خانه / ایران / اسلام و ایران / اسلام منجی ایران / برتری پسر بر دختر در کتاب شایست ناشایست
زن زرتشتی

برتری پسر بر دختر در کتاب شایست ناشایست

به قلم مدیر سایت
کتاب کهن زرتشتی “شایست ناشایست” حکایت از برتری پسر بر دختر دارد.

برای فرو نشاندن زلزله و آرام گرفتن زمین، چند راه در صفحه ۲۱۶ بیان شده است. یکی از آنها آن است که پسر نیکو (نه دختر نیکو) بر زمین زاده شود.

در صفحه های ۱۲۹ و ۱۵۷ توضیح می دهد که برای بهره مندی از ثواب بیشتر، باید فرزند بیشتری آورد؛ چون به همان مقدار کار نیکو که پسر (نه دختر) انجام می دهد مانند آن است که پدر به دست خویش انجام داده و به همان اندازه پاداش به مادر او نیز داده می شود.

در صفحه ۱۵۶ تبیین شده است که هرگاه مادری پسر زاید، اگر او را به فرزندی پذیرد، نیکو است اما به فرزندی پذیرفتن دختر، سودی ندارد؛ زیرا پسر سرپرست و وارث شایسته ی خانواده است و نیز (از قول پدر خطاب به مادر فرزند) آمده است که: «پسر من پسر تو نیز هست اما دختر من دختر تو نیست»!

شایست ناشایست ص 216

شایست ناشایست ص ۲۱۶

شایست ناشایست ص 129شایست ناشایست ص ۱۲۹

شایست ناشایست ص 157شایست ناشایست ص ۱۵۷

شایست ناشایست ص 156شایست ناشایست ص ۱۵۶

شناسنامه شایست ناشایست

مهر ۱۳۹۶

همچنین ببینید

ازدواج زرتشتیان با محارم در کلام دکتر شریعتی

به قلم دکتر علی شریعتی «در مذهب زرتشت، به صراحت در اوستا، می خوانیم که …

یک نظر

  1. بر طبق عقاید زرتشتی ها و ملی گراهایی که میگویند ما ایران پرست هستیم و وطن دوست … قادسیه و فتح ایران توسط مسلمانان به هیچ وجه یک حمله ی خارجی نبوده بلکه در کشور ایران عده ای از مردم علیه حاکم قیام کرده اند و یک سلسله جدید راه انداخته اند مثل قیام ساسانیان هخامنشیان صفویه قاجاریه و…. دلیلش هم متون باستانی و تاریخی ایران و کتیبه های هخامنشیان و ساسانیان هست و دوم شاهنامه است که در همه ی آنها عربها به عنوان مردم ایران شناخته شده اند که کوروش داریوش اردشیر و ایرج بر عربها حکومت میکرده اند….

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code