+
خانه / احکام / احکام زرتشتی / برده داری در زرتشتی / اسفندیار زرتشتی در جنگ کنیز گرفت!
اسفندیار زرتشتی در جنگ کنیز گرفت!

اسفندیار زرتشتی در جنگ کنیز گرفت!

به قلم سیاوش امیرشاهی
از بس می گویند: مسلمانان در جنگ با ایران، زنان ایرانی را به کنیزی گرفتند، ناچاریم از به کنیزی گرفتن زرتشتیان نیز نمونه ای بیاوریم.
به گواهی شاهنامه، اسفندیار زرتشتی در جنگ دینی با ارجاسب، با شکست دادن او در حمله به ترکستان، علاوه بر غارت گنجینه های او، دو گروه دختر کمرباریک و خواهران و دختران و مادر ارجاسب را با خود به ایران آورد.
حکیم فردوسی در شاهنامه می گوید:

همه گنج ارجاسپ در باز کرد
بکپّان درم سختن آغاز کرد

هزار اشتر از گنج دینار شاه
چو سیصد زِ دیبا و تخت و کلاه‏

صد از مشک، وَ ز عنبر و گوهران
صد از تاج، وَ ز نامدار افسران‏

از افگندنی هاى دیبا هزار
بفرمود تا برنهادند بار

چو سیصد شتر جامه چینیان
ز منسوج و زربفت و ز پرنیان‏

عمارى بسیچید و دیبا جلیل
کنیزک ببردند چینى دو خیل‏

برخ چون بهار و ببالا چو سرو
میان ها چو غرو و برفتن تذرو

ابا خواهران یل اسفندیار
برفتند بت روى صد نامدار

زپوشیده رویان ارجاسپ پنج
ببردند با مویه و درد و رنج‏

دو خواهر دو دختر یکى مادرش
پر از درد و با سوک و خسته برش

منبع: شاهنامه فردوسی، بر اساس نسخه چاپ مسکو، تهران: مؤسسه نور، صفحه ۷۱۰ ، بخش “بازگشتن اسفندیار نزد گشتاسپ‏”

۹ نظر

  1. سلام،استاد فاطمی متاسفانه توی اشعار شاعران ما خیلی به زنان بی مهری شده،در خورد شاهنامه خیلی پیدا میشه.مثلا
    مرا گفت چون دختر آید پدید/ ببایستش اندر زمان سر بُرید__که پیش زنان راز هرگز هرگز مگوی/ چو گویی سخن بازیابی به کوی__کی کاو بود مهتر انجمن/ کفن بهتر او را ز فرمان زن_ یا بخصوص این چه نیکو سخن گفت آن رای زن/ ز مردان مکن یاد در پیش زن.
    متاسفانه متاسفانه وقتی توی اشعار ایرانی اسم زن میاد،ما منتظر حرفی از کردار نامتعارف هستیم،
    با عرض معذرت از همه ی خانم ها،بخصوص وقتی که اسم خر هم باشه.
    واقعا خیلی بده که چنین شعرهایی داریم،بخصوص در اشعار شاعران بزرگ مثل مولوی و سعدی.

    زنان تاج سر مرد ها بودن و هستند.

    • من این شعرهایی را که از شاهنامه نقل کردید بررسی نکردم. گاهی فردوسی داره سخن دیگران رو نقل میکنه نه اعتقاد خودشو. دیگر اینکه مردان نباید دربست فرمانبر زنانشان باشند.

  2. سیاوش امیرشاهی

    البته کنیز گرفتن در بعضی موقعیتها می تونه کار خوبی باشه، وقتی از وضعیتی “بدتر” جلویگری کنه
    مثلاً در صدر اسلام :
    با توجه به اینکه جنگهای پیامبر اکثراً دفاعی بودند و بقیه هم پس از پیمان شکنیها و آزار و اذیتهای دشمنان رخ میداد،
    مردانی که در جنگ کشته یا اسیر میشدند، با زنان انها میشد چند جور رفتار کرد :
    یا آنها را ازاد کرد که قرآن هم میگوید اسیران (مردان و زنان) را اگر فدیه دهند ازاد کنید (۴ محمد)
    یا آنها (زنان و دختران) را قتل عام کنند (که اگر بیگناه باشند خوب درست نیست)
    یا همه را در بیابان رها کنند تا خوراک لاشخورها شوند.
    یا آنها را در جامعه اسلامی جذب کنند. که این راه و راه اول (آزادی در صورت فدیه انجام میشد)
    و بهتر از راههای دیگر بود.
    البته کنیزان در جامعه اسلامی صاحب حق و حقوق بودند. مثلاً اگر کنیزی از ارباب خود بچه دار میشد رسماً به عنوان “ام ولد” آزاد میشد و دیگر کنیز نبود و به عنوان همسر ارباب میشد (ترفیع درجه هم میگرفت! )
    مسلمانها حق نداشتند کنیزان را به فحشا یا خودفروشی یا عمل جنسی با دیگران مجبور کنند. (۳۳ نور)

    • هدفم از انتشار این مطلب که از شما گرفتم، در واقع جواب نقضی به کسانی بود که مرتب می گویند مسلمانان دیگران را به بردگی می گرفتند و خواستم بگم که زرتشتیها هم این کار را می کرده اند نه اینکه بخواهم این کار را سرزنش یا تایید کنم

  3. یکی از رویداد های مهم سال نهم هجرت اسلام اوردن تعداد زیادی از مردم قبیله طی در یمن بود. بعد از این اتفاق پیامبر صلی الله دستور تخریب بتخانه قبیله طی را دادند که ۱۵۰ نفر از مسلمانان راهی انجا شدند.بزرگ قبیله عدی بن حاتم با همراهی عده ای که جایگاه خودرا در خطر میدید به همراه عده ای با مسلمانان درگیر شدند .بعد از غلبه مسلمانان عدی به شام گریخت.خواهر عدی بن حاتم اسیر سپاه اسلام گشت و بعد از ان در مدینه پیامبر اورا ازاد کرد و به شام رفت. او برای برادرش از بزرگواری پیامبر سخن گفت و به همین دلیل موجب گرایش او به اسلام شدوبعد ان دو با اختیار خود به مدینه امدند و در محضر پیامبر مسلمان شدند.سیره ابن هشام ج۴ ص ۲۲۵ مغازی واقدی ج۳ ص ۹۸۸

  4. اسفندیار درشاهنامه شاهزاده وپهلوان وجنگجو ومذهبی نام برده شده ولی به عنوان کسی که نقش منفی داستان است و سر اخر رستم به خاطر روئین تنیش با تیری از گز که توسط سیمرغ مظهر ازادی درست شده بود اسفندیار را از پادرمی اورد این داستان مثل این بود که از شمرکه مسلمان و قهرمان منفی داستان است تعریف کرده باشیم وکارهایش را الگویه مسلمانان

  5. سلام. اسفندیار در شاهنامه شخصیت منفی نیست ! کجا اومده که منفی بوده ؟! در اوستا هم شخصیت کاملاً مثبت و مورد ستایش هست !

  6. خوب اونا که مجوسن عیبی نداره شما که مسلمانی و معصومی و دینت از اسمان اومده چرا برای این کار ها دلیل میتراشین! مطالب شما واقعا از جنس شوخی های بچگانست اگر واقعا قدرت گفتگو ودفاع از عقایدتون رو دارید پرتالی ازاد در مورد اسلام بزارید تا نظر مردم ایران رو در مورد خودتون بدونید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی