خانه / اعتبار دین زرتشتی / چاره اندیشی زرتشتیان برای کمبود یا نداشتن کتاب معتبر
موبدان ـ زرتشتیان

چاره اندیشی زرتشتیان برای کمبود یا نداشتن کتاب معتبر

به قلم مدیر سایت
آداب و رسومی را می توان «دینی» خواند که پیامبرِ آن دین آورده باشد. هر عملی که قرآن و حدیث تأیید کرده باشد، می توان به دین اسلام نسبت داد و کارهای دیگر هرچه هم خوب باشند، اسلامی نیستند. مثلاً برگزاری مراسم در هفتمین روز یا یکمین سالگرد در گذشت اموات یا گذاشتن سفره ی مخصوص عقد ازدواج، ربطی به اسلام ندارد و لذا علما در رساله های عملیه ی خود از آنها سخن نمی گویند و روحانیون عهده دار دفاع از این امور نیستند.
در مورد دین زرتشتی نیز هر عملی را که زرتشت دستور داده یا اینکه گفته ی کسی را تأیید کرده باشد، آن عمل به دین زرتشت ارتباط دارد. امروزه زرتشتی ها تنها کتاب ۲۳ صفحه ای گات ها را از زرتشت می دانند و مطلب چندانی در مورد اعمال دینی در آن یافت نمی شود.
زرتشتی ها این کمبود را با راه هایی جبران کرده اند؛ از جمله:

یک) پناه بردن به بدعت
وارد کردن هرچه جزء دین نیست در دین، بدعت است. این کار یعنی زدن تیشه به ریشه ی دین.  لذا هم اسلام آن را حرام شمرده است و هم زرتشتی ها در گذشته برای بدعت گذار حکم اعدام داشتند. (ر. ک: وندیداد، ۴ جلدی، ترجمه هاشم رضی، ج ۱، ص ۴۷۴، قسمت شرح)
زرتشتیان آداب و رسومی مانند پاره ای مراسم اموات، مراسم ازدواج، برخی جشن ها و… دارند که هیچ ردی در گات ها و حتی اوستای تحریف شده، ندارند اما انجمن موبدان تهران ـ به عنوان بالاترین مقام زرتشتی در ایران ـ آنها را جزئی از «مراسم دینی» می شمرد. به عنوان نمونه کتاب «یَزِشْن»، تألیف موبدیار مهربان آفرین، آداب و رسوم میان زرتشتی ها را توضیح داده که عمده ی آنها در اوستا نیست. مثلا هنگام اجرای مراسم ازدواج، چراغ، نقل، کیک، آینه، گلاب، تخم مرغ، نخ و سوزن، قیچی، انار، قند و… گذاشته شود. همچنین در سفره های دیگر جشن ها و عزاها چه چیزهایی گذاشته شود.یزشن
نویسنده در مقدمه نوشته است که این کتاب به سفارش رئیس انجمن موبدان تهران برای هماهنگی و همسانی اجرای مراسم و آیین های «دینی» زرتشتیان به نگارش در آمده است (ر. ک: یزشن، مهربان آفرین، تهران، فروهر، چاپ اول، ۱۳۹۳ش، ص ۷) و انجمن موبدان تهران محتوای کتاب را تأیید کرده است.

دو) پذیرش اینکه هرکس هرچه را درست بداند همان راه درست است!
وقتی که موبدان نتوانند کارهای شایسته ی دینی و آداب دینی معتبر در اختیار پیروانشان قرار دهند، به این پناه می برند که: به نظر هرکس هرچه خوب آمد، همان راه درست است. موبد پدرام سروش پور ـ سردبیر مجله ی فروهر ـ می نویسد:
«بر پایه اساسنامه انجمن موبدان تهران، که چندین سال پیش به عنوان تنها نهاد دینی زرتشتیان ایران تأسیس شده … در سال ۱۳۸۶ طی یک نامه به تمام نهادها و انجمن های زرتشتی به روشنی بیان کرد که آنچه به عنوان “وجر” از سوی انجمن موبدان تهران اعلام می شود حکم دینی محسوب نشده و همانگونه که از ترجمه واژه “وجر” بر می آید تنها نظر یا گفته انجمن موبدان است و هر زرتشتی با تکیه بر اندیشه خود، راه درست را انتخاب می کند.» (مجله ی فروهر، شماره ۴۷۰، مرداد و شهریور ۱۳۹۴، سرمقاله)
گویا اینان توجه ندارند که بسیاری از جنایت کارانی چون داعش، کار خود را نیک و پسندیده می شمارند. آیا می توان گفت که آنان در راه درست گام بر می دارند؟ کم نیستند دزدها، قاچاقچیان، کلاه برداران و … که از نظر خودشان، کاری درست را پیش گرفته اند.
اردشیر خورشیدیاندکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران و بالاترین مقام زرتشتی در ایران ـ نیز می نویسد:
«هر عملی که آدم بتواند با شجاعت انجام داده و به راستی انجام آن را به اطلاع مردم برساند نیک است. هرچه این کار بزرگ تر و افتخارآمیزتر باشد نیک تر است و هر عملی که مجبور است انجام آن را انکار کند یا بدروغ طور دیگری بیان نماید، بد است.» («جهان بینی اشو زرتشت» صفحه ۸۵)
جنایتکارانی چون صدام و هیتلر، ابایی نداشتند که جنایات خود را به اطلاع مردم برسانند و به آنها افتخار هم می کردند.

همچنین ببینید

می خواهم زرتشتی شوم

به قلم مدیر سایت فرض کنیم نژادپرستی در من آنقدر قوی است که چون زرتشت …

۴ نظر

  1. با سلام ؛
    #خمیر بازی
    دین شوخی نبود اما زرتشتیان بازیچه اش کردند … همه چیز را … همه چیز را دستخوش تغییر دادند تا جایی که کلا باور به اهورامزدا در زمان ساسانیان یک چیز بود و حال یک چیز دیگر … اهریمن به آن بزرگی و آفریننده را اندیشه خواندند … اهریمنی که قرار بود بعد از ۹ هزار سال به دوزخ برگردد … سعی کردند خدای واقعی الله را با این خدای مهمل یکی بگیرند اما … چه خوب گفت شکند گمانیک ویجار … .
    ۲۱ نسک اوستا را کردند ۵ نسک … چه خوب گفت کریستین سن …
    آتش را می ستاییدند آنهم همراه با اهورامزدا … این یعنی آتش پرستی . هیچ چیز نباید همراه خدا ستایش شود ، ذات خدایشان را دخیل در آتش و ماده کردند … خدایشان ربّ نبود و الآن هم ربّ نیست فقط خالق است که ماه باید نطفه گاوش را نگه دارد …
    نمیدانم این زرتشت که بوده و چه کار کرده … شاعری دلسوز یا یک روحانی بوده یا اصلا وجود نداشته است … اما هرچه که بود یا نبود … راه و رسمش این نبود .

    • با سلام. اصلاح میکنم:
      اهورا مزدا خالق هم نبوده است و هیچ عبارتی در گاتها نیست که خالق بودن اهورا مزدا را بیان کند که به این مهم فرهنگ مهر هم در کتاب خویش اشاره میکند و از آن برای تفاوت ادیان ابراهیمی با آیین زرتشت استفاده می‌کند.

    • دکتر فرهنگ مهر در کتاب دیدی نو از دینی کهن ص ۴۳ و ۴۴ میگوید :

      آفرینش در سنت زرتشتی، دهشمندی و سازندگی اهورامزدا است و از این رو شاید نشأت به آن نزدیک تر باشد تا خلقت ، هرچند نشأت هم نیست. خداوند جهان و موجودات را شکل داده است. پیش از این گفتیم که واژه هایی که آفرینندگی اهورامزدا را در گات ها نشان می دهند داتار به چم دهنده، و تشابه چم شکل دهنده و سازنده است. اهورامزدا از هستی خود جهان و آفرینندگان را ساخت و داد.
      … کهن بودن آفرینش، نخستین تفاوت دین زرتشتی با دین های ابراهیمی در زمینه آفرینش است.

  2. چه آدمای املی اینجا جمع شدند. اسلام را بازیچه قرار دادید و اینهمه مشکل درست کردید و بدتر از همه خود این دین را بر لبه پرتگاه قرار داده اید و آنوقت گیر داده اید به دین نیاکانتان!!! همانها با این دین بیشتر از هزار سال ایران را در زمره بزرگترین قدرت های جهانی در آ.رده بودند. شما با اسلام چکار کردید، و چه بلای سر اسلام آوردید؟؟؟ بدبخت های عقب مانده عرب پرست

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code