خانه / اعتبار دین زرتشتی / اوستا / گات ها / تمام دین زرتشتی در ۲۳ صفحه ی نامفهوم!

تمام دین زرتشتی در ۲۳ صفحه ی نامفهوم!

به قلم مدیر سایت
وقتی خرافه های فراوان در کتاب های زرتشتی به رخ زرتشتیان کشیده می شود، جواب می دهند کتاب آسمانی آنها و تمام تعلیمات زرتشت منحصر در گات ها (بخشی از اوستا) است و بقیه ی مطالب، ساخته ی دیگران است و ربطی به دین زرتشتی ندارد.
اوستاپژوه کم نظیر ابراهیم پورداود در مقدمه ی ترجمه گات ها، تصریح می کند که تمام کتاب گاتاهای فعلی از ۵۵۶۰ کلمه تشکیل شده است. (صفحه ۶۲)
اگر هر صفحه ی کتاب، ۲۵۰ کلمه باشد، حجم این کتاب آسمانی در حال حاضر به ۲۳ صفحه نمی رسد!
به راستی آیا با گاتهای ۲۳ صفحه ای می توان دین بشر را ـ با این همه پیشرفت شگفت آور ـ تأمین کرد؟ کاش معنای همین چند صفحه را می دانستیم. به جرأت می توان گفت: بخش عمده ی آن نامفهوم است و مترجمان، تصورات و امیال خود را به این کتاب نسبت داده اند.

گات ها پورداود

مقدمه ی ترجمه گات ها، ترجمه ی ابراهیم پورداوود

شناسنامه گات ها ـ پورداوود

خرداد ۱۳۹۵

همچنین ببینید

هیچستان / ابهام در زرتشت، اوستا، آموزه های زرتشتی و…

به قلم مدیر سایت در آذرماه ۱۳۹۱ با دعوت بخشی از حوزه ی علمیه ی …

۱۲ نظر

  1. گروهی نایابی اسناد در تمدن و دین ایران پیش از اسلام،ازمقطع هخامنشیان را،چنین توضیح می دهند که«تمام آن را اسکندر و عرب نابود کرده اند»!!
    «این توصیف در جای دیگری هم دیده می شود،و مادر می یابیم که اوستای اصلی بر ۱۲۰۰۰پوست گاو نوشته شده است و سپس همه جا گفته می شود که این همان نسخه شکوهمند اصلی بود که اسکندر آنرا سوزاند و همیشه پایتخت کشور در پارس و مرکز کهن مغان درشیراز کنار دریاچه ارومیه،دونقطه استوار در تاریخ این سندند..
    هرکس با نگاه دور از اشتباه ،تاریخ اصلی زرتشتی را از نظر بگذراند، نمی تواند برای یک آن هم که شده نیندیشد که این تخیلات را واقعیت تاریخی بداند.هیچ کس نمیتواند،گذشته از مسائل دیگر،به ایران روزگار هخامنشیان چنین وضع پیشرفته ای از نظر کتاب نسبت دهد، که بتواند یک متن اصلی بزرگ یا یک کتابخانه ای از اوستا بسازد،و اگر به راستی پیشرفت ادبی آن روز به یک چنین پایه ای رسیده بوده،سنت دینی نباید تنها از این رو که نمونه اصلی سوخته است،پراکنده می شد.تورات یهود که در درجه نخست حدود پایان هخامنشیان پایان یافته بود،بلایی نسبتا سخت را در سال ۷۰پس از میلاد را در اورشلیم به خود دید. ناگفته نماند که ایران در پیروزی اسکندر در بحران دینی به سر نمی برد.وضع دین،تا آنجا که میدانیم به همان صورت کهن خویش به جا ماند و هیچ دین نوینی خدایان کهن را برنمیانداخت، نیازی به این نیست که به این نکته اشاره شود که در ادبیات یونانی، که تاریخ آن را دقیقا می دانیم،هر چند که تا اندازه بسیاری از دست رفته است ، از ترجمه یونانی اوستا چنان که می نویسند کوچکترین اثری دیده نمی شود…نه ،اوستای پیش از اسکندر در ایرانتنها یک آفریده تخیل است و بالاتر از این، گزارش هایی که در این باره موجود است از جمله داستان های گسترده ای است که به ویژه در دوران باستان بسیار رواج داست»
    (هنریک ساموئل نیبرگ،دین های ایران باستان ص ۴۲۴)

  2. سندی دیگر از کتاب نیبرگ :

    « اوستای ساسانی چیزی نیست جز یک چنین سند افسانه ای که به عنوان دارنده وحی نخستین در آغاز آن را خواسته بودند و آرایش شکوهمندانه و ستاره شناسانه آن -۱۲۰۰۰پوست گاو بی گمان بدون بستگی با سال بزرگ جهانی ، یا دوره زوروان نیست – کاملا سازگار است با انتظاری که از یک چنین کتاب آسمانی در دوره باستان پسین داشتند.

    اما داستان مقدس اوستا به هیچ روی وقت گذرانی بیهوده مغزهای بی کار نیست. این داستان دارای معنای ویژه سیاست است ؛ وگرنه شاهنشاه به ان نمی پرداخت. نگاه داشتن سرسختانه داستان و پیوند آن با اندیشه کتاب، نیز درجایی که بودن یک کتاب غیر قابل تصور است ،نشان می دهد که این اندیشه راه اندازی است برای به خاطر سپردن . راه انداز دیگر از این دست بستگی وحی با شیز و «بایگانی دولتی» یعنی بستگی وحی با مراکز دینی و سیاسی زمان اشکانیان. چگونه این دل بستگی به یک سند مقدس ناگهان در دینی که معمولا سخت به سنت زبانی وابسته بود پدید آید؟ در اینجا بر میگردیم به آغاز بررسی : به پیکار مانویت برای فرمان روایی دولت ساسانی . دربرابر این دین که دارای اسناد گران بها و ادعای بیان وحی پاک نخستین بود ، دین زرتشی تنها یک راه داشت و آن این بود که خود یک چنین سند گران بهایی را درست کند و ازاین راه کهنگی بیش از اندازه خود را که متضمن وحی نخستین بود ادعا کند. شاید اگر تنها گزارش هایی درباره متن های اصلی نفیس شکوهمندخود رواج می دادند، بسنده نبود؛ باید بتوان به آن اشاره کرد، و از این رو باید که آن ها پدید می آمدند»

    نیبرگ،دینهای ایران باستان،ص ۴۲۶)

  3. مدیریت سایت توجه بفرمایید
    اگر ۲۳ صفحه بیشتر از کتاب زرتشتیان باقی نمانده مهم نیست مهم ان است که بر اصول این ایین ایرادی وارد نیست و این ایین همان فرهنگی است که در قلب ایرانیان نقش بسته همان عطوفت و مهربانی و ریشه و اصل ایرانیان است که البته بسیاری از فرهنگ غلط و رفتار زشت مردمان امروز نه تنها در ایران بلکه در تمام نقاط جهان مدیون اسلام است تو که ادعای سواد میکنی اگر کتاب مثلا اسمانیت را خوانده باشی باید متوجه بشوی کپی برداری بیش نیست به علاوه درصد زیادی جنگ افروزی و زیاده خواهی
    مگر نه این است که اولیا دین تو هر گاه میل به چیزی داشتند ایه اش فورا نازل میشد ،اگر بی طرف و بدون تعصب کور کورانه بیندیشی میفهمی.
    در ایین ایران جز راستی و درستی ،مهر و تمدن چه چیز دیگری میبینی؟این را من نمیگویم اشعار میگویند داستانها میگویند سنگ نگاره ها میگویند مکشوفه ها میگویند این را ندای قلبی میگوید که امثال تو از ان بی بهره اند
    و افسوس دارم بر رقاصی چون تو که بر تکه نانی میرقصد
    امید از یزدان که اگاه شوی…

    • فرمودید بر اصول ان ایرادی نیست .بفرمایید کدام اصول رو میفرمایید که ایراد ندارد؟ درضمن انچه بیان شد متناظر به زرتشتی ها بود نه زرتشت .مابین دیندار ودین همیشه تفاوت وجود دارد . والا انبوهی از موارد هست که درایین زردشتی منکر وجود ان وانجام ان میشوند اما وقتی میبینند اسناد مدارک برا ان صحه می گذارد بیان میکنند که این احکام از طریق کون ها وکرپن ها و مغان بد کردار وزشت نهاد در دین زردشت وارد شد اتفاقا ما هم به همین معتقدیم که انچه شما امروز بریا ان گریبان چاک میزنید سرشار از تهی از احکام اولیه وصحیح زردشت گردیده ومتاسفانه الوده امیال واهداف شده والا بنده هیچ تفاوتی نه دررسالت همه پیامبران نه در احکام اولیه انان میبینم .

  4. با سلام ؛ همه را نابود کردند … اسکندر و اعراب و مغول همه را نابود کردند … پس شما پیرو کدام آیین هستید ؟
    میگویند پیرو “بازمانده های” “نابود شده های” “تحریف شده ها (زمان ساسانیان)” !!!!!….!!!! . عجب قومی ! .
    اسلام کجا و زرتشت کجا . یکبار به کلی تحریف شد و بعد هم نابود شد و حال از بازمانده های آن پیروی می کنند !.

    جـــــل الـــــخـــــالــــــق .

    در هر مورد اگر نظر متفاوتی دارید با دلایل محکم حاضر به بحث با ایمیل هستم .

    smn.automobile@gmail.com

    • چه کسی گفته است نابود شده است؟ خیلی هم خوب و کامل باقی مانده است، بهتر است کمی راجع به آیین زرتشت مطالعه بفرمایید و بعد اظهار نظر کنید. شما قرآن را در نظر بگیرید که نصف بیشترش تکرار مکررات است نصف دیگرش تکرار دین یهود و قصه های این قوم مانند قصه ی یوسف و یونس و ایوب و یعقوب این چیزها و اگر هم چیزی باقی مانده است دستور قتل و غارت و تجاوز است و بس.

  5. به ایمیل نیازی نیست این صفحه ۶۲ چاپ جدید و صفحه قبل کتاب گاتهای استاد پورداود را بخوانید بعدا نظر بگذارید .
    ما پیرو آیینی هستیم که مردم را به سنگسار و اعدام و دشمنی با خلایق و بردگی نمی خواند .

  6. سلام. بسیار عالی. این نوشتار در سایت ادیان‌نت منتشر شد:
    https://www.adyannet.com/fa/news/29196

  7. پاسخ به کاربری که ادعا کرد در دین زرتشتی سنگسار و اعدام و بردگی وجود نداشت:
    سنگسار در دین زرتشتی و تاریخ ایران باستان:
    https://www.adyannet.com/fa/news/11107
    برده داری در شریعت زرتشتی:
    https://www.adyannet.com/fa/news/1005

  8. فقط و همیشه دین زرتشت
    من یه هیچ دینی بی احترامی نمی کنم

  9. ایرانی با غیرت

    این نوشته ها از قرآن خیلی مفهوم تر و واضح تر هستند. قرآنی که ازش داعش به وجود میاد مفهومه؟؟

    • مدیر سایت

      اگر بخواهیم اینطور بگیم باید گفت از دانش پزشکی که اینهمه پزش قلابی خارج میشه، دانشه؟ با این دانش خطاهایی صورت میگیره که سبب مرگ عده ای میشه پس باید کلا دانش پزشکی را کنار گذاشت طبق گفته شما

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code