به قلم هاشم رضی
فرستنده: حامد شادفر
«نه داریوش و نه جانشینانش هیچ کدام آموزه ها و هسته ی اساسی تعالیم پیغمبر (توحید) را در نیافته بودند. در حالی که به نظر می رسد که به نوعی نزدیک به یکتاپرستی باور دارند و از بغان (خدایان) دیگر نیز نام می برند. ممکن است این به گمان برخی کسان سیاستی تلقی شود در داخل کشور، از برای آرام ساختن کسانی زیاد که سخت به بغان گذشته وفادار بودند و اسکاتشان (برای ساکت کردنشان)، اما در کتیبه هایی دیگر نیز که برای سراسر شاهنشاهی ارسال می شد، اهورمزدا تنها و یکتا خدا نبود، بلکه بزرگ ترین بغان به شمار می رفت».
منبع: دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت، ص ۲۶۴
دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت ص ۲۶۴
مرداد ۱۳۹۷
احتمالا ایشون انتظار داشتن هخامنشیان اون مسلمون بوده باشن که میگن:《آموزه های پیغمبر را در نیافته بودند》.
:-))
با سلام؛ و اما بعد:
از خدشه در وجود فردی به نام بزرگمهر در زمان ساسانیان که بگذریم، منظور استاد هاشم رضی از پیامبر زرتشت بوده است و زرتشت در گاتها خود را پیامبر و آورنده آیینی جدید و نو معرفی میکند:
هات ۲۸ بند ۳ :
ای مزدا اهوره !
تو و «اشه» و «منش نیک» را سرودی نو آیین می گویم تا «شهریاری مینوی» پایدار و «آرمیتی» در من افزونی گیرد.
هر آنگاه که ترا به یاری خوانم، به سوی من آی و مرا بهروزی و رامش بخش.
هات ۳۱ بند ۱ :
ای هوشمندان !
شما را از آموزشهایی ناشنوده می آگاهانم.
بی گمان، این سخنان، پیروان آموزشهای «دروج» _ تباه کنندگان جهان «اشه» _ را [ناگوار] و دلدادگان «مزدا» را بسیار خوشایند است.
هات ۴۴ بند ۱۱ :
ای اهوره !
این را از تو میپرسم؛ مرا بدرستی [پاسخ] گوی:
چگونه «آرمیتی» به [نهاد] دین آموختگان تو راه خواهد یافت ؟
منم نخستین [کسی] که بدین کار[۱] برگزیده شدم. همه دیگران را دشمن مینوی میشناسم.
۱: دین آموزی و پیامبری.
منبع: ترجمه اوستای دکتر دوستخواه.
بهتر نیست قبل از سخن گفتن ابتدا کمی آگاهی و مطالعه خود را افزایش دهیم؟.
با اینکه قائل بودن به وجود یک خدای مهربان در این جهان بی بنیاد و پر از ظلم و ستم مضحک است، باید اذعان کرد حتی خود زرتشت هم نتوانست بغان پیشین را کناری بنهد… البته این مسئله مهمی نیست… شرک چیز بدی نیست و باعث تساهل و آسانگیری میشود… هندوستان را نگاه کنید… آخر خدایی که بود و نبودش مهم نیست می خواهد یکی باشد میخواهد هزارتا باشد!
الان هندوستان رو به عنوان یه کشور ایده آل مثال زدین دیگه؟!!:/
صحیح حتما درست میفرمایید!