خانه / سایر مطالب / دیدار از مراکز زرتشتی در استان یزد (۱) / پارس بانو و آتشکده ی اردکان + عکس

دیدار از مراکز زرتشتی در استان یزد (۱) / پارس بانو و آتشکده ی اردکان + عکس

از تاریخ ۸ فرودین تا ۱۱ فروردین ۱۳۹۵ به اتفاق همسرم برای دیدار از مراکز زرتشتی در یزد و اطراف آن، از قم به آن دیار سفر کردیم. گزارشی کوتاه از این سفر:

۸ فروردین ۱۳۹۵

پارس بانودر روز نخست اولین مکانی را که دیدیم پارس بانو (پیربانو، بانوی پارس) بود واقع در روستای زرجوع، جنوب شهر عقدا (میان نایین و اردکان).

پارس بانومعتقدند خاتون بانو دختر یزدگرد ساسانی و خواهر شهربانو در این مکان جان باخته و ناپدید شده است.

پارس بانودر مدت نیم ساعتی که آنجا بودیم تنها یک خانواده ی زرتشتی آنجا را زیارت کرد. ندیدیم که این خانواده اوستا یا دعایی بخواند یا کاری خاص انجام دهند. فقط آنجا را نگاه کردند و با خادم مشغول صحبت های معمولی شدند.
در این روستا هیچ زرتشتی زندگی نمی کند و خادم پارس بانو تنها زرتشتی ای است که آنجا سکونت دارد.

آتشگاه درمهر اردکان

در ورودی آتشکده اردکان.

آتشگاه درمهر اردکانآتشگاه درمهر اردکاناین بانوی محترم زرتشتی در آتشکده حضورمان را گرامی داشت و از ما خواست تا از آجیل مشکل گشایشان جهت رفع مشکلات بخوریم. او گفت: ما نیز برای زیارت به حرم امام رضا(ع) و حضرت معصومه(س) می رویم.

آتشگاه درمهر اردکانهمان بانو کلاهی به من داد تا بر سر گذارم چون معتقدند هر آنچه از بدن جدا شود پلید است. من نیز به احترام آنها کلاه بر سر گذاشتم تا مویی از سرم نریزد.

آتشگاه درمهر اردکانبنا به گفته ی خادم آنجا که خود را موبدیار ماهیار دهموبد معرفی کرد، چهل پنجاه زرتشتی در اردکان زندگی می کنند.
آتشگاه درمهر اردکانسنگ تاریخ بنای آتشکده اردکان

فروردین ۱۳۹۵

همچنین ببینید

هنوز اجساد زرتشتیان هند خوراک لاشخورها + فیلم

از زبان دکتر کتایون مزداپور خانم دکتر کتایون مزداپور ـ پژوهشگر زرتشتی و نویسنده ی …

۲ نظر

  1. با درود روستایی مزرعه کلانتر روستایی زرتشتی نشین است که دیدنی بود و آتشکده داشت که ده کیلومتری میبد است کاش آنجا هم بازدید می کردید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code