به قلم هاشم رضی
فرستنده: حامد شادفر
پژوهشگر برجسته هاشم رضی در کتاب دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت، صفحه ۲۵۴ ابتدا بخشی از کتبیه ی داریوش در شوش را نقل می کند:
«اهورامزدا خدای بزرگی است برتر از تمام خدایان».
سپس چنین می گوید:
«پس متوجه می شویم که اهورامزدا خدای (بغِ) بزرگی است… اهورامزدا یگانه بغ نبود و داریوش کرارا از این مسأله یاد می کند. این انحرافی است از آیینی که یکتاپرستی را تبلیغ می کرد و تمام خدایان گذشته را که نفوذی بسیار داشتند برافکنده بود؛ اما انحراف هرچند کوچک است، محسوس می باشد و آیا این بغان دیگر کدامند؟
بی شک همان خدایان قدیم که از زمان اردشیر دگرباره به شکلی صریح کنار اهورامزدا قرار می گیرند و خواهیم گفت که چرا مهر و ناهید (میثره و اناهیتا) این بغ مرد و بغ بانوی بزرگ، دگرباره در زمان هخامنشیان قدرت و مقام پیشین را به دست آوردند و منشأی شدند برای تثلیث بزرگ زمان هخامنشی که با راز همراه بود.
به هر انجام این قدر مسلم است که مشاهده می کنیم اهورامزدا سرآمد بغان و بغ بزرگ است، اما از کتیبه های داریوش چیزی از بغان دیگر دستگیر و مفهوم نمی شود و تنها از زمان اردشیر دوم است که از بغانِ دیگری آگاهی می یابیم».
دین و فرهنگ ایرانی پیش از عصر زرتشت ص ۲۵۴
تیر ۱۳۹۷
اگر که داریوش اهورا مزدا را پرستش میکرده پس چطور حضرت دانیال نبی را به جرم اینکه بیشتر از ده روز خدای یکتا رو پرستش کرده در قفس شیر ها انداخت؟ به دستور داریوش هیچکس حق نداشت بیشتر از ده روز خدایی رو پرستش کنه
لطفا منبع را بگید
بعد از پیروزی پارسیان بر بابل، دانیال به عنوان یکی از مأمورهای ارشد امپراتوری، توسط داریوش ماد انتخاب شد. پادشاه تصمیم گرفت او را بر کل امپراتوری مسلط کند ولی در دربار کسانی تصمیم به نابودی دانیال گرفتند. آنها از آنجا که هیچ فسادی در کار او نمیتوانستند پیدا کنند، از اعتقادات مذهبی دانیال علیه او استفاده کردند. درباریها از پادشاه حکمی گرفتند که بنا به آن حکم هیچ خدایی نباید تا ۳۰ روز مورد پرستش قرار گیرد. دانیال نمازهای روزانه یهودی را همچنان سه بار در روز به سمت اورشلیم میخواند و به همین دلیل او را به لانه شیرها انداختند. ولی دانیال سالم از لانه شیرها خارج شد، دشمنان او به لانه شیر انداخته شده و نابود گردیدند.
این رو از ویکیپدیای فارسی برداشتم
این یکی از بخش چهاردهم کتاب دانیال کتاب مقدس مسیحیان نقل میکنم که نشان میده خخدای کوروش بت بعل بوده نه اهورا مزدا :
داستان بل (۱۴:۱ تا ۲۲) بتپرستی را مورد تمسخر قرار میدهد؛ که در آن پادشاه (کوروش) از دانیال میپرسد “آیا به نظر تو بل یک خدای زنده نیست؟ آیا ندیدی که هر روز چه مقدار مینوشد و غذا میخورد؟” که دانیال پاسخ میدهد که بت بل از گلی درست شده است که با برنز پوشانده شده و نمیتواند بخورد و بیاشامد. شاه که از حرف دانیال عصبانی میشود دستور میدهد هفتاد کاهن بل به او نشان دهند که بت چگونه غذا و نوشیدنیها را مصرف میکند. کاهنین از پادشاه درخواست میکنند که هدایا را به طور معمول آماده کند (که “دوازده بسته آرد، چهل گوسفند و شش شیشه شراب” بود) و ورودی معبد را با انگشتر خود مهر و موم کند. اگر روز بعد بل این مواد را مصرف نکرده بود، کاهنین کشته شوند و اگر مصرف کرده بود دانیال از بین برود.
سپس دانیال کشف میکند که راه مخفی در معبد وجود دارد (با پاشیدن خاکستر در حضور شاه بعد از اینکه کاهنین معبد را ترک کردند) و نشان میدهد که هدایای «مقدس» بل در واقع توسط کاهنین و زن و فرزندان آنان مصرف میشود، وقتی آنها شبانه از راه مخفی وارد معبد میشوند.
وقتی روز بعد دانیال رد پای کاهنین را نشان میدهد، کاهنین بل دستگیر شده، اعتراف میکنند و راه مخفی را نشان میدهند. آنان و زن و فرزندان آنها به مرگ محکوم میشوند و دانیال اجازه پیدا میکند که بت بل و معبد را نابود کند.
الله اکبر هم یعنی الله بزرگتر یا برتر هست از بتهای لات و منات و عُزی
عجیبه که پرستش سنگی سیاه بنام حجرالاسود را در کنار سنگهای کعبه ایی که
آخرین بار بدست سلطان مراد چهارم عثمانی در سال ۱۰۳۹ بنا شد را نمی بینید
براستی اگر کعبه خانه الله هست چرا عواملی مثل سیل باید آنرا ویران کند ؟
الله اکبر یعنی خداوند از همه چیز و همه کس بزرگتره نه فقط لات و عزی
مسلمانان حجر الاسود را پرستش نمی کنند بلکه آن را می بوسند. شما که فرزندت را می بوسی یعنی او را می پرستی؟
خدا ضمانت نکرده که این خانه با سیل خراب نشه و بنا نیست دین خداوند همیشه با امور غیرعادی پیش بره
عجبا، فقط یک مسلمان متعصب میتواند احساس و عاطفه انسان را نسبت به فرزندش
با سنگ مقایسه کند همانطور که زنان را با موز و شکلات مقایسه میکنید .
نذر و قربانی دادن و سنگ پرستی مسلمین هم مثل طواف و اعمال کعبه در بین
اعراب بت پرست پیش از اسلام رایج بوده :
کتاب بامداد اسلام ص ۵ > عبدالحسین زرینکوب
پرستش سنگ هم در بین بیشتر طوایف رواج داشت چنانکه وقتی عرب به سفر میرفت
سنگی همراه خویش میبرد تا آنرا پرستش کند.
این نیایش سنگ در بین اعراب بازمانده ایی بود از آنچه نزد عبرانیهای قدیم بود
که از سنگ برای تقدیم قربانیهای خویش استفاده میکردند چنانکه تقدیم نذور و قربانی
بین اعراب نیز تداول داشت ….
—————————————–
پس سیل و زلزله باذن الله اتفاق نمیافتد فقط اگر برگی از درخت بیافتد باذن الله هست …….