خانه / ایران / اسلام و ایران / قرآن و ایرانیان (۲)
قرآن کریم

قرآن و ایرانیان (۲)

تهیه: مدیر سایت

یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا مَنْ یَرْتَدَّ مِنْکُمْ عَنْ دِینِه فَسَوْفَ یَأْتِی اللَّه بِقَوْمٍ یُحِبُّهُمْ وَیُحِبُّونَه أَذِلَّهٍ عَلَی الْمُؤْمِنِینَ أَعِزَّهٍ عَلَی الْکافِرِینَ یُجاهِدُونَ فِی سَبِیلِ اللَّه وَلا یَخافُونَ لَوْمَهَ لائِمٍ ذلِکَ فَضْلُ اللَّه یُؤْتِیه مَنْ یَشاءُ وَاللَّه واسِعٌ عَلِیمٌ. (سوره مائده، آیه ۵۴)

ای کسانی که ایمان آورده‌اید هر کس از شما از آئین خود باز گردد ( به خدا زیانی نمیرساند ) خداوند در آینده جمعیتی را می آورد ، که آنها را دوست دارد و آنها ( نیز ) او را دوست دارند ، در برابر مؤمنان متواضع و در برابر کافران نیرومندند ، آنها در راه خدا جهاد میکنند و از سرزنش کنندگان هراسی ندارند. این فضل خدا است که بهر کس بخواهد ( و شایسته ببیند ) می دهد و ( فضل ) خدا وسیع و خداوند داناست.

در باره اینکه آیه فوق اشاره به چه اشخاصی می کند و منظور از این یاوران اسلام کیانند که خدا آنها را به این صفات ستوده است ؟ در روایات اسلامی و سخنان مفسران بحث بسیار دیده می شود.
…در روایت دیگری می خوانیم هنگامی که از پیامبر ص در باره این آیه سؤال کردند دست خود را بر شانه سلمان زد و فرمود: «این و یاران او و هموطنان او هستند».

و به این ترتیب از اسلام آوردن ایرانیان و کوششها و تلاشهای پرثمر آنان برای پیشرفت اسلام در زمینه‌های مختلف ، پیشگویی کرد.
سپس فرمود:
لو کان الدین معلقا بالثریا لتناوله رجال من ابناء الفارس.
اگر دین ( و در روایت دیگری اگر علم ) به ستاره ثریا بسته باشد و در آسمانها قرار گیرد ، مردانی از فارس آن را در اختیار خواهند گرفت.[۱]

منبع:
تفسیر نمونه، ج ۴، ص ۴۱۷ ـ ۴۱۸.
ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
[۱]. مجمع البیان جلد سوم صفحه ۲۰۸ – نور الثقلین جلد اول صفحه ۶۴۲ – ابو نعیم اصفهانى « در حلیه » جلد ششم صفحه ۶۴ حدیث را با عبارت « لو کان العلم منوطا بالثریا لتناوله رجال من ابناء فارس » نقل کرده است ، ولى ابن عبد البر در « استیعاب » جلد ۲ صفحه ۵۷۷ لو کان الدین عند الثریا لنا له سلمان . . . نقل نموده است .

همچنین ببینید

قرآن کریم

قرآن و ایرانیان (۵)

تهیه: مدیر سایت وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ. (سوره محمد، آیه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code