خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / فیش حقوقی موبدان را حدس بزنید!
موبدان ـ زرتشتیان

فیش حقوقی موبدان را حدس بزنید!

به قلم مدیر سایت
دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ می نویسد:
«روحانیون زرتشتی هیچگاه پول یا درآمد موظف برای خود از بهدینان طلب نکرده اند و در طول تاریخ به اشوداد راضی بودند و سعی می کردند با حداقل درآمد و اکونومی و پاکی و پارسائی زندگی نمایند.» (جهان بینی اشوزرتشت، ص ۱۰۶)
موبد اردشیر خورشیدیاناما شواهد تاریخی نشان می دهد که در عصر ساسانیان، ثروت فراوان به سوی موبدها سرازیر می شده است. گوشه ای از درآمدهای موبدان را هاشم رضی بیان کرده است. خلاصه ی آن:
قدرت مالی بسیار فراوان، موجب قدرت موبدان شده بود. این ثروت از راه های گوناگون به دست می آمد؛ از جمله:
انجام معاملات، رسمی یا شرعی کردن امور تجاری و زراعی، فیصله ی مرافعات در دادگاه ها، نوشتن اسناد ملکی و اخذ حقوق شرعی، سرپرستی ازدواج ها، اجرای طلاق ها، نظارت بر امور تازه مولودها، حق نام گذاری و تعیین سرپرست و ناظر بر نوزادی که تا مرگ تحت کنترل بود، نظارت بر انجام مراسم دینی، برگزاری شعائر و جَشَن خوانی، مراسم برگزاری مرگ و پرسه ی اموات، خواندن ادعیه و اذکار، تسخیر جن و درمان جن زدگان و حق العلاج بیماران، انجام مراسم تطهیر پیروان، بیرون کردن عناصر شریری چون جن و ارواح خبیثه و دیوان از بدن مردم، بهره مندی از محصولات و منافع املاک آتشکده ها و معابد و موقوفات، وضع مالیات دینی بر درآمدهای مردم، دریافت اموری چون صدقات، بازخرید مجازات های شرعی و… (ر. ک: دانشنامه ایران باستان، ج ۴، ص ۲۳۳۰ ـ ۲۳۳۱)

دریافتی های موبدان از کشندگان سگ آبیسگ آبی
برای اینکه روشن شود موبدان با وضع قوانین، چگونه از راه دین، مردم را سرکیشه می کردند، تنها به دریافتی های آنها از طریق تعیین مجازات و کفارات برای کشتن سگ آبی بسنده می کنیم:
ـ قابل خریداری بودن مجازات شلاق (بیست هزار ضربه شلاق)،
ـ پول دادن به موبدها تا بجای مجرم، ده ها هزار حیوان از قبیل مورچه، مار، مگس و… را بکشند. (بعیده که موبدها هم توان چنین کشتاری را داشتند)،
ـ اهدای ادوات جنگی یک سپاه، تمام وسایل کشاورزی و زنگ های طلایی و نقره ای به معبد که بعید نیست در عمل به کیسه ی موبدها می رفت،
ـ احداث جوی های آب در زمین های معبد و موبدان،
ـ اهداء یک قطعه زمین کشاورزی خوب به معبد،
ـ اهداء یک خانه ی بزرگ اعیانی با تمام امکانات و زمین وابسته ی مزروعی موبدان،
ـ دادن دختری پانزده ساله و باکره و دست نخورده (دخترش یا خواهرش باشد) با جهیزیه به یک روحانی،
ـ دادن چهارده گوسفند به روحانیان،
ـ اطعام هجده روحانی با خوراک خوب همراه شراب. (ر. ک: وندیداد، فرگرد ۱۴ و دانشنامه ایران باستان، هاشم رضی، ج ۳، ص ۱۴۴۸ ـ ۱۴۴۹)

جهان بینی اشوزرتشت ص 106جهان بینی اشو زرتشت ص ۱۰۶

دانشنامه باستان ج3 ص 2330دانشنامه باستان ج3 ص 2331دانشنامه ایران باستان ج۳ ص ۲۳۳۰ ـ ۲۳۳۱

شناسنامه جهان بینی اشو زرتشتشناسنامه دانشنامه ایران باستان

همچنین ببینید

انوشیروان

عدالت انوشیروان در نظر شریعتی

آقای عبدالعلی بازرگان می گوید: انوشیروان زنجیری را به در کاخش بند کرده بود که …

۶ نظر

  1. بعضی ها هم برای نشر اکاذیب و بزرگنمایی دین بیگانه و سیاه نمایی دین ملی حقوق میگیرند ……..

  2. کلا دین وقتی از حالت فردیت دراید فساد ایجاد میکند.اسلام باشد مسیح یا هر دینی.این است که دین باید شخصی باشد.در ضمن با پیشرفت سریع علوم نیاز بشر به دین و ماورا الطبیعه کم و کمتر میشود.

    • مدیر سایت

      با پیشرفت علم بدون داشتن دینه که می بینیم پیشرفته ترین کشورها، میان کشورهای دیگر جنگ براه می اندازند تا سلاحشان به فروش برسه!!
      اگر این کشورهای پیشرفته دین درست و حسابی داشتند چنین نمی کردند پس هنوز هم نیاز به دین هست
       

  3. اختلاط اقوام و نژادها از نظر مهندس مهدی بازرگان در کتاب سازگاری ایرانی ص۱۲:

    https://up.hammihan.com/img/userupload_2017_18247933051544921750.9685.png

  4. فیش حقوقی امام صادق را هم حدس بزنید!

    عـَلِیُّ بْنُ إِبْرَاهِیمَ عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ عِیسَى عَنْ یُونُسَ عَنْ بَعْضِ رِجَالِهِ عَنْ أَبِى عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ
    دِرْهَمٌ یُوصَلُ بِهِ الْإِمَامُ أَفْضَلُ مِنْ أَلْفَیْ أَلْفِ دِرْهَمٍ فِیمَا سِوَاهُ مِنْ وُجُوهِ الْبِرِّ
    علی بن ابراهیم گـویـد، امـام صـادق فـرمـود؛
    یک درهم که به امام برسد، با فضیلت تر از هزاران هزار درهمى ست که در راه خیر دیگر صرف شود.
    اصول کافى، ترجمه روایت شریفه، جلد ۲ صفحه ۴۸۹ روایت ۶

    ابـن بـکـیـر گـویـد: شـنـیـدم امـام صـادق فـرمـود؛
    عَنِ ابْنِ بُکَیْرٍ قَالَ سَمِعْتُ أَبَا عَبْدِ اللَّهِ ع یَقُولُ
    إِنِّى لاَخُذُ مِنْ أَحَدِکُمُ الدِّرْهَمَ وَ إِنِّى لَمِنْ أَکْثَرِ أَهْلِ الْمَدِینَهِ مَالًا مَا أُرِیدُ بِذَلِکَ إِلَّا أَنْ تُطَهَّرُوا
    مـن از یک نفر از شما پـول مـى گـیـرم در حالیکه ثروتم از تمام اهالی مدینه بیشتر است،
    زیرا مقصودم اینست که شما پاکیزه شوید. اصول کافى، جلد ۲ صفحه ۴۸۹ روایت ۷

    همچنین امـام صـادق فـرمـود؛
    ما مردمی هستیم که الله طاعت ما را واجب کرده و غنائم از ماست و برگزیده غنیمت از ماست،
    یعنی آنچه برای پیغمبر اختصاص میدادند از چهار پایان فربه و تا ثروت میان توانگران شما،
    کنیزان زیبا و جواهرات و چیزهای بی نظیر تا ثروت میان توانگران دست به دست نگردد.
    اصول الکافی،​ ترجمه کمره ای، ج ۲، ص ۷۹۹

    • مدیر سایت

      این همه اموال به سوی پیامبرص و اهل بیت او سرازیر می شد اگر این اموال را در راه شخصی استفاده میکردن باید کاخ نشین باشن اما…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code