خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / تطهیر برای سرکیسه کردن مردم از سوی موبدان
موبدان ـ زرتشتیان

تطهیر برای سرکیسه کردن مردم از سوی موبدان

به قلم مدیر سایت
دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ در پیام به همایش موبدان و موبدیاران، پس از تجلیل و تمجید فراوان از موبدان در طول تاریخ، چنین نتیجه گیری می کند:
«و در یک کلام موبدان، دین باور و دین یاور بوده و کوشش کرده اند که از مقام خود سوء استفاده نکرده و دین ساز و دین باز نشوند و دین را ابزاری برای رسیدن به امیال گیتوی (دنیایی) خود قرار نداده با عملکرد خود، سرمشق دیگر بهدینان باشند.» (دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۲۸۵)

دستمزد تطهیر
بررسی دستمزد سنگین موبدان برای تطهیر دیگران، بی جا بودن ادعای بالا را نشان می دهد.
در وندیداد، فرگرد نهم (ترجمه و شرح هاشم رضی، جلد ۳، صفحه ۱۱۲۹ به بعد) در باره تطهیر کسی سخن رفته که مرده ای را لمس کرده یا بیش از اندازه به آن نزدیک شده تا دیو مرگ از بدن او خارج شود.

در این قسمت از اوستا دستمزد موبدی که شخص را تطهیر می کند اینگونه تعیین شده است:
ـ تطهیر شهریار (فرمانروای شهر): یک شتر نر بسیار بزرگ
ـ تطهیر کدخدا: یک گاو نر بسیار بزرگ
ـ تطهیر خانه سالار: یک گاو راهوار
ـ تطهیر بانوی خانه سالار: یک گاو شخم زن
ـ تطهیر روستایی دولت مند: یک گاو باربر (یا گاری)
ـ تطهیر کوچک ترین بچه خردسال: یک چارپای کوچک (یک بره یا دام کوچک)

اگر افراد توانایی نداشته باشند که حیوان تعیین شده را به موبد بدهند، از چیزهای دیگر آنقدر باید به او بدهند تا راضی شود! اما اگر موبد ناراضی از خانه برود، دیو مرگ دوباره از طریق سوراخ های بدن مثل بینی و دهان وارد بدن شخص می شود!

کندن پوست سر غیرموبد که دیگران را تطهیر کند!
در ادامه، مجازاتی تعیین شده برای کسی که بدون آگاهی دیگران را تطهیر کند. چنین شخصی را می بندند و پوست کله اش را می کنند و (پوست یا خود شخص را) در برابر لاشه خواران می اندازند تا بخورند.
تعیین چنین مجازاتی در واقع برای این است که عمل تطهیر در انحصار موبدان باشد تا بتوانند دیگران را سرکیسه کنند.

یک نشانه ی سرکیسه کردن مردم
جالب اینجاست که چگونگی تطهیر ثروتمند و غیر ثروتمند، هیچ فرقی ندارد اما دستمزدی که برای موبد تعیین شده متفاوت است و از ثروتمندان بیش از دیگران گرفته می شود. آنها که نمی توانند حیوان را بدهند، برای برنگشتن دیو مرگ، به هرقیمت شده باید موبد را راضی کنند!

دهش مینوی یا لرک مینوی، ص 294دهش مینوی یا لرک مینوی، ص ۲۹۴

وندیداد ص 1129وندیداد ص ۱۱۲۹

وندیداد ص 1139وندیداد ص ۱۱۳۹

وندیداد ص 1142وندیداد ص ۱۱۴۲

شناسنامه دهش فرهنگی یا لرک مینویشناسنامه وندیداد

همچنین ببینید

مبارزه ی زرتشتیان با خرفستران مساوی با بر هم زدن اکوسیستم

به قلم مصباح بورنجانی یکی از اعمال دینی زردتشیان، کشتار مجموعه ای از حیوانات است …

۱۰ نظر

  1. امام جعفر صادق:
    هیچ عمل نیکی نزد خداوند بهتر و ثوابش زیادتر از دادن پول به امام نیست.!
    یک درهم که به امام برسد بهتر از دو میلیون درهمیست که در راه خیر دیگر صرف شود؛
    آنگاه افزودند:
    «من در حالی که ثروتم از تمام اهالی مدینه بیشتر است، باز هم از شما پول میگیرم زیرا هدفم این است
    که شما پاکیزه شوید»
    اصول کافی ، جلد دوم ، صفحه های ۴۸۸-۴۸۹

    • مدیر سایت

      ظاهرا این دست از روایات اشاره به پرداخت خمس دارد که اکنون نیز رواج دارد و مراجع تقلید دریافت می کنند اما این پول ها به مصرف شخصی نمی رسه بلکه باید در راه اسلام و مسلمانان مصرف بشه

      http://www.raherasti.ir/646

    • روایت ناظر به این مطلب است که عبادات مالی باید از مجرای ولایت انجام شود به عبارت دیگر ا مام(ع) اهمیت ولایت وتاثیرش بر اعمال وعبادات بندگان را مطرح کرده است

  2. سلام این جا که اهورامزدا میگه پوست کله طرفو بکنید توی کتاب اوستا اومده؟

  3. اقای مدیر از شما پرسیدم اگه میشه جواب بدید به جای تایید کردن

  4. در عجبم از یگانگی ادیان الهی و مصلحان الهی و سرنوشت یکسانی که اهریمن بر راه هدایت ایشان می گشاید .
    گرایش فطری بشر به سمت خدا همواره توسط سود جویان و شیادان وسیله مال اندوزی گشته و سایر تحمیقات مذهبی نتیجه تبعی این موضوع بوده .
    برای اینکه تشخیص دهیم دستوری که به نام دین به ما می دهند واقعا از جانب خدا است یا نه کافی است ردی از این امور در آن بیابیم .
    ان چه که از وندیداد روایت نمودید همانگونه که بارها متذکر شده ایم این کتاب کتاب مغان بوده و مغان جماعتی بودند که پیش از زرتشت وسیله امرار معاش ایشان ترساندن مردمان از قهر خدایان بد یا اسوره ها بود کما اینکه این روش کسب در آمد هنوز در میان هندوها و راهبان بودایی رایج است . در آفریقا و در میان سرخپوستان جادوگر قبیله با ترساندن مردم از جادو شیاطین و خدایان بد مانند خدای سیل و خدای جنگ ایشان را سرکیسه می کردند .
    مغان مب گفتند برای رضایت خدایان بد باید با نذورات ایشان را راضی نگاه داشت و این نذورات همگی به جیب ایشان می رفت .
    پس از ظهور زرتشت و رو گرداندن مردم از دین مغان و از بین رفتن باور مردم به تاثیر خدایان بد و پرداخت نذورات برای ایشان مغان که راه کسب خویش را گمشده یافتند از بی دانشی مردم سود جسته و به عنوان متعلمین کیش جدید بار دیگر با تغییر کسوت بر مردم مستولی گشتند . ایشان از دوره فطرت غلبه یونانیان بیشترین بهره را برده و مجددا در دوره اشکانی حاکم مطلق دین مردم شدند .

    انتهای دوره اشکانی و تمام دوره ساسانی اوج این حاکمیت است و ایشان مرحله به مرحله همان عقایدی که زردشت جامعه را از ان پاک کرده بود بازگرداندند . اوج این بازگشت کیش زروانی و پرستش مجدد زروان می باشد که زرتشت عملا زروان را نفی کرده بود .
    وندیداد کتابی است که مغان در دوره اشکانی به اوستا افزودند و به غیر از بخش کوچکی از این کتاب عمده آن مجموعه دستوراتی سخت برای طهارت است که بدون کمک مغان و پرداخت مال به ایشان قابل انجام نبوده .

    اما سخن اینجاست آیا علمای شیعه با گرفتن خمس و تالیف کتب مذهبی مشابه وندیداد در راه اصلاح جامعه قدم برداشته اند یا عملا همانند مغان مادی به دنبال منافع خویش بوده اند .

    تکمله : مطابق شواهد تاریخی مغان مادی در منطقه ای در حوالی شهر ری تجمع داشته اند و نسل به نسل همانند رازی سر به مهر روش سرکیسه کردن مردم را به فرزندان خویش می اموخته اند . مطابق شواهد مسلم خاندان ایرانی نوبختی از وابستگان به همین جماعت بودند .
    البته این موضوع هیچ ارتباطی به شهر قم و شکل گیری حلقه اولیه فقهای شیعه در دوره امام عسگری در شهر قم و نقش خاندان نوبختی در عقاید امروزین شیعه ندارد !

    • با سلام؛ و اما بعد:
      نمیخواهم به تمام گفته های سراسر بی سند باستانگرا پاسخ بدهم که پیشتر پاسخ داده شده است اما قسمت آخر سخنانش در خورد توجه است که میگوید:
      «اما سخن اینجاست آیا علمای شیعه با گرفتن خمس و تالیف کتب مذهبی مشابه وندیداد در راه اصلاح جامعه قدم برداشته اند یا عملا همانند مغان مادی به دنبال منافع خویش بوده اند .»

      و اما سوال ما اینجاست:
      اصولا پست سایت در خصوص تطهیر کردن است و حال در کجای اسلام این کار بوده و توسط روحانیون انجام میشده و برای آن مثلا برای تطهیر یک خانه گاو گرفته میشده است؟ و یا بین تطهیر خانه غنی و فقیر تفاوت بوده است؟ در کجا بخاطر تطهیر بانوی خانه سالار [دقت کنید یک روحانی مرد هم تطهیر یک زن را انجام میداده!!] یک گاو میگرفتند؟ باستانگرای گرامی لطفی به ما کرده و این تطابق را با سند به ما نشان دهید که مثلا فلان روحانی با پشتوانه جبر حکومت یک مسلمانی را تطهیر میکرده و یک متاع پر ارزشی همچون گاو را از او میگرفته است؟ اگر این قیاس مع الفارغ نیست پس چیست؟.

      اما آنجا که نام مغان مادی را بر زبان آورد:
      این سخن برگرفته از سخن موبد مشهور یعنی نیکنام است که وندیداد مربوط به مغان مادی است لکن ذکر یک نکته خالی از لطف نیست:
      اولا نه ایشان و نه بزرگتر از ایشان یک سند معتبر و محکم ارائه نمیدهند که وندیداد ساخته و پرداخته مغان مادی باشد و ثانیا شواهد نشان میدهند اوستا در زمان ساسانیان جمع آوری و بعضا مکتوب شد فلذا این موبدان بزرگ زرتشتی ساسانی بخصوص شخص تنسر بودند که وندیداد را جزئی از کتاب مقدس اوستا قرار دادند و ثالثا محتوای وندیداد از قضا منبع درآمد همین موبدان زرتشتی بوده است ولا غیر. بنابراین باطل دانستن وندیداد یعنی حـــــرام و نامـــشـــــروع دانستن تمام اموال و دارایی های زرتشتیان ساسانی و همچنین حــــــــرام خور و شـــــیـــــــاد دانستن کسانیکه اوستا را گرد آوری و مکتوب کردند.

      حال به کدامین دلیل به سخن همین شیادان حرام خور در گاتها اعتماد میکنید؟ آنهایی که گاتها را در اوستا جای دادند، وندیداد را هم قرار دادند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code