+
خانه / احکام / احکام زرتشتی / ادرار گاو / ریختن ادرار گاو بر لبان محتضر، خرافه یا بهداشت؟!
ریختن ادرار گاو بر لبان محتضر، خرافه یا بهداشت؟!

ریختن ادرار گاو بر لبان محتضر، خرافه یا بهداشت؟!

به قلم حامد شادفر
زرتشتیان مدعی اند که استفاده ی آنها از ادرار گاو جنبه ضد عفونی و بهداشتی داشته و گاه با افتخار از این کارشان یاد می کنند اما ریختن ادرار گاو روی لبان محتضر (شخصی که قرار است بمیرد) نشان می دهد که به کارگیری آن، قطعا جنبه خرافاتی داشته نه ضدعفونی.

ویلیام جکسن  Abraham Valentine Williams Jackson  )۱۸۶۲ ـ ۱۹۳۷م) خاور شناس معروف امریکایی در کتاب سفرنامه خود هنگام بازدید از شهر یزد و آیین زرتشتیان می‌نویسد:
«چون شخصی به حالت مرگ می افتد معمولا موبدی را فرا می خوانند تا آداب و اعمال واپسین را به جای آورد. موبد دعای "توبه ی گناهان" (پتیت پشیمانی) را می خواند، و آداب تدهین مرگ را با ریختن قطرات گمیز (ادرار ‌گاو) بر روی لبان مرده انجام می دهد.
وقتی که شخص مرد، موبد به آتشگاه می رود و برای آرامش روان مرده سروش درون را به جای می آورند. در ایران این آیین را روان برسم می‌گویند».
منبع: سفرنامه جکسن (ایران در گذشته و حال)، آبراهام والنتاین ویلیامز جکسن، ترجمه منوچهر امیری و فریدون بدره ای، انتشارات علمی و فرهنگی، چاپ پنجم ۱۳۸۷ش، ص ۴۳۸.

همچنین مستشرق معروف آلمانی هانری رنه دالمانی (۱۸۶۳–۱۹۵۰)  در کتاب «سفرنامه از خراسان تا بختیاری» در مورد این آیین زرتشتیان می نویسد:
«وقتی که یکی از پیروان این مذهب احساس می کند که آخرین لحظه زندگانی او نزدیک شده است موبد را به بالین خود می طلبد. موبد حاضر می شود و چند جمله ای از اوستا که نشانه ی پشیمانی از گناهان است، می خواند و برای او طلب آمرزش می نماید و در حال خواندن دعا چند قطره بادیاب (ادرار گاو مقدس) روی لب های محتضر می ریزد».
منبع: سفرنامه از خراسان تا بختیاری، هانری رنه دالمانی، ترجمه محمد علی فره وشی، انتشارات امیرکبیر، تهران، ۱۳۳۵ش، ص ۸۰۹.

سفرنامه جکسن ص 438

سفرنامه جکسون ص ۴۳۸

شناسنامه سفرنامه جکسنسفرنامه از خراسان تا بختیاری ص 809سفرنامه از خراسان تا بختیاری ص ۸۰۹

شناسنامه سفرنامه از خراسان تا بختیاری

مرداد ۱۳۹۷

۴ نظر

  1. زرتشتیان امروزی دیگر آن زرتشتیان باستان نیستند و با مرور زمان بسیاری از خرافاتشان را کنار گذاشته اند
    ولی برعکس شیعیان سال به سال بر خرافاتشان افزوده میشود
    و آخوندهای شیعه همچنان به ساختن داستانهای حماسی جدید در باب کربلا و امام زمان و
    حتی محسن بن علی و غیره مشغول هستند . بگذریم .
    یکی از خرافات شیعه عقیقه کردن بدن حیوانات هست :
    در روایتی از امام صادق(ع) نقل شده است:
    هر مولودى گرو عقیقه است یعنی اگر عقیقه نکنند فرزندش در معرض مرگ و یا انواع بلاها است.
    محمدباقر مجلسی، حلیه المتقین، ص ۱۱۵ـ انتشارات ارمغان طوبی، قم، چاپ اول، ش ۱۳۸۰

    از امام صادق(ع) روایت شده است: اگر فرزند پسر بود، برای او حیوان نرعقیقه کنید
    و اگر فرزند دختر بود برای او حیوان مادّه عقیقه کنید.
    ابن بابویه محمد بن على، من لا یحضره الفقیه،‏ محقق مصحح غفارى على اکبر، ج ۳، ص ۴۸۵

    می‌گویند حیوانی که عقیقه می‌شود، بهتر است شرایط قربانی را داشته باشد :
    آن‌که اگر شتر باشد سن آن کمتر از پنج سال نباشد و داخل در شش سال شده باشد،
    اگر گاو است بنا بر احتیاط واجب کمتر از دو سال نباشد و داخل در سه سال شده باشد،
    همچنین در بُز کمتر از سن گاو نباشد، و در میش به احتیاط واجب کمتر از یکسال نباشد
    و داخل در سال دوم شده باشد. ۲. باید صحیح باشد. ۳. باید خیلى پیر نباشد.
    ۴. باید تام الاجزاء باشد، و ناقص کافى نیست. ۵. باید لاغر نباشد. ۶. باید «خصى»(اخته) نباشد.
    ۷. باید بیضه آن‌را نکوبیده باشند. ۸. باید در اصل خلقت بى‌دُم نباشد.
    ۹. در اصل خلقت بى‌بیضه نباشد.
    (امام خمینی، مناسک حج، ص ۲۵۸ و ۲۵۹).

    مستحب است استخوان های حیوانی که عقیقه شده شکسته نشود،
    بلکه در صورت نیاز می توان استخوانها را از بند ها جدا کرد.
    همچنین درصورتیکه به هر دلیل عقیقه فردی انجام نشد تا اینکه فوت شد ،
    مستحب است که عقیقه فرد مرده را برایش انجام دهند.

    • کجای عقیقه ایرادداره؟

      • از سنت های نیک شیعیان است و هم فلسفه نیکی دارد و هم به خوبی سنت شده است مثلا اینکه گوشت عقیقه بر اهل خانه مکروه است فلسفه جالبی دارد . اینکه کسی به شکرانه نعمت فرزند دار شدن از نعمات خداوند به دیگران هم ببخشد نه تنها اشکال ندارد که خیلی هم نیکو است .

        در کنار این موضوع البته باید پذیرفت که جمعیت میلیاردی کره زمین نمی تواند با گوشت خواری سیر شود و گوشتخواری مرفهین غربی عامل گرسنگی و قحطی دیگر نقاط است یعنی بشر امروز باید نخوردن گوشت را مستحب بینگارد .

  2. آقا یا خانم مدیوماه : بند اول سخنان شما قابل تقدیره بر خلاف سخنان آقای وحید !!!!!!
    البته نه اینکه چون تعریف وتمجید بوده اینو عرض میکنم چون منطقی و اصولی فلسفه سنت عقیقه رو درک کردید

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی