خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / تأثیرپذیری دین زرتشتی از مهرپرستی و پاسخ درست دکتر خورشیدیان

تأثیرپذیری دین زرتشتی از مهرپرستی و پاسخ درست دکتر خورشیدیان

به قلم مدیر سایت
از اسلام ایراد می گیرند که برخی آموزه ها و دستورهایش را از دین های قبلی، از جمله زرتشتی، گرفته مثل پل صراط، پنج نماز در شبانه روز، منجی، برخی احکام حج و…
جواب آن است که به فرض درستی این ادعاها، نقصی بر اسلام نیست؛ زیرا همه ی آنچه ادیان قبلی گفته اند، نادرست نبوده بلکه اگر اسلام خط بطلان بر تمام باورهای قبلی می کشید، اشتباه بود.
همین اشکال را در مورد دین زرتشتی گرفته اند که پاره ای باورهای مهرپرستی در دین زرتشتی نیز وارد شده است. دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ در مقام پاسخگویی دقیقا همان چیزی را می گوید که ما قائلیم.
اما ندانستیم چرا اتفاقی که در دین زرتشتی افتاده، درست است اما همان اتفاق در اسلام، نادرست؟!
دکتر خورشیدیان مقاله ای با عنوان «لغزش هایی در شناخت» در نقد کتاب «زندگی و اندیشه های اشوزرتشت» تألیف علی دهباشی نوشته است. در قسمتی از مقاله می خوانیم:
«در رویه (صفحه) ۲۱ با تعجب بسیار می نویسد که: مهرپرستی در آیین زرتشتی تأثیر زیادی داشته است.
به راستی مگر قرار بود که نگذارد؟ باید گفت که نه تنها اندیشه های مهری بل اندیشه های زروانیستی و بسیاری اندیشه های دیگر نیز در دین زرتشتی تأثیر گذاشته است و این امر کاملا طبیعیست و هم اکنون هم باید باشد. به راستی چرا برخی می اندیشند که باید غیر از این باشد؟ بالاخره هر پیامبر یا هر مصلحتی که می آید، تنها با باورهایی که مخالف اندیشه های اوست، مخالفت می کند نه اینکه تیشه بر دارد و ریشه همه باورهای پیش از خود را از بیخ و بن برکند؛ و به این اندازه تصلب اندیشه داشته باشد که دیگر به هیچ اندیشه ای گوش فرا ندهد و یک دنده زندگی کند. نخیر آقایان!» (دهش فرهنگی یا لرک مینوی، ص ۳۲۴)

یادآوری
همانگونه که دکتر خورشیدیان به نقد کتاب های دیگران می پردازد (که کاری درست و بجاست) امیدوارم نقد اینجانب بر کتاب هایش سبب دلخوری نشود.

دهش مینوی یا لرک مینوی، ص 324دهش مینوی یا لرک مینوی، ص ۳۲۴

شناسنامه دهش فرهنگی یا لرک مینوی

تدوین: فروردین ۱۳۹۶

همچنین ببینید

تعیین آرامگاه زرتشت با تحریف تاریخ

به قلم مدیر سایت ابهام های اساسی در مورد زرتشت، مانند تاریخ حیات او، به …

۳ نظر

  1. تفاوتش اینست که : اگر هم مهرپرستی در آیین زرتشتی که بعد از درگذشت زرتشت شکل گرفت تاثیر داشته
    ولی در زندگانی زرتشت و گاتهای آن حضرت هیچ نقشی نداشته و مستقل بوده.
    ولی تاثیر آیینهای یهودی و مسیحی و زرتشتی و حتی بت پرستان نظیر مراسم حج را به روشنی
    در کلام قرآن میشود مشاهده کرد …

  2. سلام بر بنی آدم *** قصد تخریب یکدیگر را نداشته باشید همه ما به پروردگار جهانیان ایمان داریم بیایید گرداگرد این ایمان جمع گردیم وآنراطناب محکم نجات خود بدانیم همه ادیان اشعه های مختلفی هستند که از یک خورشید واحد آمده اند هرکس به روش خودش زندگی کند ولی انتظار نداشته باشد دیگران تابع او باشند هرکس نظر خودرا به دیگران عرضه کند ولی تحمیل عقیده نکند اگر ایزد یکتا همه پیامبران را در یک زمان گرد هم جمع کند اختلافی باهم نخواهند داشت چون همه کلام یک خدا را می گویند ولی اگر درزمانهای مختلف مبعوث شوند کلام مختلف ممکن است داشته باشند چون متناسب بامردم زمان خود باید احکام را بیان کنند حتی یک پیامبر دردوزمان مختلف دونوع حکم می دهد مثل اسلام که شراب مسکر ویا بی حجابی زنان را بعد از مدتی که گذشت اعلام حرمت کرد ویا صدور احکام ثانویه توسط یک مرجع روحانی شیعه مثل میرزای شیرازی در موضوع تحریم تنباکو

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code