خانه / احکام / احکام زرتشتی / اموات زرتشتی / دیدار از مراکز زرتشتی در استان یزد (۵) / اشتباه ها در بنرهای انجمن زرتشتیان یزد در دخمه + تصویر

دیدار از مراکز زرتشتی در استان یزد (۵) / اشتباه ها در بنرهای انجمن زرتشتیان یزد در دخمه + تصویر

۱۰ فروردین ۱۳۹۵ (ادامه)
دو دخمه ی همجوار یزد و زمین های اطراف آن را به منظور مراقبت، با دیوار، محصور کرده اند و در اختیار انجمن زرتشتیان یزد است. این انجمن از هنگام ورود تا درون دخمه بر فراز کوه، هفت بنر در توضیح دخمه و چگونگی برخورد زرتشتی ها با اموات، نصب کرده اند.
در دیدار از دخمه ها، لغزش هایی در توضیحات بنرها دیدم که ذیل تصویرشان می آورم. (بعضی تصویرها که نوشته های آنها ریز است، با کلیک بر آنها بزرگ تر خواهند شد.)

1111یک ایراد به زرتشتی ها این است که دخمه گذاری سبب نشر بیماری ها میان مردم می شود. انجمن زرتشتیان در پاراگراف دوم ادعا کرده که دخمه ها ده ها فرسنگ (هر فرسخ حدود شش کیلومتر) با روستا و آبادی فاصله داشته اند در حالی که فاصله ی دخمه ی اله آباد تا خانه های مسکونی قدیمی و آتشکده ی آن (که بیش از صد سال از ساخت آن می گذرد)، بعید است به دو کیلومتر برسد. فاصله ی دخمه های یزد نیز تا خانه های قدیمی آن بعید است بیش از یکی دو فرسنگ فاصله داشته باشند.
فاصله ی یزد تا اردکان ده فرسخ است بنابر این، ادعای فاصله ی ده ها فرسخی میان دخمه ها تا محل مسکونی یعنی در گذشته، جنازه ها را از یزد به نایین یا جای دیگر به همین مسافت می برده اند و در این بین، کسی زندگی نمی کرده است!

102
صداقت اقتضا می کرد در این تابلوها به خرافه های زرتشتی ها نیز در مراسم تدفین اشاره می شد. یکی از آن برنامه ها «سگ دید» است که هانرى رونه دالمانى در سال ۱۹۰۷ میلادی به ایران آمده و این کار خرافی را گزارش کرده است.

تابلو دخمه 3انجمن زرتشتیان یزد برای معقول نشان دادن کارهایشان٬ در این تابلو توضیح داده که برای نشر نیافتن بیماری های واگیردار٬ کارکنان دخمه به روستاها نمی رفتند.
غافل از اینکه در همین مکان اتاق های متعدد وجود دارد برای مجالس یادبود اموات. بنابراین اگر کارکنان دخمه به روستا نمی رفتند مردم سراغ آنها می آمدند و احتمال نشر بیماری های واگیردار، منتفی نیست.تابلو دخمه 4

105

آیا غیر از سالارها، انواع حشرات و پرندگانی غیر از لاشخورها، حق ورود به درون دخمه را نداشتند؟! مگر می توان از ورود حشرات و پرندگان دیگر به دخمه، جلوگیری کرد؟!
فرق است بین اینکه موجودات زیر خاک، بدن را بخورند و پرندگان هوا. مادری که پس از گذاردن فرزندش در دخمه، پرنده ها را در رفت و آمد نزد جسد می بیند، از نظر عاطفی بسیار بیشتر ضربه می بیند.
وقتی که جنازه بالای کوه است حیوانات دیگرغیر از کرکس نیز می توانند سراغ جسد بروند و چه بسا آنها قطعاتی از جسد را به جاهای دیگر ببرند.
اگر در گوگل کلمه های «دخمه زرتشتیان بهداشت ممنوع» را جستجو کنیم می بینیم که ـ برخلاف ظاهر آنچه در آخرین پاراگراف آمده ـ رژیم سابق بخاطر امور بهداشتی، دخمه گذاری را ممنوع کرد نه اینکه خود زرتشتی ها از این کار خودداری کرده باشند. صداقت اقتضای صراحت دارد.

تابلو دخمه 6
در شماره ۱ این اشتباه وجود دارد که هرچند با دخمه گذاری، خاک آلوده نمی شد اما سبب آلودگی هوا شده، دست کم مأموران دخمه را آلوده کرده چه بسا آنها بیماری های واگیردار را به دیگران سرایت می داده اند.
نیز این ادعا که اگر زرتشتی ها اجسادشان را دفن می کردند، امروزه با کمبود زمین مواجه می شدیم نیز نادرست است؛ زیرا مسلمان ها بیش از هزار سال است که امواتشان را دفن می کنند اما با چنین مشکلی مواجه نشدیم. پس از گذشت چند سال از دفن مرده به گونه ای که بدنش از بین برود، می توان در همان مکان دوباره مرده دفن کرد.
به فرض که این ادعا درست باشد که بزاق دهان لاشخورها سبب از بین رفتن میکروب در جسد شوند، آیا بزاق دهان پرندگان گوشتخوار دیگر و حشرات که عادتا می آمده اند نیز همین خاصیت را دارند؟ میکروب هایی که به پا و بدن لاشخورها و حشرات می چسبید، چگونه از بین می رفت؟ از سوی دیگر بعید است پرنده ها با سرعت، چنان گوشت بدن را می خورده اند که هیچ گوشتی در لابه لای استخوانها باقی نماند.
شماره ۲ درست نیست چون حشراتی از قبیل مگس و کک از جمله عوامل نشر بیماری های وبا و حصبه و طاعون اند. بنابراین دخمه گذاری اموات مبتلا نه تنها کار درستی نیست بلکه سبب شیوع بیشتر بیماری می شود و اگر در گذشته چنین می کرده اند، کاری اشتباه بوده است.
به فرض که شماره ۳ درست باشد و در سیبری امکان دفن نبوده و ناچار بوده اند مردگان را خوراک پرندگان کنند، دلیل نمی شود در جاهای دیگر که ضرورت ندارد، چنان کنند و تا هزاران سال ادامه دهند. این مثل این است که شرایط آب و هوایی کویری یزد اقتضا می کرده که برای خانه ها بادگیر بسازند و زرتشتی ها پس از مهاجرت به امریکا و اروپا که ضرورتی برای این کار نیست تا هزاران سال همچنان برای خانه هایشان بادگیر بسازند. هیچ انسان عاقلی چنین چیزی را نمی پذیرد.

107

شاید هدف از جمله ی پایانی که مرگ را سرآغاز شادی در بنر نوشته اند برای این باشد که زرتشتی ها عالم پس از مرگ را فقط خوبی بدانند و نگران ناحق بودن دینشان نباشند و اگر زرتشتی ای متوجه شد که دینش پایه های محکم ندارد، نگران عذاب های پس از مرگ نباشد در حالی که از نظر اسلام، همیشه انسان باید مراقب اعتقادات و رفتار خود باشد و الا چه بسا از هنگام مرگ، با عذاب های دردناک مواجه باشد.

همچنین ببینید

مصطفی مدّاحی

فیلم / این علیّ عالی اعلی امیرالمؤمنینه

موسیقی ای در وصف امام علی(ع) با خوانندگی مصطفی مداحی: این کیه این کیه این کیه …

۵ نظر

  1. ۱- ” یک ایراد به زرتشتی ها این است که دخمه گذاری سبب نشر بیماری ها میان مردم می شود ”
    آیا روشهای دیگر تدفین مانند تغسیل موجب تکثیر منابع بیماری زا نمی شده ؟ فایده تغسیل میت چیست ؟ مضرات آن چیست ؟ در روستای زادگاه پدرم غسالخانه ای قدیمی است که در کنار تنها قنات روستا قراردارد و در زمان تغسیل اب قنات ابتدا وارد غسالخانه شده و پس از عبور از مخازن آن دوباره به مسیر اصلی باز می گشت .
    بهداشتی ترین روش تدفین سوزاندن اجساد است . اگر معیار شما علمی و بهداشتی است چرا با سوزاندن اجساد مخالفید ؟
    ۲- ” صداقت اقتضا می کرد در این تابلوها به خرافه های زرتشتی ها نیز در مراسم تدفین اشاره می شد ”
    چرا . کدام منطق می گوید یک گروه اقلیت با منابع محدود مالی به خواست شما بر علیه عقایدش تبلیغ کند ؟ مگر دوستان شما وقتی در یک کشور خارجی برای تشیع تبلیغ می کنند چون ” صداقتشان اقتضا می کند ” عکس کودکان قمه خورده عراقی را هم نشان می دهند؟ . گویا شما خیلی به خرافه ها و عقاید انحرافی علاقه دارید و به جای ترویج انسانیت و خرد دوست دارید همه جا خرافات تبلیغ شود !!!! عقاید انحرافی در همه ادیان وجود دارد .
    یا مثلا نگرانی شما برای ” مادری که پس از گذاردن فرزندش در دخمه …. ” قطعا شایسته تر است بیشتر نگران مادری باشید که فرزند کم سال قمه خورده اش را در روز عاشورا تحویلش می دهند . تا مادری زرتشتی که ۶۰ سال پیش می زیسته . بی شک همانطور که برای ان مادر عراقی زخم قمه فرزندش مقدس و شیرین است برای ان مادر زرتشتی هم پرواز لاشخورها نمادی دینی و مقدس بوده . اداب مذهبی برای بقیه بد و خرافات و حرام است ام برای شما و هم کیشانتان صواب و نیکو !!!!
    ۳- قطعا اگر زرتشتیان در اکثریت بودند می توانستند به مقتضای زمان راهکاری بهداشتی و علمی برای اسمان سپاری بیابند اما محدودیت های اجباری بسیاری برای یک گروه اقلیت مذهبی وجود دارد کما اینکه شیعیان بعضی مناسک خود در عربستان را به مصلحت انجام نمی دهند .
    ۴- گفته اید ادامه رسوم اریایی در سیبری اشتباه بوده . این نشان از نا اگاهی شما نسبت به سیر اداب و سنن ملل دارد . اکثریت رسوم قومی در ابتدا بنابر مقتضایی ایجاد سده و بعدا رنگ ایینی و مذهبی به خود گرفته اند . این امر مختص دین زرتشتی نیست و بسیاری از احکام و قوانین اسلامی به مقتضای زمان خود تهیه شده و اکنون به دلایل صرفا مذهبی و نه ضروری بدان عمل میشود . مثلا در زمانیکه بخشی از مبادلات جنسی و نه نقدی بوده تعیین دیه و زکات به انعام ثلاثه بوده و اینک با حاکمیت نظام پولی کماکان به همان روش مذهبی عمل می شود .
    ۵- اما پاراگراف اخر نوشته شما نشانگر عمق تعصبات مذهبی شماست که جایی برای گفتگوی منطقی با شما باقی نمی گذارد.. ایا مسلمان شیعه زاده ای که به انواع جنایتها و قتل دست می یازد بر یک زرتشتی نیکوکار برتری دارد . شما چون فقط خود را بر حق می دانید می اندیشید که دیگران نگران ناحق بودن دین خودشان هستند . در حالیکه مزدیسنان خود را حق مطلق نمی پندارند و به رستگاری و ارامش و شادی روح ادمی که بخشی از روح خداوند است ایمان دارند .

    • مدیر سایت

      شما که با این سایت آشنایید چرا در یک کامنت چندین مطلب می نویسید که نشه درست جواب داد؟! هر شماره را در یک کامنت می نوشتید

      ۱. غسل مرده را زرتشتی ها هم دارند. اگر مرده ای بیماری واگیردار داشته باشه و غسل او خطر انتقال بیماری داشته باشه، حرامه غسل داده بشه و باید بدون غسل دفن بشه اما در زرتشتی در هر حال در دخمه گذارده میشه. آن روستای شما اشتباه می کرده به اسلام چه ربطی داره؟ ما به دستورهای اسلام تعبد داریم. وقتی مرده قبر داشته باشه، بازماندگان با حضور در آنجا تسکین می یابند

      ۲. قمه زنی به فتوای مقام معظم رهبری حرامه

      ۴. نباید رسوم مردم جزء دین شود مثلا سالیان درازه که مسلمانان هنگام عقد ازدواج، آینه و شمعدان می گذارند اما هیچگاه گفته نمیشه که اینها جزء اسلامه. در مورد دیه هم به همان صورت حساب میشه اما معادل پولی داده میشه در اسلام گفته نشده که حتما باید جنس داده بشه

      ۵. یک شیعه ی جنایتکار ممکنه در قیامت وضعش بدتر از یک زرتشتی باشه

       

  2. در این شکی نیست هر دین و مذهبی (هر دین و مذهبی) دارای برخی آداب و رسومی بوده که با شرایط جامعه امروزی ناسازگار هست و نمونه های اون در کتب و مستندات تاریخی (همان گونه که خودتون هم از آنها استفاده میکنید) هست؛ اما این تاییدی بر گزارش شما نیست.
    سالانه چندین بار به دخمه و آرامگاه یزد میرم و با اینکه اطلاعات کافی از دخمه دارم، اما بازدید از اونجا برام لذت بخشه.
    همین که بدونم نیاکانم چنین مراسمی برای یک مرده داشتن حال چه خوب چه نامناسب با چهارچوب جامعه امروزی برام کافیه که بگم اسماً زرتشتی ام. (در جمله آخر جای بحث فراوان است لطفا از آن استفاده کامنتی نفرمائید.)

  3. متاسفم براتون از سبک نوشته هاتون انگار از یه قبیله اریقایی صحبت میکنید
    کینه و بغضتون از نوشته ها پیداست هرچند میخوایید پنهان بشه
    زردشتی ها هم وطنان ما هستند اولا و دوما دین نیاکان ماست حالا ما شیعه شدیم اونا به دینشون موندن
    ماشالاه همه ادیان خودشون رو بر حق میدونن
    اگه تو اسلام هم بگردی هزار تا ایراد هست شما خودت جستجو گری
    احساس میکنم این کینه شما به دین اجدادی البته اگه اصالت ایرانی باشید اولا جنبه مالی و کسب سود از یه جایی باشه یا شایدم از گرایش جوانان به این روش میترسی الله اعلم
    در مورد تاکید شما بر غیر بهداشتی بودن قرارگیری جنازه بر کوه اگه یکم نگاه بازتر باشه و بغضی نباشه و روشن تر ببینیم
    مرگ و میر در گذشته به اندازه الان نبوده چون جمعیت خیلی کمتر بوده من از سالخورده های فامیل پرسیدم سال یکی دو نفر پیر بوده وبه اندازه الان زیاد نبوده
    ثانیا بعد مرگ روح از بدن خارج میشه و احترام به جسد به نوعی احترام به اون فرده والا اگه از جنبه بهداشتی بخواید ببینید باید نگران جسد حیوانات هم باشیم در صورتی که همون بازه زمانی گذشته هیچ کی به فکر دفن اسب و گاو گوسفند و… سقط شده نبوده و تو طبیعت رها میشده و نشنیدم تا حالا که کسی مطلبی باب غیر بهداشتی بودن دفن نکردن احشام بگه
    حالا جنگ و خونریزی یه بحث جداست و خیلی کم اتاق افتاده
    درکل خواستم بگم هر دینی راه و رسم خودش رو داشته و داره و زیاد زوم کردن جالب نبست

    • مدیر سایت

      بیماری های مشترک میان انسان و حیوان خیلی کمه. بله اگر حیوانی بمیره و حیوانات دیگر نباشند که آن را بخورند به گونه ای که سبب آلودگی محیط میشه، آن را نیز باید دفن کنند
      در مورد خوردن انسان بوسیله ی حیوانات، باید عاطفه ی انسانی را هم در نظر گرفت:
      http://www.raherasti.ir/630

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code