+
خانه / احکام / احکام زرتشتی / زن زرتشتی / زن در ایران باستان از زبان چند تن از صاحب نظران معاصر
زن در ایران باستان از زبان چند تن از صاحب نظران معاصر

زن در ایران باستان از زبان چند تن از صاحب نظران معاصر

تهیه: فرشید شرفی
نظر به اینکه دیدگاه صاحب نظران در مورد تاریخ، مورد توجه بسیاری از پژوهشگران است، گزارش چند تن از صاحب نظران در مورد زنان ایران باستان را می آوریم.

سعید نفیسی:
«در زمان ساسانیان جامعه متکی بر خانواده و مالکیت بود. تعدد زوجات در برخی از موارد و درباره ی برخی از مردم به فتوای موبدان مجاز بود و برخی از پادشاهان قطعا زنان متعدد داشته اند. به جز زنان مشروع برخی از مردم زنان نامشروع هم داشتند که یا زرخرید بودند و یا اسیر جنگی. زن می بایست مطلقا فرمانبردار شوهر باشد..

موضوعی که در آن بحث کرده اند و برخی منکر شده اند اما اسنادی در برابر آن هست زناشویی با نزدیکان است که در دین زردشت اصطلاح خاصی برای آن هست و «خویتک دس» می گفتند.

این گونه از زناشویی در همه ی دین های باستان به جز مذهب مصریان قدیم ممنوع بوده اما در اوستا و در کتابهای دینی پهلوی اشاراتی به روا بودن آن هست و حتی در کتاب «شایست لاشایست» که از کتابهای دینی است صریحاً گفته شده: «خویتک دس گناهان بزرگ را از میان می برد.» و در نظر گردآورندگان این کتاب یک گونه از عبادت بوده است.

شواهد تاریخی فراوان هم هست که برادر و خواهر با هم ازدواج کرده اند و در کتاب دینکرت هم این نوع از زناشویی را باعت شکوه یزدانی و عبادتی تلقی کرده اند». (تاریخ تمدن ایران ساسانی، ص ۵۴)

تاریخ تمدن ساسانی ص 54تاریخ تمدن ساسانی ص ۵۴

شناسنامه تاریخ تمدن ساسانی

هاشم رضی:
«در زمان ساسانیان، زنان مشمول آن انحطاط سریع شدند… زن دیگر سرور و کدبانوی خانه نبود ، تعدد زوجات و کنیزگیری شایع شد. دختران از خود اراده ای نداشتند. قوانین طلاق سست بود و دست مردان دوران انحطاط، در بیداد باز». (ادیان بزرگ جهان، ص ۱۵۳ ـ ۱۵۴)

ادیان بزرگ جهان ص 153ادیان بزرگ جهان ص ۱۵۳

ادیان بزرگ جهان ص 154ادیان بزرگ جهان ص ۱۵۴

شناسنامه ادیان بزرگ جهان

پرویز رجبی:
«تردیدی نیست که در ایران باستان داشتن بیش از یک زن ، دست کم در مورد توانمندان امری معمول بوده است. هرودت می نویسد: همه ی مردها زنان قانونی زیادی دارند و علاوه بر این از زنان فرعی (مانند زنان صیغه) نیز بی بهره نیستند؛ اما چون داشتن بیش از یک زن با میزان دارایی در ارتباط مستقیم بود، قاعدتا مردان عادی نمی توانسته اند بیش از یک همسر داشته بوده باشند. پلوتارک تعداد زنان فرعی اردشیر را ۳۶۰ می نویسد». (هزاره های گم شده، ص ۴۵۲)

هزاره های گم شده ص 452هزاره های گم شده ص ۴۵۲

شناسنامه هزاره های گم شده

آبان ۱۳۹۶

یک نظر

  1. در زمان کوروش زن حامله حق کار کردن نداشته و به دستور وی برای زنان حامله جیره و حقوق ماهیانه تا هنگام تولد نوزاد در نظر گرفته شده بود.
    زن در ایران قبل از اسلام نیز در دوره ساسانی جایگاه بسیار بالایی داشته و به عنوان یکی از اعضاء مهم جامعه در مسایل مختلف شرکت می کرده است بگونه ای که گاه تصمیم گیریهای نهایی را انجام میداده است

    تا جایی که چند تن از پادشاهان ایرانی زن بودند که از جمله آنان “ پوراندخت و آذر میدخت”را می توان نام برد.
    زن در ایران باستان به معنای واقعی در هر مکان و زمان به طور برابر در فعالیت‌های اجتماعی شریک مرد بوده و مردان زنان را مهربانو خطاب میکردند و حتی در جهت قوانین دینی می‌توانست به درجه‌ای در مقام بالای مذهبی که لازمه آن، فراگیری علوم دینی تا بالاترین مرحله آن بود برسد.
    زنان ایران باستان می توانستند در سرودن یسنا و برگزاری مراسم دینی حتی با مردان شرکت کنند یا خود به انجام اینگونه کارها بپرداند .می توانستند در اوقات معینی به پاسداری آتش پرداخته و حتی به شغل وکالت و قضاوت مشغول شوند .
    در آیین زرتشت یک روز از سال به نام روز زن نامگذاری شده است.
    مردم ایران روز پنجم اسپندارمد “اسفند ” را جشن می گرفتند و به آن عید زن می گفتند ، در این روز مرسوم بود که مردان باید برای زنانشان هدیه هایی ارزنده تهیه کرده و به آنان تقدیم کنند که این مراسم در ایران باستان “مزدگیران” نام داشت و تقدیر و تشکری از زحمات زن محسوب می شد.
    طاهره رشیدی مهرآبادی نویسنده معاصر ـ تاریخ ایران و جهان ـ بخش ایران باستان

جوابی بنویسید

ایمیل شما نشر نخواهد شد

*

code

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

طراحی سایت
طراحی سایتسئوفروش ویلا و اجاره ویلاسرویس و تعمیر کولر گازیاجاره ویلافروش ویلا