خانه / ایران / ایران باستان / ساسانیان / جنایت پوست مخالف را کندن و پوست پر از کاه را از دروازه آویختن به دستور پادشاه ساسانی

جنایت پوست مخالف را کندن و پوست پر از کاه را از دروازه آویختن به دستور پادشاه ساسانی

به قلم مدیر سایت
در مورد اینکه مانی کیست و چه افکاری داشت و به دست کدام پادشاه ساسانی کشته شد، سخنان گوناگون مطرح است. از آنجا که فردوسی مورد احترام و پذیرش عموم باستان ستایان است، به نقل او در شاهنامه بسنده می کنیم.
بنا به گفته ی فردوسی، مانی نقاشی زبردست بود که از چین وارد ایران شده نزد شاپور رفت و ادعای پیامبری کرد.
شاپور نه تنها پیامبری او را نپذیرفت، بلکه دستور داد تا پوست او را بکنند و در آن کاه بریزند و بر دروازه آویزان کنند.

درخور ذکر است در عین اختلاف در تاریخ مانی، اما در اینکه پوست او به دستور شاه ساسانی کنده و در آن کاه ریختند و از دروازه آویزان کردند، مورد اتفاق تاریخ است.

بیامد یکی مرد گویا ز چین
که چون او مصوّر نبیند زمین

بدان چرب دستی رسیده بکام
یکی بر منش مرد مانی بنام

بصورتگری گفت پیغمبرم
ز دین آورانِ جهان برترم

ز چین نزد شاپور شد بار خواست
به پیغمبری شاه را یار خواست

سخن گفت مرد گشاده زبان
جهاندار شد زان سخن بد گمان


زمانى برآشفت پس شهریار
برو تنگ شد گردش روزگار

بفرمود پس تاش برداشتند
بخوارى ز درگاه بگذاشتند

چنین گفت کاین مرد صورت پرست
نگنجد همى در سراى نشست

چو آشوب و آرام گیتى بدوست
بباید کشیدن سراپاش پوست

همان خامَش آگنده باید بکاه
بدان تا نجوید کس این پایگاه

بیاویختند از در شارستان
دگر پیش دیوار بیمارستان

آذر ۱۳۹۶

همچنین ببینید

عقیده دینی فردوسی در کلام پروفسور نولدکه

به قلم مرتضی رمضان پور عقیده دینی حکیم فردوسی بر خلاف نام و سال تولد …

۱۲ نظر

  1. چند تا بیت از فردوسی گذاشتید و تفسیر هم میکنید .
    نه فردوسی مورخ بود و نه شاپور ساسانی نماینده آیین زرتشتی .
    اتفاقا مانی پیامبر , مورد حمایت و پشتیبانی شاپور یکم و برادرانش بود و در زمان سلطنت بهرام یکم کشته شد.
    چینی هم نبود و از پدر و مادری ایرانی در بابل قدیم یعنی عراق کنونی بدنیا آمد .
    و آیین مانوی به همان سرعت که از شرق به غرب عالم گسترش یافت ، بهمان سرعت هم محو شد.
    ولی پیامبر اسلام چرا ؟
    در رمضان سال ششم هجری، محمد گروهی را به فرماندهی زید بن حارثه به ناحیه‌ وادی القری فرستاد.
    او ام قرفه یعنی فاطمه دختر ربیعه بن بدر، را بکشت و قتل وى صورتى بسیار سخت داشت
    که دو پایش را به دو شتر بستند و براندند تا به دو نیمه شد، و او پیرى فرتوت بود.
    تاریخ طبری​ ج ۳، ص ۱۱۳۱
    سیرت رسول الله ، ابن هشام ،جلد۲، برگ ۳۹۳

    • آقا حضرت محمد ص هرکاری که بکنه همونه صلاح گرچه واقعیت داشته باشه بقول شما…خداوند آسمانها وزمین بهش اجازه چنین کاری داده…لولاک لما خلقت الافلاک…خداوند به حضرت محمد گفته..اگر وجودتو در عالم نبود ..آسمانها وزمین را نمی آفریدم..تو دیگه چه حرفی واسه گفتن داری آخه..فردا هم اگر به درک واصل شدی..با الدنگی میندازنت جهنم واسه این حرفهای بیربطت..هیچ قلطی هم نمیتونی بکنی..مفهوم شد؟؟؟

  2. ابن هشام و این داستان مورد قبول شیعه نیست
    در ضمن بابلی ها از نژاد سامی هستند و با شما فرق داشتند !

    • البته فهمیدن برای شما سخت است و به جای اندکی مطالعه و جست و جو و بعد اظهار فضل یکسر فقط فضلتان و یا شاید فضله تان را اظهار می کنید.مانی متولد بابل بوده اما تبارش به آنجا بر نمی گشته.پدرش پاتک اهل همدان بوده ، مادرش نیز ظاهراً از شاهزادگان اشکانی بوده.مانی ایرانی الاصل بوده و نه چینی و نه سامی ، مانی مورد حمایت شاپور اول قرار گرفت و حتی او کتابی برای شاپور به نام “شاپورگان” تالیف کرد.مانی توسط بهرام یکم کشته می شود ، البته این اقدام چه از جانب شاپور چه از جانب بهرام از سوی ما قابل قبول نیست و آنرا خلاف آزادی مذهبی می دانیم ولی کشته شدن مانی بیش از ۱۷۰۰ سال پیش اتفاق افتاد زمانی که هنوز بسیاری از چیزی به نام آزادی مذهب با خبر نبوده و حتی به رسمیت نمی شناختنش ، اما امروز در دوره ی حقوق بشر در زیر سایه ی حکومت اسلامی اگر به فرض بنده ادعای پیامبری کنم چه به سرم می آید؟خود بهتر دانید.
      و خدا را شکر خیلی خوب یاد گرفته اید که از زیر روایات تاریخی فقط با گفتن اینکه آن مورد قبول ما نیست ، این از گفته های وهابی هاست و چرندیاتی از این دست در روید.اگر مرد میدان هستید به جای طفره رفتن با استناد به مدارک تاریخی عدم اعتبار روایت را نشان دهید.
      این آیه هم صرفا برای عطرآگین کردن فضا به شفقت اسلامی:
      فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنْتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ۚ ذَٰلِکَ وَلَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لَانْتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰکِنْ لِیَبْلُوَ بَعْضَکُمْ بِبَعْضٍ ۗ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَنْ یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ

      پس چون با کسانى که کفر ورزیده‌اند برخورد کنید، گردنها[یشان‌] را بزنید. تا چون آنان را [در کشتار] از پاى درآوردید، پس [اسیران را] استوار در بند کشید؛ سپس یا [بر آنان‌] منّت نهید [و آزادشان کنید] و یا فدیه [و عوض از ایشان بگیرید]، تا در جنگ، اسلحه بر زمین گذاشته شود. این است [دستور خدا]؛ و اگر خدا مى‌خواست، از ایشان انتقام مى‌کشید، ولى [فرمان پیکار داد] تا برخى از شما را به وسیله برخى [دیگر] بیازماید، و کسانى که در راه خدا کشته شده‌اند، هرگز کارهایشان را ضایع نمى‌کند.(محمد ، آیه ۴ ، ترجمه فولادوند)

      • خطاب به زنده و عدم تعجب بنده از پیام سراسر بی ادبانه شما
        چون به اعتقاد بنده از کوزه همان طراود که در اوست !!!
        از پیروان مکتب پان ایرانیسم و باستانگرایی جز این انتظاری نداشته ایم !
        اولا این که شخص مانی برای بنده مهم نیست چون ایشان جزو پیامبران الهی
        مورد تایید اسلام نیستند و تحقیق در مورد مکان تولد ایشان هیچ زمان برایم مهم نبوده و نیست پس اهل هرکجا که هستند مبارک آن قوم !!!
        ثانیا این که بنده در مورد مردم بابل نوشتم که سامی نژاد بودند
        که این حرف صحیحی است و بحثی از نژاد مانی در پیام قبلی نکردم !
        ثالثا شما با این همه تیزهوشی توقع دارید که یک شیعه بیاید و از منابع اهل
        سنت دفاع کند ؟؟؟
        رابعا آیه ای که نوشتید دارای شان نزول است بهتر بودی کمی قبل از نگارش این
        پیام در مورد این آیه مطالعه میکردید
        این آیه در مورد کفار بت پرست مکه است و چگونگی برخورد با آنها
        همچنین بهتر بود در مورد زمان و مکان این آیه دقت میکردید !!!
        بین کفار اهل کتاب و کفار بت پرست مکه فرق بوده است
        حال اگر شما علاقه دارید خود را هم ردیف کفار بت پرست مکه قرار دهید به خود شما ربط دارد !

      • هرچی گشتم توی این آیه چیز مبهم و بدی ندیدم که هیچ نکات مثبت فراوان بود.😁 توی جنگ حلوا خیرات نمیکنن که.

      • حالا اون مثلا آیه نوشته بودی ؟؟؟وجدانن چی نوشتی برا خودت نعشه بودی خدایی..آخه لاشی فقط ترجمه رو مینوشتی کافی بود..خرفت..منکه فکردم اینا آیه های شیطانیه نعوذبلله..قرآن هرچی بگه قبوله چون از جانب خداست‌.خداوند گفته هرکس مسلمان نمیشود..یا فدیه بده یا جنگ کنه و مثل سگ کشته بشه..چون خالق خداست و اختیار من شما دستشه..وهیچکس حق اعتراض نداره..حضرت محمدص هم بدستور خالق هستی عمل کرده…مانیتون هم برا خودتون..خوب پره کاهش کردن

      • اصلا منبع درستی در مورد نسب مانی ارائه نکردید فقط ساندرمن در کتاب(مانی)صفحه ۱۲ او را از اهالی بابل دانسته.حال برادر عزیز در بخشی از نوشته شما سامی بودن مانی را رد کرده اید و هیچ سند معتبر و یا غیر معتبر و ضعیف ارائه نکرده اید.پس این حرف شما سندیت ندارد و در حالی که از اهالی بابا بود به قولی ضعیف شاید سامی باشد
        به گفته ابوریحان بیرونی به نقل از کتاب مانی ص ۱۲
        ولی نسبش مهم نیست.
        ۲.در مطلب گفته اید اگر من ادعای پیامبری میکردم برای من چه میشد.اولا در آن زمان زرتشت نگفته بود که من آخرین پیامبرم و شاپور میتوانست حدعقل از او معجزه بخواهد بعد بکشد.
        و به گفته امام خمینی باید بستری گردد.(گفته سایت اصلی امام خمینی به علت:اختلال روانی)
        در ضمن بخشی از آیه را حذف کردید:
        محمد
        فَإِذَا لَقِیتُمُ الَّذِینَ کَفَرُوا فَضَرْبَ الرِّقَابِ حَتَّىٰ إِذَا أَثْخَنتُمُوهُمْ فَشُدُّوا الْوَثَاقَ فَإِمَّا مَنًّا بَعْدُ وَإِمَّا فِدَاءً حَتَّىٰ تَضَعَ الْحَرْبُ أَوْزَارَهَا ذَٰلِکَ وَلَوْ یَشَاءُ اللَّهُ لَانتَصَرَ مِنْهُمْ وَلَٰکِن لِّیَبْلُوَ بَعْضَکُم بِبَعْضٍ وَالَّذِینَ قُتِلُوا فِی سَبِیلِ اللَّهِ فَلَن یُضِلَّ أَعْمَالَهُمْ
        ﭘﺲ ﻫﺮﮔﺎﻩ [ﺩﺭ ﻣﻴﺪﺍﻥ ﺟﻨﮓ،] ﺑﺎ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺭﻭﺑﺮﻭ ﺷﺪﻳﺪ، ﮔﺮﺩﻥ ﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺑﺰﻧﻴﺪ ﺗﺎ ﺁﻥ ﻛﻪ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﭘﺎ ﺩﺭﺁﻭﺭﻳﺪ. [ﻭ ﭼﻮﻥ ﺑﻪ ﺩﺳﺖ ﺷﻤﺎ ﺍﺳﻴﺮ ﺷﻮﻧﺪ،] ﭘﺲ ﺁﻧﺎﻥ ﺭﺍ ﺳﺨﺖ ﺑﺒﻨﺪﻳﺪ، [ﺗﺎ ﻧﮕﺮﻳﺰﻧﺪ.] ﺳﭙﺲ، ﻳﺎ ﺑﺮ ﺁﻧﺎﻥ ﻣﻨّﺖ ﻧﻬﻴﺪ [ﻭ ﺁﺯﺍﺩﺷﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ،]《آزاد شدن دقت شود》 ﻭ ﻳﺎ ﺑﺎ ﮔﺮﻓﺘﻦ ﻓﺪﻳﻪ، ﺭﻫﺎﻳﺸﺎﻥ ﻛﻨﻴﺪ ﺗﺎ ﻫﻨﮕﺎﻣﻰ ﻛﻪ ﺟﻨﮓ، ﺑﺎﺭﻫﺎﻯ ﺳﻨﮕﻴﻦ ﺧﻮﺩ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺯﻣﻴﻦ ﻧﻬﺪ. ﺍﻳﻦ ﺍﺳﺖ [ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ] ﻭ ﺍﮔﺮ ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ ﻣﻲ ﺧﻮﺍﺳﺖ، [ﺑﺎ ﺩﻳﮕﺮ ﺑﻠﺎﻳﺎ،] ﺍﺯ ﺁﻥ ﻛﺎﻓﺮﺍﻥ ﺍﻧﺘﻘﺎم ﻣﻲ ﮔﺮﻓﺖ؛ ﻭﻟﻲ [ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺟﻨﮓ ﺩﺍﺩ] ﺗﺎ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺎ ﻳﻜﺪﻳﮕﺮ ﺑﻴﺎﺯﻣﺎﻳﺪ ﻭ ﻛﺴﺎﻧﻲ ﻛﻪ ﺩﺭ ﺭﺍﻩ ﺧﺪﺍ ﻛﺸﺘﻪ ﺷﺪﻧﺪ، [ﺧﺪﺍﻭﻧﺪ] ﻫﺮﮔﺰ ﺍﻋﻤﺎﻟﺸﺎﻥ ﺭﺍ ﺍﺯ ﺑﻴﻦ ﻧﻤﻲ ﺑﺮﺩ. (۴)
        تفسیر آیه محسن قراعتی:این آیه مربوط صحنه نبرد است اگر قصد از میان بردن شما را دارند باید دفاع نمود و اینکه اسیر یا فردی از آنان پشیمان شد آنان را آزاد کنید.
        معذرت از استاد فاطمی بابت زیاد نوشتن

  3. برادر عزیز این آیه مبارکه درباره جنگ با دشمن وچگونه برخوردکردن با دشمن را می فرمایدهمینطوردرمعنی هم خودتان اشاره فرمودیدتادرجنگ اسلحه برزمین بگذارنددریک کلام فرموده مثله شیربجنگ سیتی کنی باختی هرچندخداوندیاورمومنان است *والله قسم بهترین و کاملترین دین اسلام است سرچ کن ببین پرفسورهایی که مسلمان شدن

  4. سلام دوستان درادامه ایه فرموده تادرجنگ اسلحه برزمین بگذارند معلوم در وقت جنگیدن با دشمن است شایداول که میخوانی فکر کنی دستوربهکشتن همه کفار است وقتی تاآخرایه را میخوانی متوجه میشوی فقط با کسانی است که روبرویت ایستادن وفقط به قصد جنگ آمدن

  5. از زمان باستان همیشه نبردی بین ایرانیان و ایرانیان منفور از خود بوده است که احساس گرمی نسبت به اشغالگران خود داشته اند. در زمان آریوبرزن ایرانیانی بودند که ارتش اسکندر را تشویق می کردند و ایرانیانی که گریستند وقتی ایرانیان اشکانی آخرین بقایای فرهنگ سلوکیان یونان را از ایران بیرون انداختند. اینها همان ایرانیانی هستند که در زمان فرخزاد ارتش اعراب را هنگام حمله به ایران تشویق می کردند و هنگامی که ایرانیان سامانی و آل بویه شروع به بیرون راندن بقایای فرهنگ عرب عباسی از ایران کردند ، گریه کردند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code