خانه / شخصیت ها / موبدان / اردشیر خورشیدیان / نقد دهمین دلیل اعتبار گات ها

نقد دهمین دلیل اعتبار گات ها

به قلم مدیر سایت
موبد دکتر اردشیر خورشیدیان ـ رئیس انجمن موبدان تهران ـ می نویسد:
«بنا به دلایل زیر، کتاب آسمانی ما زرتشتیان، «گاتاها»، تمام و کمال به جا مانده و ذره ای از آن از بین نرفته و تحریف نشده است:…
دلیل ۱۰. در تاریخ آمده است که کتاب اوستای موجود در تخت جمشید و گنج شاپیگان بر ۱۲ هزار پوست گاو نوشته شده بوده است. بنا بر این این کتاب به این بزرگی که طبیعتا وزن بسیار سنگینی داشته است، کتابی نبوده که اساسا بتوان از آن برای مطالعات روزمره استفاده کرد. بلکه به عنوان گنجینه ای ارزشمند نگاهداری می شده است و جنبه ی کاربردی نداشته است.» (پاسخ به پرسشهای دینی زرتشتیان، ص ۷۶)

پاسخ:
یک) اگر منظور ایشان این است که چون این دو نسخه در دسترس نبوده، کسی نمی توانسته در آنها دست ببرد، باید بگوییم که مرادمان از تحریف، این نیست. بلکه منظور این است که اعتبار خود این دو نسخه زیر سؤال است و نیز به فرض اعتبار، کتاب های بعدی نیز معلوم نیست از روی این دو کتاب، درست نسخه برداری کرده اند و به نسل های بعدی رسیده باشد.
دو) اگر اوستای اصلی ۱۲ هزار برگه به اندازه ی پوست گاو بوده، چگونه نویسنده ادعا می کند اوستا «تمام و کمال به جا مانده و ذره ای از آن از بین نرفته» در حالی که گاتاهای فعلی ۲۳ صفحه است؟!

پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ـ شناسنامه

پاسخ به پرسش های دینی زرتشتیان ص 76

اردیبهشت ۱۳۹۵

همچنین ببینید

دلیل قاطعی برای انتساب گاتها به زرتشت وجود ندارد

به قلم مرتضی رمضان پور گاتها بخشی از اوستا است که زرتشتیان مدعی انتساب آن …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code