خانه / شخصیت ها / اهل بیت(ع) / امام حسین(ع) / پاداش برده ای که به سگ غذا می داد

پاداش برده ای که به سگ غذا می داد

به قلم مدیر سایت
امام حسین(ع) فرمود: غلامى را دیدم که از غذاى خود به سگى مى دهد. علّت را از او پرسیدم. گفت: اى فرزند پیامبر خدا! من غمگینم و مى خواهم با شاد کردن این حیوان، خودم شاد شوم؛ زیرا ارباب من، یهودى است و مى خواهم از او جدا شوم.
(راوی گوید:) امام حسین(ع) (با دیدن رفتار غلام) دویست دینار بهاى غلام را براى اربابش برد. یهودى گفت: غلامم، فداى قدمت! و این بوستان هم با آن غلام [براى تو] باشد و دویست دینار را نیز به تو باز مى گردانم.
امام حسین(ع) فرمود: غلام را آزاد کردم و همه اینها را به او بخشیدم.

متن کامل عربی
الامام الحُسَینِ(ع): إِنّی رَأَیتُ غُلاما یُؤاکِلُ کَلبا، فَقُلتُ لَهُ فی ذلِکَ، فَقالَ: یَابنَ رَسولِ اللّهِ، إنّی مَغمومٌ أطلُبُ سُرورا بِسُرورِهِ؛ لِأَنَّ صاحِبی یَهودِیٌ اریدُ افارِقُهُ.
فَأَتَى الحُسَینُ(ع) إلى صاحِبِهِ بِمِئَتَی دینارٍ ثَمَنا لَهُ، فَقالَ الیَهودِیُ: الغُلامُ فِدىً لِخُطاکَ! وهذَا البُستانُ لَهُ ورَدَدتُ عَلَیکَ المالَ. فَقالَ(ع): وأنَا قَد وَهَبتُ لَکَ المالَ، فَقالَ: قَبِلتُ المالَ ووَهَبتُهُ لِلغُلامِ.
فَقالَ الحُسَینُ(ع): أعتَقتُ الغُلامَ ووَهَبتُهُ لَهُ جَمیعا، فَقالَتِ امرَأَتُهُ: قَد أسلَمتُ ووَهَبتُ زَوجی مَهری، فَقالَ الیَهودِیُ: وأنَا أیضا أسلَمتُ وأعطَیتُها هذِهِ الدّارَ.

منبع:
المناقب، ابن شهرآشوب: ج ۴ ص ۷۵، بحار الأنوار: ج ۴۴ ص ۱۹۴ ح ۷

تیر ۱۳۹۳

همچنین ببینید

سگ مهم تر از انسان از نظر زرتشتیان! / مجازات غذای داغ دادن به سگ اعدام است برخلاف انسان!

به قلم مدیر سایت منابع زرتشتی به روشنی نشان می دهد که ـ دست کم …

۱۵ نظر

  1. سلام میخواستم به یک ایراد گروهی از نوزرتشتیان که منتقد اسلام هستند بپردازید
    نوزرتشتیان منقد اسلام میگویند در دیانت زرتشتی روزه گرفتن حرام است چون فرد باید غذا بخورد وسالم بماند تا بتواند کشاورزی کند وکار کند وبه ابادانی زمین بپردازد اما روزه گرفتن مسلمانان باعث میشود آنها در طول روز توانایی کاری پایین تری داشته باشند در ضمن روزه گرفتن برای بدن ضرر دارد چون اینکه فرد مدت ۱۴ ساعت چیزی نخورد ونیاشامد وبعد یک دفعه مقادیر زیادی غذا بخورد موجب زخم معده میشود واگر هم فرد بعد از افطار مقادیر زیادی غذا نخورد ضعف ناشی از کار در طول روز بدون غذا را نمیتواند جبران کند
    در ضمن روزه داری در بین مسلمانان تبعیض امیز است فردی که در فنلاند هست باید ۲۲ساعت روزه بگیرد وفردی که در ایران هست باید ۱۴ ساعت روزه بگیرد وفردی که در اروگوئه هست ۸ساعت چطور خالق هستی دچار چونین تبعیضی شده است؟

    • مدیر سایت

      از طرف دیگر عده ای از متخصصان می گویند که باید با نخوردن غذا در مدتی به معده استراحت داد. “چله آب روزه” را دنبال کنید. در عمل می بینیم افرادی شصت سال روزه گرفته اند اما سالم هستند. به عبارت دیگر اگر قرار بود آنگونه که ادعا می کنند، سالمندان اهل روزه با همسالانشان که اهل روزه نیستند، از نظر سلامت متفاوت باشند

      • شما مطمئن هستی که همه افراد بالای شصت سال که روزه میگیرن حتما سالم می‌مونن؟؟

        • مدیر سایت

          اگر غیر از این بود، بسرعت خبرش میپیچید که هرکس روزه بگیره بعد از شصت سالگی فلان و بهمان میشه

          • دوست عزیز افراد کهنسال می توانند روضه نگیرند اگر به بدنشان آسیب می زند.
            کسی که مسافر است یا کسی که بیمار است یا افراد نا بالاغ و یا افراد پیر می توانند روضه نگیرند.

    • سیاوش امیرشاهی

      سلام. اونی که در فنلاند هست درسته الان ۲۲ ساعت روزه میگیره ، ولی همین شخص اگر بخواهد در شش ماهه دوم سال روزه بگیره روزی فقط ۲ ساعت روزه میگیره !!!
      ما هم اگه الان روزی ۱۴ ساعت روزه میگیریم در زمستان اگر ماه رمضان بیفتد روزی ۸ ساعت روزه میگریم !
      پس تعادل برقرار است ! چون ماه رمضان در سال در حال تغییر و گردش است ! الان تابستونه چند سال بعد ماه رمضان میشه بهار . بعد میشه زمستون و …

  2. این نظر نظر شخصی من نیست بلکه نظر نوزرتشتیان منتقد اسلام هست خوب است پاسخ بدهید

  3. با درود /اسلام هم تاکید کرده که هر کس توانایی داره بر او روزه واجب است و کسی که توانایی روزه گرفتن را نداره روزه بر این شخص واجب نیست /در مورد زمان روزه هم چون ماه های قمری در فصول مختلف قرار دارن ساعت و مدت روزه سا به سال تغییر میکنه و شما مجبور نیستی هر سال در تیرماه روزه بگیری و یک نفر همیشه در زمستان .بعدش هم روزه تنها در دین اسلام که نیست در خیلی ادیان وجود داره .امروزه اگر کسی توانایی روزه گرفتن را داشته باشه هم از نظر معنوی و هم از نظر علمی فایده بسیاری داره چه بساافرادی هستن که با روزه گرفتن بدن خودشون را سلامت نگه میدارن و اجر معنوی هم میبرن /اگر کسی دوست نداره یا نمیتونه دلیل نمیشه که انو اینطور مطرح کنه  و باعث ایجاد تنش بشه ///همیشه سعی کنیم به اعتقادات دیگران احترام بگزاریم
     

  4. مبحث برده داری در اسلام و سایر ادیان بحث جالبی است لطفا پاسخ دهید چرا احکام فقهی شیعه هنوز هم موافق برده داری است از جمله اینکه مطابق فقه شیعه برده بدون اذن مالک حق ازدواج ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code