خانه / احکام / احکام زرتشتی / برده داری در زرتشتی / پوشیدگی زنان در ایران باستان، سخت تر از امروز / کنیز در ایران باستان

پوشیدگی زنان در ایران باستان، سخت تر از امروز / کنیز در ایران باستان

به قلم پلوتارک (درگذشت: حدود ۱۲۰ م) و احمد کسروی (درگذشت: ۱۳۲۴ ش)
فرستنده: فرشید شرفی
پلوتارک می نویسد:
«مردم آسیا به ویژه ایرانیان غیرت زنان را سخت نگه می دارند، نه تنها همسرهای خود بلکه کنیزکان زرخرید با برگزیدگان را نیز می پایند و چنان نگاهشان می دارند که همیشه باید درون خانه باشند و از در بیرون نیایند و هرگاه سفر بکنند آنان را در چادرهای دربسته که از هر سوی آنان را فرا می گیرد جا داده بر روی گردونه ها می نشانند».

احمد کسروی در پاورقی مطلب فوق چنین نوشته است:
«از این جمله یک مطلب تاریخی به دست می آید و آن اینکه روپوشی زنان یک عادت باستانی ایران می باشد و در آن زمان ها سختگیری بر زنان فزون تر از زمان ما بوده».
منبع: ایرانیان و یونانیان، ترجمه و انتخاب: احمد کسروی، ص ۶۱.

ایرانیان و یونانیان ص 61

ایرانیان و یونانیان ص ۶۱

شناسنامه ایرانیان و یونانیانجلد ایرانیان و یونانیان

تیر ۱۳۹۷

همچنین ببینید

پیشرفت های علمی مسلمانان

پروفسور دیوید کینگ، استاد تاریخ علم و خاورشناس شهیر انگلیسی، در مورد عظمت کارهای علمی …

۳ نظر

  1. آنهایی که میگن آموزه های اسلام برگرفته از دین زرتشتیه چرا نمیگن حجاب هم از دین زرتشتی وارد اسلام شده؟ چرا نمیگن اعدام مرتد از زرتشتی وارد اسلام شده؟
    آنهایی که خواهان پیاده شدن همان چیزهایی هستند که قبل از اسلام در ایران بوده، چرا نمیگن حجاب هم مثل آن دوران باشه؟!

    • برابری زن و مرد در عصر باستانی اوستا با اسلام که زن موجودی درجه دو
      محسوب میشه قابل مقایسه نیست حتی در سوره بقره آیه ۱۷۸
      موجودی درجه سه و پایین تر از بردگان محسوب شده و قصاص زن در برابر زن هست :
      اى کسانى که ایمان آورده‏ اید در باره کشتگان بر شما قصاص مقرر شده
      آزاد عوض آزاد و بنده عوض بنده و زن عوض زن
      ————————————–
      مقام زن چه در عصر اوستا و چه زمان زرتشت و چه پیش از وی در جوامع ایرانی
      محترم و با ارزش بوده . البته با ظهور زرتشت و اصلاحات او ، مقام زن نیز مورد
      اصول اصلاحی مصلح آریایی قرار گرفت. زن نیز دارای حقوقی مساوی با مرد شد
      و در جامعه به همان اندازه میتوانست موثر واقع باشد که یک مرد میتوانست باشد.
      اراده زنان و دوشیزگان چه تا آن هنگامی که در خانه پدری بودند و چه هنگامی که به
      خانه شوهر میرفتند ، استقلال داشت و قادر بود تا از روی خرد و درک ، واقعیت و حقانیت
      خود را به ثبوت رسانیده و تحمیل کند .
      در زمانی که در یونان باستان ، روم ، چین ، سومر و بابل ، هند ، مصر و میان قوم یهود
      زنان از حقوق اجتماعی بی بهره بودند و در جامعه حق و حقوقی نداشتند و تا حد قابل
      ملاحظه ایی مادون مردان بودند ، در ایران عصر اوستا ملاحظه میکنیم که مردان و زنان
      شانه به شانه هم از همه حقوق و شئونات حقوق اجتماعی یکسان برخوردارند ،
      فضیلت و درستی و راست پنداریست که افراد را از هم متمایز میسازد .
      همه مردان و زنان راست پندار ، کوشا ، نیک کردار و آزاده در یک مقام و موقعیت
      اجتماعی قرار دارند ………
      هاشم رضی : کتاب ادیان بزرگ جهان صفحه ۱۴۵ ـ ۱۴۴

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code