خانه / شخصیت ها / مستشرقان / ژان کلنز / ژان کلنز خالق گات ها را گروه می داند نه یک شخص

ژان کلنز خالق گات ها را گروه می داند نه یک شخص

به قلم مدیر سایت
اوستاپژوه ژان کلنز (Jean Kellens) بر این باور است که زرتشت نویسنده ی گاتاها نیست بلکه کار یک گروه دینی است. وی در کتاب «مقالاتی در باره زردشت و دین زردشتی»، صفحه ۱۰۹ می نویسد:
«آیا می توان زردشت را خالق گاهان دانست؟ به نظر من پرسش از خالق این متن پرسشی است بیمعنا. گاهان نه کار یک نفر که بیان حال یک گروه دینی است و نه اثر شخص، که برآمده از یک طرز فکر جمعی است.»

مقالاتی در باره زردشت و... ص 109مقالاتی در باره زردشت و دین زردشتی، ص ۱۰۹

شناسنامه مقالاتی در باره زردشت و دین زردشتی

همچنین ببینید

نقد پنجمین دلیل اعتبار گات ها

به قلم مدیر سایت پنجمین دلیل موبد اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ …

۱۰ نظر

  1. علاقه شما به کلنز یهودی وصف ناشدنی است ولی حداقل عنوان پست را مطابق متن انتخاب می کردید . کلنز استاد ابهام آفرینی است و پاسخ هیچ یک از سوالات طرح شده خودش را نمی دهد . در معنا هم خودش خود را بارها نقض کرده جایی می گوید که ارزش شناختن مولف گاتها چیست و خود صدها اظهار نظر متناقض در همین موضوع داشته است . هر دانشمندی برای رد نظرات غالب می بایست استدلال های محکم داشته باشد ولی کلنز فقط ادعا می کند و حتی یکی از ادعاهایش را نتوانسته ثابت کند . توصیه می کنم خیلی به شاخه شکسته صهیونیستها و کلنز تکیه نکنید .

  2. نیمه اول قرن بیستم بخشی از یهود شناسان سوال مهمی را طرح کردند اسراییل یک پادشاهی باستانی بوده یا روایتی داستانی ساخته شده بر بنای اعتقادات یهودیها . مشخص است که پاسخ این سوال چگونه می تواند بنیان اندیشه های صهیونیستی و موجودیت تاریخی کشور اساطیری اسراییل را به لرزه افکند . از آنجا که بخش مهمی از مستندات طرفداران نظریه اسطوره و خیالی بودن اسراییل باستانی مبتنی بر وام گیری عقاید یهودی از اعتقادات دینی متاخر اقوام پارسی و هندی بود نظریات پروفسور بویس و کریستنسن و بارتلمه به صورت جدی در اثبات تیوری ایشان مورد استفاده قرار گرفت .
    اکنون می شود ریشه های حملات بدون سند کلنز یهودی به اصالت عقاید زرتشتی را دزیافت . کلنز و شاگردانش خصوصا آن بخش از عقاید توحید گرانه زرتشتی را مورد سوال قرار دادند که قبلا به عنوان سند گرته برداری یهودیان از عقاید پارسی خصوصا در دوره هخامنشی مورد استفاده مخالفین موجودیت باستانی اسراییل قرار گرفته بود . گرچه در حوزه ایران شناسی کلنز و نظریاتش به دلیل وجود صدها سند هرگز توفیقی نیافت ولیکن این دعاوی بارها و بارها برای رد نظریه ارتباط عقاید یهودی و زرتشتی مورد استفاده دانشمندان حامی اسراییل قرار گرفت . اگر مجالی بود بخشی از این مقاله ها و کتب که عمدتا با حمایت دانشگاههای اسراییلی و موسسات امریکایی یهودی منتشر شده ارایه خواهد شد .

    • اگر میتوانی با دلیل ادعای ژان کلنز را رد کن . گاتهایی که یکبار سوم شخص ، یکبار دوم شخص و بار دیگر اول شخص در آن سخن دیده میشود !!! واعجبا از این کتاب ، مگر سراینده گاتها شاعری بی دقت بوده باشد که اینطور خطاب قرار دادن را در ان لحاظ کرده است . و اما آنجا که گفت :
      «گرچه در حوزه ایران شناسی کلنز و نظریاتش به دلیل وجود صدها سند هرگز توفیقی نیافت»

      بله ، معیار اعتبار ژان کلنز هم شمایید !! برخی از نظریات ژان کلنز ابدا بی اعتبار نیست ، هماننده نظریه این پست و نبودن شخصی به نام زرتشت که در دومی ، مستشرقین دیگر هم ( دارمستتر و ماریان موله ) با وی هم عقیده اند .
      و اما افراط این فرد :
      واضح است آنجا که پای توهین به نظام و علمای شیعه می آید امثالهم از اسرائیل و صهیونیست بدتر شده و گوی سبقت را از ایشان می ربایید و حال اما سعی در پیوند زدن ژان کلنز به صهیونیستها دارید !! انگار که هرکسی خلاف این جماعت باستان ستا حرف زد صهیونیست است در حالیکه در مخالفت با اسلام و نظام این جماعت از صهیونیست ها هم بدترند .

  3. چطور هست که به یک محقق مجهول الهویه بی ایمان ماتریالیست استناد میکنید.؟بهتر نیست خودتان از هر آنچه خود در چنته دارید بنویسید؟این غربی ها دشمن تمدن ایرانی اند و شما آب به آسیاب شامن میریزید.سکندریسم ابراهیمی .اعتلاف غرب و عرب تباران و سامی ها برای نابودی ایرانشهر ولی این را در خواب مگر ببینید.

  4. در ادامه نوشتارم از مدیر محترم درخواست دارم نوشتارم را چاپ کنند.بگدارید خیالتان را راحت کنم.نسل نوی از نو زرتشتی ها ی آزاداندیش متولد میشود که نه به موبدان هند خرد میبازند نه ایران با همه احترام.البته اگر خرد بگویند و بورزند ه در جامعه زرتشتی ایران و موبدان بخرد نسل جوانترش نوزایی ایرانی دیده میشود که اینگونه نیز هست.گاتاها سروده زرتشت است البته در نسک مقدس ما آنرا الهامی از اهورامزدا دانسته که ما نیز چنین میگوییم.یسناها سروده شاگردان زرتشت است که زرتوشتروتمه نام دارند سروده های پرستش گیتی و خداست و زیباست.یشت ها هم داستان های حماسی ما و برگه هویت ماست که ریشه شاهنامه در یشت هاست.ویسپرد نیز همه ستایش و استعاره و نیکو گفتار است.حال وندیداد قوانین مدون احتمالا مادها است کلام زرتشت نیست وقوانین مدنیست برای آن دوره.تاکید دارم آن دوره.شما مگر الان دست قطع نمیکنید و شلاق نمیزنید.روزه خواران و عرق خواران را اگر هم بی آزار حتی باشند.؟البته جای خوشنودی ایرانیان است که در هزاره ها قبل حدالق ۳هزار سال پیش ما قوانین مدنی داشته ایم.درست یا غلط. بشر در مالزی و آمریکا و برخی جاها تا ۳۰۰ یال پیش بدوی بوده .در مالزی نوک درخت زندگی میکرده و در فیلیپین آدم میخورده.حالا شما به قوانین ۳ هزار سال پیش گیر میدی؟این قوانین بروز میشوند و در عرف حقوق بین النلل نیز قوانین مرتبا بروز میشوند.حالا دیگر از ادرار گاو و ازدواج محارم و سنت های کهن فراموش شده دیگر سخنی نیست.پیام زرتشت در گاتاهاست و در مورد کلیات است.جزییات با پیشرفت خرد و عقل سلیم تکامل میابند.مردم را به بیراهه نکشید پیام زرتشت و زرتوشترومته ها راستی است و پاکیست.پیش بردن جامعه است و پیکار با دروغ است.آبادانیست.پرهیز از دروغ و بیکارگیست .احترام به طبیعت است به ۴ آخشیج.نیالودن آب هاست نیالودن آتش است خاک است هواست.جزییات کهنه شده ویژه ۳ هزار سال پیش مختص مردم آن دوره بوده.الان با مقتضیات و پیشرفت روز جزییات اینسان تهبیر میشوند .هماهنگ با خرد جمعی جهانی.

  5. البته ازدواج با محارم تهمتی هزار ساله از شما سکندریست های ابراهیمیست.شاهد زنده داری بیاور.خود پیغمبر ت گفت در مورد زنا هم باید شاهدان محکم و معتبر باشند و با اثبات ادله جرم.حال شاهد دارید بیاور .کتب یونانی های ماتریالیست و رومی های سکندری ابراهیمی برای ما معتبر نیست چرا که اینان چون بعضی ها دشمن ایرانشهرند.ولی سیمرغ از خاکسترش برخواهد خواست.سوشیانتها و سودرسان های دهه اخیر کیش زرتشتی را زنده خواهند کرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code