پندار گفتار کردار نیک

گفتار نیک در قرآن و حدیث

به قلم مدیر سایت
همان گونه که زرتشتی ها «گفتار نیک» دارند در اسلام نیز به فراوانی به «گفتار نیک» سفارش شده هم در قرآن و هم در احادیث. حدیث ها در این زمینه فراوان است اما ناچار تعدادی را برگزیدیم.

قرآن کریم
قُولُوا لِلنَّاسِ حُسْنا. (البقره: ۸۳)
با مردم [به زبان] نیکو بگویید.

وَ قُلْ لِعِبادِی یَقُولُوا الَّتِی هِی أَحْسَنُ. (الإسراء: ۵۳)
به بندگانم بگو: گفتار نیکوتر داشته باشند.

حدیث
پیامبر خدا(ص): والذی نفسِی بِیَدِهِ، ما أنفَقَ النّاسُ مِن نَفَقهٍ أحَبَّ مِن قَولِ الخَیرِ. (المحاسن: ج ۱ ص ۷۸ ح ۴۱)
سوگند به آن که جانم در دست اوست، مردم هیچ انفاقى نکردند که دوست داشتنى تر از گفتار نیک باشد.

پیامبر خدا(ص) در پاسخ به مردى که پرسید؟ برترین کارها کدام است؟ فرمود: إطعامُ الطَّعامِ، و إطیابُ الکلامِ. (المحاسن: ج ۱ ص ۴۵۵ ح ۱۰۵۰)
اطعام کردن و نیکو سخن گفتن.

پیامبر خدا(ص): أفضَلُ الصَّدَقهِ حِفظُ اللِّسانِ. (کنز العمّال: ج ۶ ص ۴۲۲ ح ۱۶۳۶۱)
برترین صدقه، نگه داشتن زبان است.

امام على(ع): ثلاثٌ مِن أبوابِ البِرِّ: سَخاءُ النفسِ، و طِیبُ الکلامِ، و الصَّبرُ علَى الأذى. (المحاسن: ۱/۶۶/۱۴)
سه چیز از درهاى نیکى است: سخاوت نفْس و نیکویى گفتار و شکیبایى در برابر آزار.

امام على(ع): قُولُوا الخَیرَ تُعرَفوا بهِ، و اعمَلُوا الخَیرَ تکونوا مِن أهلِهِ. (الکافی: ۲/ ۲۲۵/ ۱۲)
گفتار نیک بگویید تا به آن معروف شوید و کردار نیک کنید تا از اهل آن [نیکو کرداران] باشید.

امام على(ع): أجمِلُوا فی الخِطابِ تَسمَعُوا جَمیلَ الجَوابِ. (غرر الحکم: ۲۵۶۸)
زیبا سخن بگویید تا پاسخ زیبا بشنوید.

امام على(ع): مَن حَسُنَ کلامُهُ کانَ النُّجحُ أمامَهُ. (غرر الحکم: ۸۴۹۵)
هر که گفتارش نیکو باشد، رستگارى پیش روى اوست.

پیامبر خدا(ص): الکلامُ ثلاثهٌ: فَرابِحٌ، و سالِمٌ، و شاحِبٌ. فأمّا الرابِحُ فالذی یَذکُرُ اللّهَ، و أمّا السالِمُ فالذی یَقولُ ما أحَبَّ اللّهُ، و أمّا الشاحِبُ فالذی یَخوضُ فی النّاسِ. (الزهد للحسین بن سعید: ص ۷ ح ۱۱)
سخن سه گونه است: سودآور، سالم و پژمرده. اما سودآور، [سخن] کسى است که خدا را یاد مى کند. اما سالم، [سخن] کسى است که آن مى گوید که خدا دوست دارد و امّا پژمرده، [سخن] کسى است که به طعن و تمسخر مردم مى پردازد.

امام على(ع): لا تُرَخِّصْ لِنفسِکَ فی شیءٍ مِن سَیِّئِ الأقوالِ و الأفعالِ. (غرر الحکم: ۱۰۱۹۰)
به خودت اجازه کمترین زشت گفتارى و زشت کردارى مده.

امام على(ع): عَوِّدْ لِسانَکَ حُسنَ الکلامِ تَأمَنِ المَلامَ. (غرر الحکم: ۶۲۳۳)
زبانت را به نکو گویى عادت ده، تا از سرزنش ایمن مانى.

امام على(ع): مَن عَذُبَ لِسانُهُ کَثُرَ إخوانُهُ. (غرر الحکم: ۷۷۶۱)
کسى که زبانش شیرین باشد، برادرانش زیاد شوند.

امام زین العابدین(ع): القَولُ الحَسَنُ یُثرِی المالَ، و یُنمی الرِّزقَ، و یُنسِئُ فی الأجَلِ، و یُحَبِّبُ إلَى الأهلِ، و یُدخِلُ الجَنَّهَ. (الأمالی للصدوق: ۴۹/۱)
گفتار نیک، دارایى را زیاد مى کند و روزى را افزایش مى دهد و اجل را به تأخیر مى اندازد و انسان را نزد خانواده محبوب مى گرداند و [شخص را] به بهشت مى برد.

امام باقر(ع): قولوا للناسِ أحسَنَ ما تُحِبُّونَ أن یُقالَ فیکُم. (الکافی: ۲/۱۶۵/۱۰)
بهترین سخنى را که دوست دارید درباره شما گفته شود، به مردم بگویید.

پیامبر خدا(ص): إنّ فی الجَنَّهِ غُرَفا یُرى ظاهِرُها مِن باطِنِها و باطِنُها مِن ظاهِرِها، یَسکُنُها مِن اُمَّتی مَن أطابَ الکلامَ، و أطعَمَ الطَّعامَ، و أفشَى السَّلامَ، و أدامَ الصِّیامَ، و صَلَّى باللَّیلِ و النّاسُ نِیامٌ. (معانی الأخبار: ۲۵۱/۱)
در بهشت اتاقهایى است که بیرون آنها از درونشان دیده مى شود و درونشان از بیرونشان. در این اتاقها کسانى از امّت من ساکن مى شوند که خوش سخن بگویند، اطعام کنند، سلام را رواج دهند، روز، روزه دارى کنند و شب هنگام که مردم خفته اند، نماز بگزارند.

پیامبر خدا(ص): یُمَکِّنُکُم مِنَ الجَنَّهِ طِیبُ الکَلامِ، وَإِطعامُ الطَّعام . (تنبیه الخواطر: ج ۱ ص ۱۱۰)
گفتار نیک و اطعام کردن، [دسترس به] بهشت را براى شما میسّر مى سازد.

امام على(ع): لِکُلِّ مَقامٍ مَقالٌ. (غرر الحکم: ۷۲۹۳)
هر جایى را، سخنى است.

امام على(ع): عَوِّدْ لِسانَکَ لِینَ الکلامِ و بَذلَ السَّلامِ، یَکثُرْ مُحِبُّوکَ وَ یقِلَّ مُبغِضُوکَ. (غرر الحکم: ۶۲۳۱)
زبانت را به نرم گویى و سلام کردن[به دیگران] عادت ده، تا دوستدارانت زیاد شوند و بد خواهانت اندک.

امام صادق(ع): مَعاشِرَ الشِّیعَهِ، کونوا لنا زَینا و لا تکونوا علَینا شَینا، قولوا لِلناسِ حُسنا، و احفَظُوا ألسِنَتَکُم، و کُفُّوها عنِ الفُضولِ و قَبیحِ القَولِ. (الأمالی للصدوق: ۴۸۴/۶۵۷)
ای شیعیان! مایه زیور ما باشید و باعث عیب و ننگ، نباشید. با مردم نیکو سخن بگویید و زبانهایتان را نگه دارید و از زیاده گویى و سخن زشت، بازشان دارید.

اردیبهشت ۱۳۹۵

همچنین ببینید

قرآن کریم

قرآن و ایرانیان (۵)

تهیه: مدیر سایت وَإِنْ تَتَوَلَّوْا یَسْتَبْدِلْ قَوْماً غَیْرَکُمْ ثُمَّ لا یَکُونُوا أَمْثالَکُمْ. (سوره محمد، آیه …

۱۶ نظر

  1. سفارش به سخن نیکو می بایست در عمل هم وجود داشته باشد . شکی نیست که در کتب و روایات منسوب به امامان و پیامبر مواردی وجود دارد که مصداق سخن نیک نیست . از دو حال خارج نیست یا این روایات جعلی است یا نه . اینکه از چنین روایاتی دفاع می کنید یعنی در عمل پایبند آیات قرآن نیستید چرا که خود امامان شیعه گفته اند که روایات را با قرآن بسنجید . مواردی مانند نسبت صفت زنی که از پشت حیض می شود به مخالفان حضرت علی در روایات شیعه آمده که مصداق کلام نیکو نیست . کدام یک از شما حاضر است این نوع روایات را با صدای بلند برای دختران نوجوان خود بخواند و تفسیر و ترجمه کند ؟ این یعنی خودتان هم می دانید که این روایات مشکل دارند ولی با پذیرش آنها در عمل بی اعتنایی عقایدتان به گفتار نیک مشخص می شود .

    • مدیر سایت

      متن روایتی که میگه زنی از پشت حیض شده بگید

      • قَالَ النَّبِیُّ (ص) صَدَقَ یَا عَلِیُّ لَا یُبْغِضُکَ مِنْ قُرَیْشٍ إِلَّا سِفَاحِیٌّ وَ لَا مِنَ الْأَنْصَارِ إِلَّا یَهُودِیٌّ وَ لَا مِنَ الْعَرَبِ إِلَّا دَعِیٌّ وَ لَا مِنْ سَائِرِ النَّاسِ إِلَّا شَقِیٌّ وَ لَا مِنَ النِّسَاءِ إِلَّا سَلَقْلَقِیَّهٌ وَ هِیَ الَّتِی تَحِیضُ مِنْ دُبُرِهَا

        علل الشرایع جلد ۱ ص ۱۴۳
        إحقاق الحق و إزهاق الباطل قاضی نورالله شوشتری ج ۱۴ ص ۶۵۶

        وفی خصائص النطنزی : قال علی ۷ : الله أکبر ، قال رسول الله (ص) : لایبغضک من قریش إلا سفاحی ولا من الانصار إلا یهودی ولا من العرب إلا دعی ولا من سائر الناس إلا شقی ولا من النساء إلا سلقلقیه ، فقالت المرأه : یا علی وما السلقلقیه؟ قال : التی تحیض من دبرها ، فقالت المرأه : صدق الله وصدق رسوله

        بحار الانوار ج ۲۷ ص ۲۲۳

        البته اگر منتشر بفرمایید!!!!!!!! جدیدا روش قدما و هم صنفانتان رو ترجیح می دهید که در مقام مناظره هرچه که به ضرر شماست منتشر نکنید که البته خودش گویای همه چیز هست یعنی عدم انتشار کامنت ها بدون هیچ دلیل و فقط چون حقیقت بیان شده !

        • مدیر سایت

          دانش ما کامل نیست مخصوصا در مورد حیض که از اسرار زنهاست اطلاعات ما زیاد نیست. چه بسا زنهایی باشند که از پشت حیض شوند

          تا قبل از اینکه اینترنت راه پیدا کند اگر می گفتند زنهایی هستند که آلت تناسلی مردانه دارند، باور آن برای ما دشوار بود اما اکنون…

          • به درست و غلط بودنش کاری نیست ، این سخنان از نظر گفتار سخن نیک نیست که دقیقا مصداق دشنام است . اینکه بگویید فلان زن چون عقایدش با ما یکی نیست لابد چنین خصلتی دارد که در صورت صحت (که شک دارم چنین چیزی اصلا وجود داشته باشد ) هم امری شخصی است .
            اگر شک دارید این سخن دشنام است به خیابان بروید و به کسی این سخن را بگویید تا واکنش او را ببینید .
            اینکه گاتها را بر بسیاری از کتب حدیث برتری است در همین خصلت است در گاتها اثری از کلام زشت و دشنام و این گونه سخنان پدیدار نیست .

            • مدیر سایت

              برای باز داشتن کسی از توهین، چنین سحنی ایراد نداره

            • یعنی شما می فرمایید دشنام دادن برای جلوگیری از دشنام دادن ایراد ندارد ؟!!!! مگر در روایت گفته زنی که به حضرت علی توهین کند چنین است ؟ گفته کسی که بغض علی را در سینه دارد چنین است ؟ آیا به صرف اینکه کسی دشمن حضرت علی باشد می شود به او دشنام داد ؟ گفتار نیک وقتی با ارزش است که در برابر مخالف عقیده شما باشد و گرنه علمای شیعه ما شا الله در مورد خودشان انواع ستایش و گفتار نیک را به کار می برند ولی وقتی نوبت مخالفان و اهل سنت و زرتشتیان شد میزان واقعی عمل به گفتار نیک مشخص می شود . حداقل از شما انتظار داشتم این حدیث را تضعیف کنید و به عنوان شیعه حضرت علی و مسلمان پیرو نبی چنین کلماتی را به این بزرگان منتسب نکنید .

            • مدیر سایت

              کسی که بغضش رااظهار میکنه درواقع توهین میکنه و اگر اظهار نکنه به او لطمه وارد نمیشه

    • با سلام ؛ من بارها گفته ام که این فرد اهل تحقیق نیست و همینطوری یک سری چیزهایی را در اینترنت پیدا کرده و سرهم میکند :
      ۱ : این شبهه از وهابیون است و نه از این فرد که در سایتهایشان بعضاً بدان می پردازند .
      ۲ : در منابع اهل تسنن هم این روایت نقل شده است :
      شواهد التنزیل لقواعد التفضیل نویسنده : الحاکم الحسکانی [ از عالمان اهل تسنن ] جلد : ۱ صفحه : ۴۴۸
      منبع : http://lib.eshia.ir/16046/1/448

      که روایت را کامل نقل میکند .

      ۳ : در این لینک بطور مفصل به این مسئله ( که جزء یک مسئله کلی دیگر است پرداخته شده است ) :

      http://al-shia.blog.ir/post/21/%D8%A2%DB%8C%D8%A7-%D8%A7%D9%85%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%84%D9%85%D9%88%D9%85%D9%86%DB%8C%D9%86-%D8%AE%D8%B7%D8%A7%D8%A8-%D8%A8%D9%87-%DB%8C%DA%A9-%D8%B2%D9%86-%DA%A9%D9%84%D9%85%D8%A7%D8%AA-%D8%B1%DA%A9%DB%8C%DA%A9-%D8%A8%D8%B1-%D8%B2%D8%A8%D8%A7%D9%86-%D8%B1%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%87-%D8%A7%D8%B3%D8%AA-%D9%86%D9%82%D8%AF-%D9%88-%D8%A8%D8%B1%D8%B1%D8%B3%DB%8C-%D8%B1%D9%88%D8%A7%DB%8C%D8%AA-%D8%B3%D9%84%D9%81%D8%B9

      ۴ : من نمیخواهم این اصطلاحات را بکار ببرم اما وقتی کسی متوجه نیست چه میگوید و فقط کارش دروغ گفتن است چاره ای دیگری نیست این فرد در بحث باردار شدن در دوران پریود هم اثبات کرد که هیچ چیزی از این مسائل متوجه نمیشود و فقط از اینترنت نقل میکند بدون آنکه خود بخواند !! که شاهدش همان است که لینکی که گذاشت جواب خودش را داده بود ، بگذریم :
      کسی نگفته است خون حیض از روده بزرگ می آید ، بلکه گفته شده است از پشت خون می آید و بعبارتی خون حیض از پشت زن می آید که این حاصل یکی شدن واژن با مخرج است و به آن افضا میگویند [ قول مشهور افضا یکی شدن واژن ( مجرای حیض ) با مجرای ادرار است اما به یکی شدن مجرای غائط با واژن هم افضا میگویند ، البته قول سومی هم یکی شدن مجرای ادرار با غائط است ، چنانچه در فرهنگ لغت دهخدا میخوانیم : و در حقیقت آن اختلاف است که مجرای بول و حیض یکی گردد یا مجرای بول و غایط. و در فرهنگ عمید میخوانیم : جماع کردن با زن که مخرج غائط و بول او یکی شود .] ، به زنی هم که خون از پشت می بیند سلقلق میگویند :

      http://www.vajehyab.com/dehkhoda/%D8%B3%D9%84%D9%82%D9%84%D9%82

      http://lawwiki.ir/maghalat/48-%D8%A7%D9%81%D8%B6%D8%A7%D8%A1.html

      آقای فاطمی ، یکبار دروغ گفت پخش کردید … یکبار تهمت زد پخش کردید … چرا بازهم کامنتهایش را پخش میکنید ؟ . این فرد فقط دروغ میگوید و تحریف میکند ، یک بحث شده است که بتواند کاری از پیش ببرد ؟ فقط یک بحث بوده است ؟ اخیرا هم که در وبلاگ نشان دادم درباره دخمه گذاری چطور تحریف کرده و دروغ گفته است . بعدهم این کامنتها چه ربطی به این پست دارد ؟ این فرد به چه دلیل همینطوری زیر هر پستی کامنتهای بی ربط میگذارد ؟ و تحریف هم میکند ، ما خودمان چشم داریم و اینترنت هم داریم سری به سایتهای وهابیون بزنیم ، نیازی نیست کسی مطالب آنان را در اینجا کپی کند . جرئت داشت در سایتهای بحث شیعه و سنی مطرح میکرد که جرئت اینکار را ندارد .

      • می گوید : “در منابع اهل تسنن هم این روایت نقل شده است :
        شواهد التنزیل لقواعد التفضیل نویسنده : الحاکم الحسکانی [ از عالمان اهل تسنن ] جلد : ۱ صفحه : ۴۴۸”
        در منابع اهل سنت روایات شیعیان بسیاری نقل شده ولی ذکر هم شده که این روایات ضعیف است یعنی اهل سنت چنین روایاتی را تضعیف می کنند . اگر به صفحات بعد و قبل همین کتاب مراجعه کنید خواهید دید اصل روایت تحریف نشده را که کلام پیامبر است و الفاظ توهین آمیز ندارد .

        پس ذکر روایت در کتب اهل سنت به غیر از صحاح دلیل اعتقاد ایشان به درست بودن روایت نیست اما در همین کتاب هم مشخص است که راوی شیعه است اگر در سند حدیث نگاه کنیم کسی که حدیث را از جابر نقل کرده فردی است به نام عماره ابن جوین ابوهارون العبدی
        حالا ببینیم در کتب رجالی اهل سنت در موئرد این فرد چه گفته شده است :
        در کتاب الکامل فی ضعفا الرجال جزء ۵ ص ۱۴۶ که نام رجال ضعیف آمده است نام وی به شماره ۱۲۵۶ آمده است :
        ابن حماد او را کذاب مفتری خوانده است ، نسائی او را متروک الحدیث خوانده ، ابن ضحاک گفته : کان ابوهارون العبدی خارجیا ثم تحول شیعیا
        در کتب رجالی اهل سنت طرق ابو هارون العبدی به ابوسعید الخدری و جابر را ضعیف می دانند . و او را شیعه خوانده اند . پس این روایت از شیعیان است نه اهل سنت .
        در همین حدیث راوی دیگری به نام اسماعیل ابن ابان وجود دارد که او هم شیعه است . البته روایاتی صحیح از او در بخاری روایت شده و توثیق شده است .
        پس معلوم است که این روایت را شیعیان نقل کرده اند و مهم تر اینکه علمای شما ان را صحیح می دانند .
        فرض کنید (فرض ۱۰۰ درصد غلط ) که حرف شما درست بود و این حدیث را شیعه و سنی صحیح می دانستند . در اصل موضوع چه فرقی می کرد ؟ اینکه پیامبر را به دشنام دادن منتسب کرده اید کاری درست نیست . چه شیعه چه سنی .البته این روش شماست که به جای پرداختن به موضوع در بحث انحراف ایجاد کنید و پای اهل سنت را وسط بکشید تا اصل موضوع فراموش شود .
        در همین کتاب در کنار این روایت ضعیف روایت درست را هم آورده اند :
        فَإِنَّ لَکَ عِنْدِی وَسِیلَهً لَکَ وَ لِأَوْلَادِکَ. قُلْتُ: مَا هِیَ قَالَ: لَا یُبْغِضُکَ وَ لَا یُبْغِضُ وُلْدَکَ أَحَدٌ- إِلَّا شَارَکْتُهُ فِی رَحِمِ أُمِّهِ، أَ لَیْسَ اللَّهُ قَالَ: وَ شارِکْهُمْ فِی الْأَمْوالِ وَ الْأَوْلادِ
        می بینید که مفهوم و داستان همان قبلی است از کلمات زشت هم خبری نیست .

        دیگر اینکه من در اصل موضوع اصلا وارد نشدم که چنین چیزی می شود یا نمی شود بلکه می گویم این کلام دشنام و توهین است و در شان پیامبری که برای تکمیل مکارم اخلاق آمده نیست . پس اگر قرآن را بپذیریم این روایت خلاف است و در اصل داستان چیزهایی را اضافه کرده اند.

        • این حدیث را درست نمیدانند ، چرا لینکی که من گذاشتم را نخواندی ؟ راویان مجهول الهویه در آن هستند . این روایت باطل است . لینک را درست بخوان . جدای از این ، خود زن در روایت اعتراف میکند که من این چنینم . از هر دو جهت این روایت بررسی شده .
          چرا درست نمیخوانی ؟ .

  2. خوانندگان این سایت خودشون فهم و عقل دارن
    و میتونن قضاوت کنن کی دروغ میگه یا تحریف میکنه
    فقط امثال شما نیستن که چشم و اینترنت دارن
    و سیاه و سفید فکر میکنن

    • این بنده خدا نفهمیده که من گفتم اصلا وارد بحث اینکه چنین موضوعی وجود دارد یا نه نشدم و راست و دروغش را کار ندارم . اینکه در یک حدیثی بگوییم تمام زنان مخالف حضرت علی فلان جور هستند مصداق دشنام است . اینها که می گویند ما از زرتشتیها بیشتر به گفتار نیک پایبندیم چرا کتابهای روایی اشان از قول امامان و پیامبر کلماتی نقل کرده اند که در هر حالتی این کلمات دشنام هستند ؟ متاسفانه در بعضی از این روایات به خود حضرت علی هم اهانت کرده اند . چون برای اینها اهل بیت تا وقتی خوب هستند که منافعشان اقتضا کند .
      روش این جماعت بر چند اصل استوار است
      اول مجادله کلامی بر مبنای تلبیس و دروغ و تحریف
      بعد تهمت وابستگی به وهابیت و بهاییت و ….
      نهایتا بستن دهان و داغ و درفش
      ادعا هم دارند که عقایدشان نمونه و مثل ندارد . عصبانیت این آقا نشانگر این است که در پاسخ وامانده و دیگر چاره ای جز امر به بستن دهان و حذف کامنت برایش نمانده .

      • زری خانم ، وقتی لینکی که میگذارم را نمیخواند ، باید هم اینطور به تحریف و حرفهای دروغ و کذب بیافتد .

        زری خانم ، شما در این سایت بگرد و بحثهایی را بیین که این فرد هیچ کاری نتوانسته از پیش ببرد و کلا همه را بی اعتبار میکند . اخیراً هم که روی به بی اعتباری دکتر دوستخواه آورده است .

        کم مانده بگوید هرچه من گفتم درست و هرچه بقیه گفتند غلط و کذب است .
        از خودش ترجمه وندیداد ارائه میدهد و میگوید در فلان جا فلان مسئله آمده و وقتی رجوع میکنم می بینم از خودش حرف زده است . شما بگو با این فرد چطور باید رفتار شود ؟
        دروغگو + تهمت زن + تحریف کن + حرف هیچ کس را قبول ندارد إلا خودش .

        در مسائل تاریخی از پروفسور کریستین سن می آورم قبول نمیکند … در ترجمه اوستا از دکتر دوستخواه و جیمس دارمستتر می آورم قبول نمیکند … زری خانم اگر منطقی هستید ، شما با این فرد چه میکنید ؟ . دکتر دوستخواه – پروفسور کریستین سن – جیمس دارمستتر … اینها آدمهای کمی در زمینه پژوهش آیین زرتشت و ترجمه اوستا نیستند .

        اگر محض خوانندگان و روشنگری درباره ایران باستان و آیین زرتشت نبود ، پرداختن به بحث بیهوده ای چون دخمه گذاری در وندیداد را که اسنادش بسیار است و کاملا روشن و محرض است را قبول نمیکردم و ایضا این روایت که هم راویانش مجهول الهویه هستند و هم متن روایت هم مشکل آنچنانی ندارد و خود زن میگوید من این چنینم . این فرد حتی زحمت به خودش نداد لینکی را که گذاشتم بخواند .

        جدای از اینها :
        غیر از صحاح سته هم میتوان استناد کرد و این یعنی عالم اهل تسنن آنرا آورده است .

  3. آفر جان دمت گرم جوابت کاملا منطقیه

  4. سایت ضد ایرانی؟؟؟
    وقتی گفتم اومدن سایتتون رو پلمپ کردن متوجه میشید که نباید به افکار د اعتقادات دیگران توهین کنید.
    موفق باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code