خانه / ایران / ایران باستان / ظلم در ایران باستان / فیش حقوقی فوق نجومی یکی از مدیران هخامنشی / حقوق ۱۶۰۰۰ برابری!

فیش حقوقی فوق نجومی یکی از مدیران هخامنشی / حقوق ۱۶۰۰۰ برابری!

به قلم حامد شادفر
بنا به گواهی الواح و کتبیه های به جامانده از داریوش هخامنشی در تخت جمشید:
«پایین ترین سطح حقوق یعنی ۳۰ لیتر جو در ماه به خدمتکاران و پادوها تعلق می گرفت… حقوق مهترها، کارگران خزانه، نخ ریس ها، چوب کارها، نجارها، ظریف کارها، زرگرها، روغن سازان و….از پایین ترین سطح حقوق بود (این کارگران، کارمندان رسمی دربار هستند)». (از زبان داریوش، ص ۶۱)

«میزان دریافتی گروهی از حقوق بگیران رده های بالا کاملا چشم گیر است و از همه بالاتر دریافتی رییس تشریفات است که… حقوق ماهیانه او عبارت است از: ۵۴۰۰ لیتر جو ،۲۷۰۰ لیتر شراب و ۶۰ رأس بز یا گوسفند بود». (از زبان داریوش، ص ۶۷)

داریوشاگر جو رو به نرخ امروز حدود کیلویی ۶۰۰ تومان در نظر بگیریم  و هر لیتر جو رو هم معادل یک کیلو جو فرض کنیم و هر راس گوسفند یا بز را ۴۰۰ هزار تومان در نظر بگیریم. (بر اساس تحقیقات اینترنتی) هر لیتر شراب خالص هم میشه لیتری حداقل ۱۰۰ هزار تومان.

نتیجه
حقوق یک ماه کارگران به نرخ امروز برابر با حدود ۱۸ هزار تومان بوده است اما حقوق یکی از مدیران ارشد حدود ۳۰۰ میلیون تومان! یعنی ۱۶ هزار  برابر حقوق کارگران سطح پایین.

از زبان داریوش ص 61از زبان داریوش ص 67شناسنامه از زبان داریوش

همچنین ببینید

پادشاه هخامنشی قاتل مادر خود

فرستنده: حامد شادفر خشایارشای بزرگ، چهارمین پادشاه هخامنشی در سال های ۴۸۵ تا ۴۶۵ پیش …

۱۲ نظر

  1. البته در کتاب هم امده که رئیس تشریفات سرپرستی ۳۰۰۰ پادو را بر عهده داشته
    اگر با ۳۰لیتر جو و هر ۱۰۰ نفر یک گوسفند و یک لیتر شراب در ماه هم حقوق پادو ها رو‌محاسبه کنید تقریبا هیچ‌چیزی برای رئیس تشریفات باقی نمیمونه!
    احتمالا پرداخت حقوق ها به صورت پولی بوده و این حقوق ها تنها جیره غذایی به شمار می امده ، با این لوح های گلی همه چیز رو‌نمیشه اثبات کرد .

  2. سلام
    در کتاب هزاره های گمشده نوشته دکتر پرویز رجبی ص ۳۱۶ و ۳۱۷ دقیقا همین مطالب اومده:
    حقوق یک کارگر ساده روزی یک لیتر جو بوده است ، رییس تشریفات ماهانه ۵۴۰۰ لیتر جو و ۲۷۰۰ شراب دریافت می کرده است.پیداست که او این مقدار جو و شراب را خود مصرف نمی کرده و مازاد بر نیاز خود را می فروخته است(البته نویسنده در صفحه بعد به ۶۰ گوسفند هم اشاره می کند) (هزارهای گمشده جلد ۲ ص ۳۱۶)

    همانطور که مشخص است همشو خودش بر میداشته و باقیش رو می فروخته و به کسی هیچی نمیداده

    تصاویر سند موجوده

    • سلام
      معنی سرپرستی یا کفالت تامین نیازهاست . اگر رییس تشریفات این اقلام را میفروخته دیگه چرا حقوقشو به صورت نقدی با طلا و نقره نمیپرداختند ؟ حمل انهمه شراب و گوسفند و فروشش اسانه یا پرداخت حقوق نقدی ؟ پول که ان دوران رایج بوده
      واضحه که رییس تشریفات این ۳۰۰۰ نفر تکفل میکرده و برای رسیدگی به مخارجشون به اقلام نیاز داشته.

  3. لطفا کلاه شرعی سر خودتون نزارید . ختم کلام مسلمان یعنی دزد غارتگر وحشی دروغگو دروغگو و دروغگو و دروغگو و دروغگو و بازهم میگم تا بینهایت دروغگو و دزد
    تو دنیا تو هر کشوری جنگه مردمش مطمئنا مسلمان هستن دوما تو کل تاریخ دوره کدوم پادشاه حتی رضا قلدر و پسرش که مسلمونا میگن دزد و غارتگر و …. بودن . حالا شما بگید تو جمهوری اسلامی بیشتر دزدی و پارتی بازی و غارت شده و دروغ گفتن یا مجموعه کل پادشاهان تاریخ . دریته مردم حرفی نمیزنند ولی خواهشا آنهارا احمق فرض نکنید . ممنون قصد توهین نبود فقط سعی بر گفتن واقعیتهاست

    • مدیر سایت

      شما این همه اطلاعات از کل تاریخ آن هم از ریزه کاریهاش که ثبت نمیشه، از کجا آوردید؟ نکنه با جبرئیل در ارتباطی؟!

      • به هر حال در دوران اسلامی شما هم حکومت سوسیالیستی نبود !
        در فتوح البلدان بلاذری برگ ‌۴۳۱ امده که مستمری سلمان فارسی از بیت المال حدود ۴۰۰۰ درهم بود که این درامد ارزشی بیش از ۲۰۰۰ گوسفند داشته !
        اگر دزدی و اختلاص و نابرابری بوده مطمئن باشید در دوران های اسلامی خیلی بیشتر بوده !

        • مدیر سایت

          اختلاس درسته نه اختلاص

          از کجا بدست آوردید که ۴۰۰۰ درهم ارزش ۲۰۰۰ گوسفند داشت؟
          سعی کنید اینجا با مدرک سخن گویید

          • قبلا در مورد ارزش درهم بهتون گفتم ، شادروان دکتر امیرحسین خنجی که از تاریخ دانان مطرح ایران هستند در پژوهش های ارزشمند خود در کتاب «سلمان فارسی ، ایرانی نژاد یا کشیش سریانی» ضمن رد ایرانی بودن او‌ ثابت میکند که او یک عرب سوری سریانی زبان پیرو مسیحیت اریوسی (حنیف) بوده است .
            ایشان در برگ ۱۸ در رد داستان اول در مورد سلمان ارزش تخم طلای ۴۰ اوقیه ای که پیامبر سلمان را با ان خرید برابر ۱۶۰۰ درهم که معادل ۸۰۰ گوسفند بوده میدانست !
            خب اگر ۱۶۰۰ درهم برابر با ۸۰۰ گوسفند باشد ۴۰۰۰ درهم حتما بیش از ۲۰۰۰ گوسفند است و مستمری امامان هم که ۵۰۰۰ درهم بود که دیگه رکورد فیش های نجومی در تاریخ شکسته .

            • مدیر سایت

              شما بعنوان یک محقق باید ببینی ایشون چجور حساب کرده. شاید دلیل درست و درمونی نداشته باشه

              شاید قبلا به شما گفتم که دیه ی یک انسان به چند صورت تعیین شده یعنی در صدر اسلام ارزش اینها تقریبا برابر بوده است. دیه ی یک انسان هزار گوسفند یا ده هزار درهم بوده یعنی یک گوسفند ده درهم ارزش داشته است. پس ۴۰۰۰ درهم برابر با ۴۰۰ گوسفند بوده نه ۲۰۰۰ گوسفند

  4. سلام
    فیش حقوقی سلمان فارسی هم جالب است
    دوست عزیز ۴۰۰۰ درهم یعنی ۴۰۰۰ سکه نقره ! در زمان پیامبر و سلمان هر ده درهم ارزشی برابر با پنج گوسفند دارد ، گزارشاتی وجود دارد که یکی از یاران پیامبر به یک درهم گوسفندی خریده و در مدینه به دو درهم فروخته است ،گاهی با یک دینار(ده درهم) میشد ده گوسفند هم خرید .(امیرحسین خنجی، سلمان فارسی ایرانی نژاد یا کشیش سریانی برگ۲۷)
    ارزش دیه در زمان پیامبر ۸۰۰۰ درهم یا صد شتر بود یعنی با ۴۰۰۰ درهم میشد پنجاه شتر خرید ،اگه به روز حساب کنیم متوسط قیمت شتر ۴ میلیون باشه به روز میشه ماهانه ۲۰۰ میلیون تومان حقوق !
    ا

    • به یکی از ادعاهای آقای خنجی در این سایت پاسخ داده شده است :

      http://www.raherasti.ir/2991

      ادعای آقای خنجی هم که شما بیان کردید بدون سند است ، بنابراین ما نیز میتوانیم بگوییم :
      فیش حقوقی سربازان کورش هم جالب است
      دوست عزیز ۹۰۰۰۰ سکه طلا یعنی ۹۰۰۰۰۰ سکه نقره ! در زمان کورش و … هر ده سکه نقره ارزشی برابر با پنجاه گوسفند دارد ، گزارشاتی وجود دارد که یکی از یاران کورش در هگمتانه به یک سکه نقره گــــــاو خریده و در شوش به دو سکه آنرا فروخته است .

      البته گفته فوق هماننده گفته آقای خنجی سندیتی ندارد .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code