رد پای ازدواج استقراضی در اوستا

به قلم مدیر سایت
یکی از رفتارهای زشت زرتشتیان، قرض دادن زن خود به مرد دیگر حتی بودن رضایت زن بود که به آن «ازدواج استقراضی» گفته می شود.
هاشم رضی معتقد است که با توجه به قرائن و شواهد، وندیداد (بخشی از اوستا) در فرگرد چهارم، بند ۴۴ سفارش به ازدواج استقراضی کرده است. ترجمه ی این بند از وندیداد چنین است:
«۴۴. و هرگاه مردان همدین رسند یا برادران یا دوستان، و خواهش خواسته کنند یا خواهش زن کنند یا خواهش خرد کنند، اگر خواهش خواسته کنند، هم آنگاه به آنان خواسته دهند. اگر خواهش زن کنند، زن به نکاح آنان در آورند. اگر خواهش خرد کنند، برسانند یا بیاموزند دانش کلام مقدس را به آنان.» (دانشنامه ایران باستان، ج ۱، ص ۳۸۲)

هاشم رضی پس از بحث مفصل در باره ی مرسوم و قانونی بودن ازدواج استقراضی و مباحث دیگر، ساده لوحانه می داند که عبارت بالا را طوری معنا کنیم که یعنی به کسانی که درخواست زن دارند، کمک مالی شود تا بتوانند با دختران و بیوه زنان ازدواج کنند. وی در مورد عبارت فوق چنین می نویسد:
«در هر حال موبدان رسم ازدواج استقراضی و به دیگران جهت تمتع، زن واگذار کردن را به طور رسمی تبلیغ کردند. بند ۴۴ از فرگرد چهارم وندیداد، هرگاه با موازین اخلاقی امروز تفسیر شود، ساده لوحانه و از روی ریاست که ثروتمندان اگر مراجعانی داشته باشند که پول یا زن بخواهند، باید به آنان کمک کرد، پول داد، و وسلیه ازدواج شان را با زن دادن مهیا نمود. ازدواج استقراضی و نوعی دیگر تبادل زنان، رسمی ممهور به مجوزهای شرعی بوده است.» (دانشنامه ایران باستان، ج ۱، ص ۳۸۸)

بحث مفصل هاشم رضی در دانشنامه ایران باستان را در زیر مطالعه کنید:

دانشنامه باستان ص 382دانشنامه باستان ص 383دانشنامه باستان ص 384دانشنامه باستان ص 385دانشنامه باستان ص 386دانشنامه باستان ص 387دانشنامه باستان ص 388دانشنامه باستان ص 389

همچنین ببینید

بی اختیاری زن در انتخاب همسر / برابری زن و گاو در پیمان بستن بر آنها

به قلم سید محمد ناطقی به رغم سروصداهای بسیار در مورد آزادی و کرامت زن …

۸ نظر

  1. کتاب وندیداد در زمان ساسانیان نوشته شده و ربطی به دین زرتشت ندارد

    • دوست عزیز اگه ازدواج محارم برای اصالت خونی بوده پس استقراضی چه معنی میدد،اگه استقراضی بوده پس ازدواج محارم چی میشد،این مردم ابله ما ازمحتویات دین خودشان خبرندارند،زن دادن به شوهر دوم طبق آیه ۲۳۰بقره بنام محلل،ازدواج با زن فرزند خوانده آیه ۳۷احزاب ازدواج با دختر بچه…

  2. همه مسائل رو باهم قاطی نکنین ….تو دین زرتشت همچین چیزی نیست …با افکار خالی تون فکر مردم رو خراب نکنین لطفا!!!!

    • اتفاقا همین مهترین دلیل بر اینه که زردشت درطول زمان تحریف شده وزردشت فعلی زردشت واقعی نیست هر چند خود زردشتی ها معتقدن کرپن ها وکون هاوبعدها مغان چنان الودگی درزردشت ایجاد کردن که از ردشت فقط نامی بیشتر باقی نماند .

  3. درود برتو داش درسته اینها وطن پرستان. وطن فروش با کم اوردن سعی دارن تهمت های ناروا بزنند من خودم وندیداد خوندن به تر جمه چند نفر چیزی که در مورد قرض زن به مردی دیگر نیسته

  4. جناب آقای فاطمی :
    برادر همدین از یکدیگر درخواست کمک مالی ، زن و آموزش دینی دارند . آخر کجای این به ازدواج استقراضی ربط دارد . کجای متن نوشته زن خودش را به نکاح او در آورد !!!! به عنوان متخصص ادیان بفرمایید کجای این نوشته وندیداد ایراد دارد و غیر انسانی یا غیر اخلاقی است ( حتی با موازین امروزی اخلاق )
    آقای رضی از کجا فهمیده منظور از این نکاح ، نکاح استقراضی است ؟!!! ساده لوحانه است که به کسی که می شود کمک مالی معمولی کرد کمک مالی کرد تا ازدواج کند ؟!!!!!! کجای این متن ابهام دارد و حتی اشاره به مفهوم من دراوردی ازدواج استقراضی .
    مگر طبق روایات شما پیامبر اسلام مشابه همین رفتار را انجام نداده است در زمانی که فرد فقیری به او مراجعه کرد و پیامبر از یکی از صحابه خواست تا دخترش را به او بدهد (داستان جویبر و ذلفا) یا داستان منحج ابن ریاح و امام باقر .

  5. سلام به هر حال این حرف چه تحریف باشد یا نباشد در گذشته حتی بزرگترین اپراتورهای جهان مثل فرعون که در زمان خود حکم خدای زمین و زمان خود را داشتند به همین روش ازدواج با محارم را پسندیده می‌دانستند و این آیین آن زمان و دورانهای باستان بوده پس در زمان خود ایرادی بر آن نوع ازدواج وارد نبوده و طبق نوشته های سینوهه در کتاب خاطراتش دختران برای تهیه ی جهیزیه وارد محفل های در معابد می‌شدند و طبق آیین و رسوم آن زمان دخترگی خود را می‌فروختند تا با پولی که از آن حاصل می‌شده بتوانند هزینه های جهیزیه برای زندگی و ازدواج با برادران خود را تهیه کنند و این نوع ازدواج هیچ ایرادی در آن زمان نداشته.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code