خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / احکام حیض / احکام دشوار حیض برای زنان زرتشتی در عصر صفویه / بردن هدیه برای موبد پس از اتمام عادت

احکام دشوار حیض برای زنان زرتشتی در عصر صفویه / بردن هدیه برای موبد پس از اتمام عادت

به قلم تاورنیه Jean-Baptiste Tavernier (درگذشت: ۱۶۸۹ م)
جهانگرد فرانسوی تاورنیه در زمان صفویه بین سال های ۱۶۳۲ تا ۱۶۶۸م برابر با حدود ۱۰۱۰ تا ۱۰۴۶ش  و ۱۰۴۱ تا ۱۰۷۸ق نه بار به ایران سفر کرده است.
در سفرنامه اش می نویسد:
«هنگامی که زنان یا دختران قاعده ی ماهانه را حس می کنند فورا از خانه خارج می شوند و برای سکونت به کلبه ای کوچک می روند متشکل از سه دیوار حصیری با پرده ای در مقابل آویخته که به جای در به کار می رود.
در طول مدتی که این وضع ادامه دارد هر روز برای آنها خوردنی و آشامیدنی می برند و وقتی که مدت به پایان می رسد هر یک بنا بر توان خود بزی یا مرغی یا کبوتری برای موبد پیشکش می فرستد. سپس به حمام می رود و بعد بعضی از خویشان را به مهمانی فرا می خواند».
منبع: سفرنامه تاورنیه، ترجمه: حمید ارباب شیرانی، تهران، نیلوفر، چاپ اول، ۱۳۸۳ ش، ص ۱۰۱

سفرنامه تاورنیه ص 101

سفرنامه تاورنیه ص ۱۰۱

مرداد ۱۳۹۷

 

همچنین ببینید

زندگی آزادانه ی زرتشتیان در عصر صفویه

به قلم تاورنیه Jean-Baptiste Tavernier (درگذشت: ۱۶۸۹ م) همواره سخن از تحت فشار بودن زرتشتیان در …

۲ نظر

  1. آشفتگی فکر و گفتار شما نویسندگان این سایت کاملا مشخص است . در این سند از سفرنامه تاورنیه که شما به آن استناد میکنید نوشته که ازدواج با نزدیکان تا درجه سوم هم ممنوع بوده است و بعد در یکی دیگر از نوشته هاتون با استناد به نوشته کریستینسن میگید که ایرانیان با محارم خودشون ازدواج میکردند . وای بر مردمی که از گذشته خودشون ننگ دارند وآن را انکار میکنند . اگر بر فرض که همچین موردی هم بوده باشد پس باید بیشتر مردم اون زمان به خاطر ازدواجهای نزدیک دچار مشکلات ارثی و ژنتیکی میشده اند ، در صورتیکه در نوشته های گذشته اشاره ای به این موارد نشده است و همه مورخان در مورد سلامت جسم و روان ایرانیها نوشته اند . اینقدر تاکید بر بی ارزش و بد بودن رفتار نیاکان ما فقط میتونه کار یک بیگانه باشد .

    • مدیر سایت

      تاورنیه از زرتشتیان در زمان صفویه خبر میده اما کریستن سن از گذشته های دور

      در اصل دین زرتشتی ازدواج با محارم نبوده و در دوره ای وارد این دین شد و سپس آن را کنار گذاشتند. عصر صفویه زمانی بوده که چنین ازدواجی بینشان نبوده

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code