰ سال قبل تولد حضرت محمد (ص)) بر صخره ایی در منطقه حمی در ۹۰ کیلومتری نجران که توسط شخصی یهودی و در مورد نبردی سخن گفته است می باشد.
      https://b2n.ir/x10043

      اما نکته بسیار جالب این کتیبه عبارت آخر این کتیبه است که با “بِمُحمد” تمام می شود.

      تصویر اصل کتیبه
      https://b2n.ir/z88004

      تصویر ترجمه کتیبه
      https://b2n.ir/d98326

      مطلبی که باید به آن توجه کرد نام محمد بعد از رب یهودیان آمده است که به نظر می‌آید مفهوم دینی و قداستی دارد. یعنی متن چنین تمام می شود “ربهد بمحمد” رب یهودیان با محمد.
      منبع: ۱۴۰۰سال پادشاهی در عربستان پیش از اسلام/کریستین ژولین روبن/خوانین زاده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code