+
خانه / احکام / احکام زرتشتی / برده داری در زرتشتی / هخامنشیان و به بردگی گرفتن شورشیان / برده داری در عصر هخامنشیان
هخامنشیان و به بردگی گرفتن شورشیان / برده داری در عصر هخامنشیان

هخامنشیان و به بردگی گرفتن شورشیان / برده داری در عصر هخامنشیان

به قلم م. آ. داندامایف
فرستنده: فرشید شرفی
«هخامنشیان ساکنان استان ها یا شهرها و حتی یک قبیله ی کامل را، هنگامی که علیه حکام پارسی شورش می کردند، به بردگی می گرفتند. قسمت عمده ی این بردگان را برای کار به املاک شاه یا بلند پایگان پارسی می فرستادند [و] بقیه را در زمینی وادار به سکونت می کردند. گروه آخری را در اختیار مالکان خصوصی می گذاشتند که بابت آن ها بایستی به شاه مالیات می پرداختند.
در یکی از نامه ها ساتراپ مصر به نام آرشامی خطاب به پیشکار املاکش آشکارا شیوه ی به دست آوردن برده را روشن می کند. در این نامه گفته می شود که هنگام سرکوبی شورشی در مصر، پیشکار سابقش شماره ی بی شماری «گاردا» شامل صنعتکار و اموال دیگر به دست آورد و تمام این غنائم را به اموال خصوصی آرشامی اضافه کرد. هم اکنون هنگام شورش جدید در مصر سفلی، پیشکار باید درباره ی تهیه ی گاردا و اموال دیگر برای اربابش دلسوزی کند و حتی این غنائم را از جای دیگر به دست آورد. بنابراین پیشکار اموال آرشامی بایستی تعدادی گاردای صنعتکار را تهیه می کرد [و] روی تن آن ها داغ مهر آرشامی را می زد و این گارداها را  به مایملک او می افزود؛ همانگونه که مباشر پیشین کرده بود.
از مضمون این نامه چنین بر می آید که گاردا همان برده بوده چون روی بدن او داغ مهر صاحبش را می زدند.
اینگونه در پی جهان گشایی هخامنشیان در پارس جهش تندی از نظام بردگی ـ پدرسالاری اولیه، به بهره کشی از کار سودمند بردگان بیگانه در زمینه ی ساختمان، کشاورزی و صنعت انجام گرفت».

منبع: تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز، ا. آ. گرانتوسکی و دیگران، ترجمه: کیخسرو کشاورزی، ص ۸۹

تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز ص 89

تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز ص ۸۹

شناسنامه تاریخ ایران از زمان باستان تا امروز

مرداد ۱۳۹۷

۳ نظر

  1. خیلی وطن فروشی، ملت های دیگه به تاریخ فاسده خودشان جلوه های زیبا میبخشند اما ما بهترین تاریخ رو داریم ک شما اینطور خرابش میکنید،امیدوارم پیامم در سایت قرار بدی

  2. این تخیلات از کدام ماخذ تاریخی استناد شده ؟
    بازم نویسندگان ناشناسی که مثل قارچ از این سایت سر درآوردند .
    _____________________
    کوروش نامه گزنفون فیلسوف و مورخ یونانی هم عصر هخامنشیان ؛ ص ۱۰۶ :
    چنانچه در جنگ پیروز شدیم باید از آنچه فاتحین را سرنگون مى کند
    احتراز جوییم، یعنى نباید به قتل و غارت بپردازیم.
    کسى که به چپاول دست بیالاید از زمره آدمیان نیست، نام جانور براى او سزاوارتر است.
    چنین فاتحانی باید برده و اسیر شوند چون لیاقت نام و عنوان فاتح را ندارند.

    کوروش نامه گزنفون ؛ ص ۱۸۸
    پانته آ ملکه سرزمین شوش و اسیر سربازان کوروش :
    کورش شایسته این است که ما تا جان در بدن داریم در راه سپاسگزارى اش بکوشیم،
    او نسبت به ما حق بزرگى دارد. من در دست او اسیر بودم،
    اما نه تنها رفتارى که با بردگان و اسرا معمول است در حق من روا نداشت،
    بلکه حتى نیت کوچک ترین اهانت در برابر آزاد کردن من نیز به خاطرش خطور نکرد.
    مرا براى تو ( همسرش آبراداتاس) پاک نگه داشت، چنانکه گویى براى برادرش نگاه میداشت.
    _________________________________
    در صورتیکه
    در اسلام طبق آیه ۲۴ سوره نساء ، اسارت زنان شوهردار بمنزله طلاق قلمداد میشود
    و جز غنایم محسوب و بین جنگجویان مسلمان تقسیم میشوند و بدون رضایت آنان نکاح میشوند ……
    سیرت النبی ، ابن هشام ، غزوه بنی المصطلق :
    آنان که کشته شدند که کشته شدند و هر چه دارایی و زن و بچه داشتند بدست رسول الله انفال شدند
    و جویریه بنت الحارث دختر زیبای رئیس قبیله بنی مصطلق سهم ثابت بن قیس شد که رسول الله
    آزادی او را خرید و با او ازدواج کرد .

    تفسیرالمیزان ؛ علامه طباطبایی جلد ۱۶ ص ۱۸۶
    رسول الله بعد از اعدام جنگجویان بنى قریظه ، زنان و کودکان و اموال ایشان را در بین مسلمانان تقسیم کرد،
    و عده اى از اسراى ایشان را به اتفاق سعد بن زید انصارى به نجد فرستاد تا به فروش برساند،
    و با پول آن اسب و سلاح خریدارى کند.

  3. با سلام ؛ سخن از گزنفون شد :
    کورش در روز عید به نینوا حمله کرد و دستور داد هرکه را در کوچه و خیابان می بینند بکشند …
    گزنفون ، کورش نامه ، صفحات ۲۱۴ الی ۲۱۶ .
    [ برگرفته شده از کانال نگاهی نو ]
    موارد دیگری هم است . شما مگر نمیدانید که رویکرد باستان ستایان به هرودوت و گزنفون و خلاصه هر تاریخ نگار یونانی که یک وقتی یک چیزی بر علیه کورش گفته است این است که هرکجا خوب گفته قبول کنیم و هرکجا بد گفته است خیر . بنابراین بهتر است دست از مورخین یونانی تا وقتی باستان ستا هستید بردارید .

    درباره اسلام :
    بنده خدا ، سخنان شما را مدیر سایت بارها در کامنتها پاسخ داده اند و در فضای مجازی هم آنقدر مقاله و کتاب است که حد ندارد شما ابتدا کمی در اینترنت بگرد اگر جواب قانع کننده ای نبود بعد بیایید و اینجا سخن بگویید . حتی در این سایت هم بگردید فکر کنم خودم هم در کامنتی درباره واقعه بنی قریظه توضیح دادم . درباره اسارت زن شوهر دار هم برای زن کافر است و بازهم دیده ام که مدیر سایت در کامنتها توضیح داده اند و شاید یک پستی هم داشته باشند در این باره نمیدانم .
    نمیدانم چند بار باید یک حرف را گفت ؟ بس که بنی قریظه کردند و اسارت و زن گفتند و مدام مدیر سایت جواب دادند و بعد آن بنده خدا چیزی نداشت بگوید و رفت دوباره یک کس دیگری آمده و میگوید بنی قریظه و همان ها را تکرار میکند !!! نکند از عمد اینکار ها را میکنید ؟ .

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوسرویس و تعمیر کولر گازی