خانه / اعتبار دین زرتشتی / نمادها و آیین ها / آتش / قابیل بنیان گذار آتشکده

قابیل بنیان گذار آتشکده

به قلم مدیر سایت
در احادیث اسلامی آمده است که قابیل براساس اعتقادی خرافی، برای پرستیدن آتش، آتشکده را بنا کرد. ماجرا به این صورت بوده که نشانه ی پذیرش قربانی هابیل و برادرش قابیل (فرزندان حضرت آدم) آن بود که آتش، آن را می بلعید. آتش قربانی هابیل را بلعید برخلاف قربانی قابیل.
قابیل برای اینکه قربانی اش مورد پذیرش قرار گیرد، آتشکده هایی را بنا کرد و آتش را عبادت کرد.

یک) امام باقر(ع) فرمود:
قربانى هابیل، پذیرفته گشت و قربانى قابیل، پذیرفته نشد، و این سخن خداوند عز و جل است که: «و داستان دو پسر آدم را به درستى برایشان بخوان. هنگامى که قربانى اى پیش داشتند و از یکى از آن دو، پذیرفته شد و از دیگرى، پذیرفته نشد» تا آخر آیه (مائده: ۲۷).
[چنان بود که ] قربانى [پذیرفته شده ] را آتش مى سوزانْد. پس قابیل رفت و براى آتش، خانه اى ساخت- و او نخستین کسى بود که آتشکده ها ساخت-، و گفت:چندان این آتش را مى پرستم تا قربانى مرا هم بپذیرد.

دو) امام صادق(ع) فرمود:
قابیل، چون دید که آتش، قربانى هابیل را پذیرفت، ابلیس به او گفت:هابیل، این آتش را مى پرستیده است!
پس قابیل گفت: من آتشى را که هابیل پرستیده است، نمى پرستم؛ بلکه آتش دیگرى را مى پرستم و برایش قربانى پیشکش مى کنم تا قربانى ام را بپذیرد.
از این رو آتشکده ها ساخت و قربانى کرد، در حالى که او از پروردگارش شناختى نداشت. فرزندانش نیز از او چیزى جز پرستش آتش، به ارث نبردند.

متن عربی احادیث:
یک) الإمام الباقر(ع): تُقُبِّلَ قُربانُ هابیلَ ولَم یتَقَبَّل قُربانُ قابیلَ، وهُوَ قَولُ اللّهِ عز و جل : «وَاتْلُ عَلَیهِمْ نَبَأَ ابْنَىْ ءَادَمَ بِالْحَقِّ إِذْ قَرَّبَا قُرْبَانًا فَتُقُبِّلَ مِنْ أَحَدِهِمَا وَلَمْ یتَقَبَّلْ مِنَ الْاخَرِ»  إلى آخِرِ الآیهِ. وکانَ القُربانُ تَأکلُهُ النّارُ، فَعَمَدَ قابیلُ إلَى النّارِ فَبَنى لَها بَیتا وهُوَ أوَّلُ مَن بَنى بُیوتَ النّارِ، فَقالَ: لَأَعبُدَنَّ هذِهِ النّارَ حَتّى تَتَقَبَّلَ مِنّی قُربانی.
منبع: الکافی: ج ۸ ص ۱۱۳ ح ۹۲، کمال الدین: ص ۲۱۳ ح ۲، تفسیر العیّاشی: ج ۱ ص ۳۰۹ ح ۷۸، بحار الأنوار: ج ۲۳ ص ۶۳ ح ۳، دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۱۲ ص ۵۷.

دو) الإمام الصادق(ع): إنَّ قابیلَ لَمّا رَأَى النّارَ قَد قَبِلَت قُربانَ هابیلَ قالَ لَهُ إبلیسُ: إنَّ هابیلَ کانَ یعبُدُ تِلک النّارَ، فَقالَ قابیلُ: لا أعبُدُ النّارَ الَّتی عَبَدَها هابیلُ ولکن أعبُدُ نارا اُخرى واُقَرِّبُ قُربانا لَها فَتَقَبَّلُ قُربانی، فَبَنى بُیوتَ النّارِ فَقَرَّبَ، فَلَم یکن لَهُ عِلمٌ بِرَبِّهِ عز و جل ولَم یرِث مِنهُ وُلدُهُ إلّا عِبادَهَ النّیرانِ.
منبع: علل الشرائع: ص ۳ ح ۱، دانشنامه قرآن و حدیث: ج ۱۲ ص ۵۹ و ر.ک: قصص الأنبیاء للراوندی: ص ۶۶ ح ۴۶.

تیر ۱۳۹۷

همچنین ببینید

اگر زرتشتی ها چنین سخنی از زرتشت داشتند هزاران نفر را با آن زرتشتی کرده بودند

به قلم مدیر سایت پیامبر اسلام(ص) فرمود: هیچکس ارجمندتر از رئیس و امامی نیست که …

۳ نظر

  1. سلام
    منظور از “اگنی هورتی” یا اتش پرستی در اصل پرستاری و نگه داری از اتش است نه اینکه در مزدیسنا کسی اتش را مانند بت عبادت کند ، خاصیت اتش میانجی گری میان افریده و افریدگار بوده است و خود اتش توانایی خاص و مستقلی نداشته است !
    در یسنا ۳۶ امده :
    ای اهورا مزدا
    نخست به میانجی گری اذر(اتش) و به دستیاری سپند مینوی به تو نزدیک خواهیم شد ، اذر کسی را گزند رساند که تو ازردن او را خواسته باشی ، ای مزدا اهورا تو را نماز مینهیم و و سپاس میگذاریم (یسنا ۳۶)
    جهت اطلاعات بیشتر مقاله اتش پرستی در ویکیپدیا را بخوانید
    https://fa.m.wikipedia.org/wiki/آتش‌پرستی
    اتش در دین مزدیسنا فهم و شعور ندارد تنها مقدس است و میتوان از ان به عنوان یک پل ارتباطی با خدا استفاده کرد .
    اما کاری که قابیل انجام میداده قایل بودن اتش به عنوان یک خدای دارای قدرت بوده است این در حالیست که او فرزند یک پیامبر بوده است !

    • مدیر سایت

      ظاهرا تفاوتی که شما میان اعتقاد زرتشتی ها و اعتقاد قابیل بیان کردید درسته اما به نکته ای باید توجه داشت. گاهی اعتقادی از جایی ریشه می گیرد اما به مرور تغییراتی در آن اعتقاد راه پیدا می کند
      مثلا در زمان ما بعضی مسلمان ها خیال می کنن که نفس روشن کردن شمع در مرقد امام زاده ها در روز روشن یا در زیر نور لامپ، ثواب دارد در حالی که ریشه ی آن به گذشته برمیگرده که برق نبوده و برای استفاده ی مردم از نور آن در شب، ثواب داشته به عبارت دیگر چون کمکی به مردم میشده ثواب داشته نه اینکه نفس روشن کردن شمع ثواب داشته باشه. می بینیم که تغییر در اعتقاد در اینجا هم رخ داده

  2. هدف مدیر این سایت فقط اینه که ایرانیانو پست ترین انسان ها و نژاد سامیو علی الخصوص اعرابو مرکز تمدن جهان نشون بده.
    هر اعتراضی نسبت به این قضیه تنها سیانمایی میباشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code