خانه / احکام / احکام اسلامی / زن مسلمان / زردشتیان و صیغه

زردشتیان و صیغه

به قلم حجت الاسلام غلامرضا نوادری
برخی زردشتیان به گمان اینکه ازدواج موقت مخصوص مسلمانان است از در شبهه وارد شده اند. در حالی که سنت زردشتی به روشنی رواج ازدواج موقت را در میان ایشان نشان می دهد. برای نمونه به سه ماده قانونی از مادیان هزار دادستان اشاره می شود:

۱-« وای یار نوشته است که: چنانچه دختری بنابر اجازه پدر به کسی اظهار کند که: « تا ۱۰ سال زن تو هستم و پدر (او) پیش از ده سال بمیرد، (آنگاه) باید تا انقضای ۱۰ سال برای پدر قیم گمارده شود و هنگامی که ۱۰ سال سپری شد، دختر در همسری کسی نیست و قیم پدر خواهد بود». (مادیان هزار دادستان، ص ۱۴۹ بند ۱۳)

۲- « چنانچه (زنی) بگوید که «من برای ۱۰ سال تن به همسری تو دادم» آنگاه او می تواند در (این) ۱۰ سال در وضعیت یکزنی باقی بماند». (مادیان هزار دادستان، ص ۲۱۳ بند ۵۲)

۳- «چنانچه کسی بگوید که :«من تا ۱۰ سال تن به زناشویی با مهرین دادم» (آنگاه) چناچه (آن) زن در (طول) ۱۰ سال بمیرد، جهیزیه و (تمام) لوازم (او) برای مهرین می ماند». (مادیان هزار دادستان، ص ۲۸۸ بند ۱۱)
همانطور که می بینید دختر با رضایت سرپرست خود برای مدت معینی به عقد مردی در می آید و پس از پایان آن مدت دختر در همسری کسی نیست.

149

مادیان هزار دادستان، ص ۱۴۹

مادیان هزار دادستان، ص 213مادیان هزار دادستان، ص ۲۱۳

مادیان هزار دادستان، ص 288مادیان هزار دادستان، ص ۲۸۸

شناسنامه مادیان هزار دادستان

آذر ۱۳۹۶

همچنین ببینید

حجاب زن

ظلم به زنان / تن دادن به خواسته ی شوهر در آمیزش

به قلم مدیر سایت سهیلا: معذرت می خوام. طبق فتوای مجتهدان، هروقت مرد درخواست آمیزش …

۱۰ نظر

  1. دوست گرامی با سپاس اگر امکان دارد روشن فرمائید که این کتاب چه ربطی به دین زرتشت دارد ؟ چون میدانیم که فقط گات ها از زرتشت است و بقیه کتابها در زمان های مختلف نوشته شده مانند ما مسلمانان که قران فقط از حصرت محمد (ص)است که همه ان را قبول داریم ولی نهج البلاغه فقط ما شیعه ها ،ان را قبول داریم ولی سنیها و … ان را قبول ندارند .

    • این کتاب از آن موبدان زرتشتی است و همه زرتشتیان آن را قبول داشته‌اند. بسیاری از دانشمندان به جز گاتاها اجزای دیگری از اوستا را هم بدو منسوب می‌کنند و از طرفی پاره‌ای نیز گاتاها را از او نمی‌دانند در نتیجه معلوم نیست واقعا انتساب گاتاها به زرتشت چگونه است به قول دکتر پرویز رجبی وقتی زمان زرتشت در شش هزاره معلق باشد درباره انتساب گاتاها به زرتشت نمی‌توان با قاطعیت سخن گفت. در مورد مسلمانان نیز اینطور که نوشته‌ای نیست به جز قرآن بسیاری از روایات در منابع فریقین مشترک است و همه آن را قبول دارند. شما بگویید که کدام گروه از زرتشتیان در طول تاریخ این کتاب را قبول نداشته‌اند؟ بله الان ممکن است قبول نداشته باشند چون بهترین راه فرار از شبهات پاک کردن صورت مسئله است.

  2. ترجمه ای که آقای عریان از کتاب مادیان هزار دادستان انجام داده برمبنای ترجمه خانم آناهیت پریخانیان از مادیان به زبان انگلیسی هست درحالی که خانم ماریا ماتسخ از آن به زبان آلمانی انجام داده و بسیار دقیقتر هست توضیح اینکه ما در سنت زرتشتی ازدواج موقت نداریم بلکه ازدواج چگری داریم که ساختار ش متفاوت است

    • کاش پیش از نوشتن نگاهی به مقدمه کتاب می‌انداختید تا مجبور نباشید چنین جملات نادرستی را بنویسید. کجای کتاب گفته شده که کتاب بر مبنای ترجمه انگلیسی پریخانیان است؟ استاد عریان پانزده اشکال به کار پریخانیان گرفته است (ص ۳۰-۳۲). و دیگر اینکه با وجود استفاده از کارهای بلسارا و پریخانیان و ماتسوخ گوید: هیچ یک از این سه منبع به طور کامل یا نسبتا کامل مشکلات پژوهش را حل نمی‌کرد(در موارد بسیاری استاد عریان به اشتباهات این سه نویسنده در بخش یادداشت ها اشاره کرده است). درباره ترجمه پریخانیان و ماتسخ هم گوید از طرفی به دقائق زبان فارسی آشنا نبوده‌اند و از طرفی ترجمه آنها کاملا تحت اللفظی است و بر مشکلات می‌افزاید. شما که می‌گویید کار ماتسخ بهتر است لطف کنید ترجمه این بندها را از کتابشان ارائه کنید.

    • اتفاقا ماریا ماتسوخ هم معتقد است ازدواج موقت در سنت‌های قدیم ایرانیان وجود داشت و حتی پس از اسلام هم باقی ماند(نک: ازدواج موقت در دین زردشتی و اسلام، ص ۵۲۴-۵۲۵)
      نویسنده : بادامچی، حسن؛ غضنفری، کلثوم؛ داوری، پروین؛

      مجله: زن در فرهنگ و هنر » زمستان ۱۳۹۴، دوره هفتم – شماره ۴( صفحه – از ۵۲۱ تا ۵۳۶)

  3. چیزی که در واقع می بینیم ، کنکاش در سوراخهای دیگر ادیان و پنهان کردن چاله چوله های خودتان ست.
    مدت ۱۰ ساله ازدواج یک دختر یا زن بالغ با رضایت خودش کجا و
    حلال کردن زنان شوهردار اسیر در آیه ۲۴ سوره نساء بدون رضایتشان کجا
    یا دفاتر صیغه یکساعته شیعیان در قرن بیست و یکم کجا
    یا ازدواج پیامبر ۵۴ ساله اسلام با دختر نابالغ ۹ ساله کجا

    جالب هست که صیغه دخترشیرخواره در اسلام هم منکری محسوب نمیشود
    ولی برادران مسلمانتان بصورت دختران این مملکت بجرم نداشتن روسری اسید میپاشند
    و آنرا نهی از منکر میپندارند …….
    ( کسیکه زوجه اى کمتر از نه سال دارد وطى او براى وى جایز نیست چه اینکه زوجه دائمى باشد،
    اما سایر کام گیریها از قبیل لمس بشهوت و آغوش گرفتن و تفخیذ اشکال ندارد هر چند شیرخواره باشد
    تحریر الوسیله امام خمینی مسئله ۲​۲۴۱ رقم ۱۲)

  4. این نوادری با ایران و ایرانی دشمنی مشهود داره.بخاطر همین کتابهاش به درد لای جرز میخوره.در ضمن صحبت در مورد کوروش بزرگ سواد زیادی لازم داره فک نکنم این و امثال این سوادشون قد بده.اینا باید در مورد احکام طهارت و….نظر بدن

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code