خانه / سایر مطالب / در باره سایت / پاسخ نامه به نقدنامه ی استاد آقایی (۶) / طرف دعوا

پاسخ نامه به نقدنامه ی استاد آقایی (۶) / طرف دعوا

استاد آقایی:
«آنچه می‌خواهم بگویم، روشن کردن این نکته است که طرف دعوا را عوضی گرفته‌اید! چه، بر این منوال که جنابعالی رانده‌اید،‌ یک عده زرتشتی اصیلِ افتاده در محاق اقلیت که توش و توان چندانی هم ندارند و سال‌ها در کنار مسلمانان با مسالمت زندگی کرده‌اند و آزاری هم نرسانده‌اند، باید جور معدودی باستانگرای برگشته از دین و متظاهر و افراطی را بکشند که با هدف نقد و توهین به دین اسلام،‌ دین زرتشتی را دستاویز و ابزار دست خود کرده‌اند!
بله! از تمام شواهد و قراین چنین برمی‌آید که در سایت جنابعالی، عملاً تمایزی میان این دو گروه وجود ندارد: ۱) زرتشتیان سنتی و مؤمن به دین آباء و اجدادی‌شان که اقلیتی رسمی بوده و اصولاً رفتاری محافظه‌کارانه و مسالمت‌جویانه داشته‌اند و از آنان هیچ توهینی بر علیه معتقدات مسلمانان شنیده نمی‌شود و ۲) باستانگرایی افراطی که با تظاهر به طرفداری از دین زرتشت، جرئت نقد و توهین به اسلام را یافته‌اند.
این گونه و به واسطه‌ی همین عدم تمایز است که وقتی عاقلی از جنابعالی سؤال می‌کند: «در کجای ایران شما دیده‌اید که زرتشتیان به نقد اسلام و مسلمین بپردازند؟» پاسخی بسیار سهل‌انگارانه و تأسف‌آور می‌دهید و می‌فرمائید: «سایت‌های فراوانی است که ظاهرشون زرتشتیه»(!)
و به همین سادگی، به جای نقد باستانگرایان افراطی و سؤاستفاده‌ی آنان از دین زرتشتی، مستقیماً دین و کیان و حیثیت زرتشتیانی را آماج حملات خود قرار می‌دهید که هیچگاه طرف دعوا با جنابعالی و با هیچ مسلمان دیگری نبوده‌اند!»

استاد عزیز!
یک. هیچگاه دیگران را برضد زرتشتی های اصیل و بی آزار تحریک نکرده ام. هیچگاه نگفته ام که مثلا آنها را از شهر و دیارتان بیرون کنید. اعتقادات و تاریخ آنها را به بحث می گذارم. چه ایراد دارد؟

دو. طرف دعوای من فقط زرتشتی ها نیستند بلکه علاوه بر آنها کسانی مخاطبند که به خاطر امور سیاسی به آنها تمایل پیدا کرده اند و نیز باستانگراهای افراطی و محققان در دین زرتشتی و ایران باستان. مگر باید با کسانی بحث علمی کنیم که ما را آزار می دهند؟ یا اینکه اگر کسی با دیگری بحث کرد نشانه ی آزار دیدن از طرف مقابل است؟ کجای سایت گفته ام که مخاطبانم زرتشتیان اصیل اند؟ می گویم: در فلان کتاب زرتشتی چنین و چنان نوشته شده و این ایرادها را دارد، و کاری ندارم که مخاطب چه کسی است؛ خواه خواننده مسلمان باشد یا زرتشتی اصیل یا نوزرتشتی یا باستان ستا یا…
در فضای مجازی که این همه راجع به کفش و کلاه و امثال آنها می نویسند، چرا در مورد مباحث اعتقادی گفته نشود؟!

سه. از کجا می گویید: سایت های به ظاهر زرتشتی که اسلام را زیر سؤال می برند، در واقع زرتشتی اصیل نیستند؟ مگر همه ی زرتشتی ها را می شناسید؟ مگر مدیران مخفی همه ی این قبیل سایت ها را شناسایی کرده اید؟ ۹۹درصد مسلمان ها زندگی خود را می کنند و در سایت ها کاری به بحثهای اعتقادی ندارند اما با لحاظ اینها نمی توانیم بگوییم که مسلمان ها اهل این حرفها نیستند.
زرتشتی اصیل، موبد مهران غیبی در بعضی سایت ها اسلام را مورد انتقاد قرار می داد حتی در همین سایت گفتگو با زرتشتیان، و من بخاطر شجاعتش و ورودش به بحث ها، در حیات و مماتش از او تجلیل کردم.

آذر ۱۳۹۵

همچنین ببینید

پاسخ‌نامه به نقدنامه‌ی استاد آقایی(۱۶) / قسمت پایانی

استاد آقایی: «چکیده نقدهای بنده چنین است: اولاً: علم کافی بر موضوع بحث یعنی دانش …

۶ نظر

  1. پژوهشگر گرامی جناب استاد فاطمی
    سلام
    حدس میزنم مشکل اصلی این است که آنهایی که شما را به چشم رقیب نگاه می کنند اینجا و آنجا می نشینند و پشت سرتان می گویند: فلانی اهل این حرفهانیست؛ از بحثهای زرتشتیگری چیزی نمی داند و… در حالی که اینها یواشکی مقید به مطالعه سایت شما هستند و مطالب شما را بنام خودشان و با سینه ای ستبر با ژستی عالمانه در کلاس درس بیان میکنند
    اینها راه موقعیت پیداکردن خودشان را در کوبیدن دیگران می بینند. خیال میکنند اگر دیگران را متهم به بیسوادی کنند خودشان باسواد جلوه می کنند. در حالی که عزت و ذلت دست خداست…
    اینها آنقدر پشت سر شما گفتند و گفتند که کم کم خودشان هم باورشان شد و تصور کردند از پس بحث باشما برمی آیند.
    وقتی که ملا شایعه کرد ته کوچه آش میدن، خود نیز باور کنان، کاسه بدست، دوان دوان، برای گرفتن آش روان!

  2. منتقد میخواست به روش «بزن و در رو» انواع برچسبهارو به مدیر سایت و سایت بزنه و بره اما نمی دونست که پاش گیر می افته و یک یک جمله هاش زیر ذره بین قرار میگیره

  3. سلام علیکم آقای فاطمی
    فقط خواهش میکنم که شما رویه ی کسانی که می گویند شما اخلاق ندارید را پیش نگیرید چون ایشان که میگفتند جدال احسن را مراعات نکرده اید اما در اشکالات خود جدال و اخلاق احسن را رعایت نکردند
    پس شما باز این روش را تکرار نکنید
    لذا در الفاظتان دقت لازم را داشته باشید وفقط اشکالات را جواب دهید وبه بحث های حاشیه ای هیچ اهمیتی ندهید
    یا مودبانه و با سعه صدر جواب دهید
    از شما کمال تشکر را دارم

  4. سید مجتبی آقایی

    جناب آقای فاطمی!

    اصل حرف بنده این بود که تمایزی میان آن دو گروه مورد اشاره در سایت جنابعالی وجود ندارد که تأیید فرمودید.

    • مدیر سایت

      روی چنین فرق گذاری فکر نکرده بودم و برام مهم نبود که چه کسی خواننده ی سایته. حرفم را می زنم هرکه میخواد بخونه
       

      • سید مجتبی آقایی

        جناب آقای فاطمی عزیز!

        دو سال پیش متعهد به انجام یک پژوهش درباره‌ی باستانگرایی و زرتشتگرایی شدم که بخشی از دستاوردهای آن انشاءالله به زودی منتشر می‌شود. این پژوهیدن، به ناگزیر دیدگاه بنده را از سطح منازعات معمول اینترنتی به سطح بسیار گسترده‌تری منتقل کرد. مختصراً عرض و تکرار می‌کنم که شیوه‌ی مألوف جنابعالی نه فقط صحیح نیست،‌ بلکه خسارت‌بار است. مطلب مفصل است و دلایل آن متنوع. باشد تا مقاله‌ام را بخوانید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code