به قلم مدیر سایت
دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ در کتاب «جهان بینی اشوزرتشت»، صفحه ۱۳ ـ ۱۴ می نویسد:
«تاریخ پر افتخار ایران باستان گواهی می دهد:
در ایران باستان همانند رم و یونان و چین و کشورهای دیگر برده داری نبوده و هرگز ایرانیان اینچنین بی حرمتی به دیگر ملتها را روا نداشته اند. در حالی که تا صد سال پیش دنیا پر از برده و برده دار بوده است.
و ایرانیان بدون کمک گرفتن از نیروی ناجوانمردانه برده با تکیه بر نیروی اندیشه و کار خویش توانسته اند اقتصاد شکوفائی داشته و ابرقدرت زمان خود باشند.»
نخیر؛ با استناد به منابع زرتشتی و غیر زرتشتی می توان وجود برده داری در ایران باستان را نشان داد:
ماتیکان هزار داتستان (قانون مدنی زرتشتیان در زمان ساسانیان)، ترجمه: رستم شهزادی (رئیس سابق انجمن موبدان تهران)
مادیان هزار دادستان (احکام حقوقی در عصر ساسانیان)، ترجمه: سعید عریان
شاهنامه، ابوالقاسم فردوسی
دانشنامه جهان اسلام، به کوشش بنیاد دایره المعارف اسلامی
اردیبهشت ۱۳۹۵
معمولا به جای معرفی کتاب به اسناد و استناد رجوع می شود نه کتاب مثلا عنوان فرگرد چهارم ماتیکان هزار داتستان در بردگان است که لغت پهلوی ان بندگ و اناشهریگ است . بندگ برده ایرانی و اناشهریگ برده غیر ایرانی را منظور بوده . بردگان به محض بهدین گشتن و کشتی بستن ازاد می شده اند و خرید و فروش برده با غیر بهدینان ممنوع بوده . بردگان در هر ده روز یک روز ازاد بوده اند و با مزد این روزها می توانسته اند ازادی خویش را بخرند . راه دیگر نجات از بردگی زادن فرزند دهم بوده که به حکم قانون ازاد زاده می شده و با مزد خویش توان ازاد نمودن خویشان را داشته .
شما با این سخن، برده داری در ایران باستان را تایید کردید.
لطفا منابع سخن خود را بفرمایید
کلیه موارد ار ماتیکان هزار داتستان گزاره گشته . قطعا در دوره ساسانی برده داری رایج بوده . مگر حقیقت مستند به مدارک متقن قابل کتمان است ؟
در تاریخ هخامنشیان بردگی گزارش نشده و عمده روایات تاریخی نشانگر ازاد نمودن بردگان توسط شاهان هخامنشی بوده از انجا که عبارت ایران باستان ابهام دارد لذا حقیقت رسم برده داری در زمان ساسانیان لزوما مخالف سخن نویسنده کتاب نیست
تاریخ اسلام شامل تاریخ ایران تا پیش از ورود اسلام به ایران میشه:
https://fa.wikipedia.org/wiki/%D8%AA%D8%A7%D8%B1%DB%8C%D8%AE_%D8%A7%DB%8C%D8%B1%D8%A7%D9%86_%D8%A8%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86
در مورد زبان پارسی سه دوره باستان و میانه و متاخر وجود دارد . تاریخ نویسان نیز البته نه به اجماع گاه دوره پیش از حمله اسکندر را باستان دوره اشکانی و ساسانی میانه و دوره بعد را اسلامی خوانده اند . نفوذ عقاید یونانی و تحریفات در باورهای زرتشتیان عمدتا در دوره میانه صورت گرفت.
تعجبم از اللهی که برده داری را نه تنها رد نکرده بلکه آنرا به پیامبرش هم در سوره احزاب ۵۲ وعده داده ؛
ترجمه آیت الله مشکینی
پس از این دیگر ازدواج با زن ها بر تو حلال نیست و نه آنکه آنها را به همسران دیگر تبدیل کنی گرچه زیبایی آنها تو را خوش آید ، « مگر آنکه برده مملوک تو باشد » ، و خداوند همواره بر هر چیزی مراقب و نگهبان است.
ﺧﺪﺍ ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯﯼ ﺑﻌﻀﯽ ﺍﺯ ﺷﻤﺎ ﺭﺍ ﺑﺮ ﺑﻌﻀﯽ ﺩﯾﮕﺮ ﻓﺰﻭﻧﯽ ﺩﺍﺩﻩ ﺍﺳﺖ ﻭ ﺁﻧﮑﻪ ﺭﺯﻕ ﻭ ﺭﻭﺯﯼ ﺍﻭ ﺑﯿﺸﺘﺮ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ،
ﺯﯾﺎﺩﯼ ﺑﻪ ﺯﯾﺮﺩﺳﺘﺎﻥ (ﺑﺮﺩﻩ) ﻭ ﻏﻼﻣﺎﻥ ﻧﺪﻫﺪ ﺗﺎ ﺑﺎ ﺍﻭ ﻣﺴﺎﻭﯼ ﺷﻮﻧﺪ .
( ﻗﺮﺍﻥ . ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺤﻞ . ﺁﯾﻪ ۷۱)
ﺑﻨﺪﻩ ﻭ ﺑﺮﺩﻩ ﺍﯼ ﮐﻪ ﻗﺎﺩﺭ ﺑﻪ ﻫﯿﭻ ﮐﺎﺭﯼ ﻧﯿﺴﺖ ﺑﺎ ﻣﺮﺩ ﺁﺯﺍﺩ ﮐﻪ ﺧﺪﺍ ﺑﻪ ﺍﻭ ﺭﺯﻕ ﻧﯿﮑﻮ ﻋﻄﺎ ﮐﺮﺩﻩ ﻫﺮﮔﺰ ﺑﺮﺍﺑﺮ ﻧﯿﺴﺘﻨﺪ .
( ﺳﻮﺭﻩ ﻧﺤﻞ . ﺁﯾﻪ ۷۵)
ﺳﻪ ﮐﺲ ﻫﺴﺘﻨﺪ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺁﻧﻬﺎ ﺳﺨﻦ ﻣﮕﻮ : ﻣﺮﺩﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺟﻤﺎﻋﺖ ﺩﻭﺭﯼ ﮔﺮﻓﺘﻪ ﻭ ﺍﺯ ﭘﯿﺸﻮﺍﯼ ﺧﻮﺩ ﻧﺎﻓﺮﻣﺎﻧﯽ ﮐﺮﺩﻩ
ﻭ ﮐﻨﯿﺰ ﯾﺎ ﺑﺮﺩﻩﺍﯼ ﮐﻪ ﺍﺯ ﺍﺭﺑﺎﺏ ﺧﻮﺩ ﮔﺮﯾﺨﺘﻪ ﻭ ﺩﺭ ﺣﺎﻝ ﻓﺮﺍﺭ ، ﻣﺮﺩﻩ ﺑﺎﺷﺪ ﻭ …
( ﺣﻀﺮﺕ ﻣﺤﻤﺪ – ﻧﻬﺞ ﺍﻟﻔﺼﺎﺣﻪ . ﺻﻔﺤﻪ ۲۲۹ )
http://www.raherasti.ir/category/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85/%D8%A7%D8%AD%DA%A9%D8%A7%D9%85-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85%DB%8C/%D8%A8%D8%B1%D8%AF%D9%87-%D8%AF%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A7%D8%B3%D9%84%D8%A7%D9%85/
بسمه تعالی
جناب سمیه
۱- اگر کل قرآن را در نظر بگیریم ، در آیات بسیاری به بهانه های مختلف دستور آزادی بردگان داده شده است ، چرا این آیات را ذکر نکرده اید؟ شاید دین اسلام نمی خواسته است به یکباره بافت اجتماعی را با لغو برده داری از بین ببرد بلکه با آن احکام به تدریج کل برده ها آزاد می شده اند.
اگر سیره رسول الله را درنظر بگیریم ، در موقع جنگ با یهود مدینه و مشرکان مکه که دشمنان به اسارت گرفته می شدند تعداد اندکی از آنها به دلیل زیادی جرم ،اعدام می شدند ، برخی هم مثل ابوسفیان ابتدا اسیر شدند و سپس علی رغم دشمنی زیاد آزاد شدند(طلقاء: بردگان آزاد شده) بنابراین در دوره حکومت پیامبر بسیاری از برده ها آزاد شدند و کسی به بردگی گرفته نشد.
۲-کاش ترجمه آیات را صحیح ذکر می کردید: در مورد آیات سوره نحل منظور آیات این است که رزق و روزی را خدا به افراد به طور متفاوت می دهد و متأسفانه برخی حاضر نیستند از این روزی به برده خود بدهند در مورد آیه سوره احزاب هم “مگر آنکه برده به تو برسد(فروخته یا هدیه شود) صحیح است. دوباره آیات مذکور و ترجمه اش را مطالعه کنید.
هیچ دینی به اندازه اسلام دعوت به برداری داری نکرده همین ایاتی که خانم سمیه گفتن کافیه نمیخواد به تفسیر و ماله کشی یه عده مسلمان خرد باخته گوش بدین علمای اسلامی در عربستان میخوان برده داری رو زنده کنن چون میگن دستور قرانه به همین دلیل کارگرانی رو با حقوق بسیار کم از بنگلادش و پاکستان و سومالی و سودان استخدام کردن کوروش بزرگ ۲۵۰۰ سال پیش برده داری رو لغو کرد شما خودتون رو خیلی خسته نکنید.
http://www.raherasti.ir/category/%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85/%d8%a7%d8%ad%da%a9%d8%a7%d9%85-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa%db%8c/%d8%a8%d8%b1%d8%af%d9%87-%d8%af%d8%a7%d8%b1%db%8c-%d8%af%d8%b1-%d8%b2%d8%b1%d8%aa%d8%b4%d8%aa%db%8c/
مدیر محترم سایت لطفا نامه ۲۴ امام علی به امام حسن را در نهج البلاغه مطالعه بفر مائید تا برده دار بودن پیامبر و اهل بیت گرامیشان مانند امام علی (ع ) کاملا بر شما مشخص شود دیگر نیاز به تفسیر هم ندارد. تازه این غیر از دستورات به فرمانداران استان های ایران و دستور به چگونگی برخورد با ایرانیان معترض به ستمگری فرمانداران علی ست و نامه به کسی که اسیران را برای فروش به عنوان برده به کوفه میبرده ودستور به اینکه حتما پول فروش آن اسیران ایرانی باید به بیت المال تحویل داده شود. همه آنهائی که گفتم منبع شان خود نهج البلاغه است.
منکر برده داری در اسلام نشدم
من تعجب میکنم چرا در ایران کسانی هستند که میخواهند دین زرتشتی را در میان مردم خراب کنند چرا؟
اهورای نازنین درودبرشما و همه ی ایرانیان و ایران دوستان پاسخ شما بزرگوار روشنه.آنچه که برخی را وامیدارد برخلاف بسیاری ادله و مستند و نشانه که گواه آزادگی و نوعدوستی و مهربانی ایرانیان است:سخن بگوینداین است که اینان از تبار و فرزندان مهاجمان به ایرانندروشنست که ازمهاجمان چه اعراب تازی وچه مغولان که واژه ی بربر زیبنده ی هر۲قوم میباشد:برخی درایران ماندندو فراتر ازین با تاسف و باتوجه به تجاوزسازمان یافته ی اینان(چه اعراب که تجاوز بهمه ی غیرمسلمانان وغیراعراب را بحکم الله مجاز بلکه واجب میدانستند وچه مغولان که حال وروز هر۲قوم نیاز به بازگفت ندارد)بسیاری بوجود آمدند که هویت خود را نمیدانستندبرخی خود را فرزندعرب و سید نامیدند که مفهوم این واژه روشنست(فرزندعرب زیرا سید واژه ای عربی و بمفهوم مردعربست) وبرخی نیز ازین ننگ گریختندگرچه که هویت اینان هم ایرانی راستین نیست بدین سبب شگفت آور نیست اگر برخی ایرانی نماها کوشش کنند تا پیشینه ی سرشار از بزرگی ایرانیان را خدشه دارکنند که البته ناتوانندمنشورکوروش و الواح گلین باز مانده از تخت جمشید و بهتر ازینها آنچه در روح و روان ما ایرانیان جاریست که مهربانی و شادخواهیست.نگاه کنیدبه طنازی کنونی ایرانیان که بیشترین لطیفه سازی را دارندملتی که مهر و شادی در او نهادینه است نهادش باخشونت*برده داری و…بیگانه است…هم را دوست بداریم واز پیشینیانمان بنیکی یادکنیم.بدخواهان ما ماندنی نیستند.