خانه / شخصیت ها / زرتشت / آیا زادگاه زرتشت در قطب نیست؟

آیا زادگاه زرتشت در قطب نیست؟

سوژه از: عادل
با قاطعیت نمی توان زرتشت را ایرانی دانست. احتمال دارد که او یونانی یا فلسطینی بوده و در این نوشته نشان می دهیم که ممکن است او در قطب، زاده شده باشد.
ایرانویج را به عنوان زادگاه زرتشت ذکر می کنند. وندیداد (بخشی از اوستا) ایرانویج را سرزمینی بسیار سرد ذکر می کند که در آنجا ده ماه از سال زمستان است و دو ماه تابستان، هرچند تابستانی همچنان سرد.
اهوره مزدا به زرتشت چنین می گوید:
«نخستین سرزمین و کشور نیکی که من ـ اهوره مزدا ـ آفریدم، «ایران ویج» بود بر کرانه ی رود «دایتیا»ی نیک…
در آن جا ده ماه زمستان است و دو ماه تابستان و در آن دو ماه نیز، هوا برای آب و خاک و درختان سرد است.» (اوستا، وندیداد، ترجمه دوستخواه، فرگرد اول، بند ۳ و ۴، ج ۲، ص ۶۵۹)

وندیدادشناسنامه اوستا ج 2

وندیداد ترجمه جیمز دارمستتر

وندیداد ترجمه جیمز دارمستتر

شناسنامه وندیداد ترجمه دارمستتر

فروردین ۱۳۹۵

همچنین ببینید

هیچستان / ابهام در زرتشت، اوستا، آموزه های زرتشتی و…

به قلم مدیر سایت در آذرماه ۱۳۹۱ با دعوت بخشی از حوزه ی علمیه ی …

۱۵ نظر

  1. ایرانویچ را به عنوان زادگاه زرتشت ذکر می کنند ؟ چه کسی ؟ در کدام کتاب یا سند ؟
    اما جهت افزایش دانش شما که خیلی در این قسمت لنگ میزنه متاسفانه ، در بخش کهن اوستا ایرانه ویچ محل تبلیغ و فعالیت زرتشت بیان شده نه زادگاه او !!!
    ایرانه ویچ یا ایران ویج یعنی جایگاه اریاییها . نام ایران نام اسطوره ای این سرزمین در اسطوره های عهد ساسانی و بعد شاهنامه می باشد .این بخش از وندیداد داستان مهاجرت پدران ماست از زادبومشان در سیبری امروز بیش از چهار هزار سال پیش به سمت ایران و هند و اروپا به دلیل اینکه تغییرات اب و هوایی باعث یخبندان انجا شد و مجبور به مهاجرت شدند . در دوران تمدن کوچ نشینی نام مکان ثابت نبوده لذا جایی که اقوام ترک زندگی میکردند توران و جایی که اقوام اریایی زندگی میکردند ایران گفته می شده . پس ایران زمانی نام سیبری و زمانی نام ایران فعلی بوده . اما مهم این بوده که زرتشت پیامبر قوم اریایی است و این حقیقت رو نه شما که بزرگتر از شما هم نمیتونه انکار کنه .
    تلاش اقای عادل برای اینکه تنها پیامبر یکتا پرست ایرانی را غیر ایرانی نمایش دهد پایانی ندارد و به حکم الغریق یتشبث بکل حشیش به هر خار و خاسک دست می اندازد تا هزازان گواه و سند و کتیبه و نظر علمی را با شاید و اما و ممکن است باطل کند . و البته ریشه های تفکر سامی خود را هم با وابسته کردن زرتشت به فلسطین نشان می دهد . خوب بالاخره هر کس باید هوای اجداد خودش رو داشته باشه . یهودی ها هم معتقدند همه پیامبران از تخمه بنی اسراییل هستند .
    تعجب می کنم از مدیر سایت که با انتشار نوشته های جوان کم سن وسال و کم دانشی چون شما اعتبار خودشان رو بیش از گذشته ضایع می کنن

  2. اقای عادل گفته : “ایرانویج را به عنوان زادگاه زرتشت ذکر می کنند ” چه کسی و در کدام کتاب چنین حرفی زده لطفا بگویند .
    ایرانویچ در یشتها محل دعوت زرتشت ذکر شده . البته در تمام تاریخ شما هیچ مصلح و پیامبری نمی بینید که دعوتش را برای بیگانگان اغاز کرده باشد . خداوند هم در قران می فرماید که برای هر ملتی پیامبری از خودشان اوردیم . اما در متون زرتشتی چی چست و خوارزم را زادگاه او ذکر کرده اند . اینکه زرتشت در گاتها همواره سرزمین ایرانه ویچ را می ستاید برای ما به عنوان آریایی و ایرانی بودن او بس است یعنی کسی کلماتی به زبان اریایی سروده . ایزدان اریایی را ستوده و همه جا ایرانه ویچ را بر بقیه دنیا برتری داده حالا کسی ادعا کند که این شخص با همه اینها بیگانه بوده با عقل جور در نمی آید . ضمن اینکه ایرانه ویچ اساسا معنی سرزمین خاصی به لحاظ جغرافیایی نمی دهد چرا که بیش از سه هزاره قبل مردمان دانش چندانی از جغرافیا نداشته اند و چون تمدن انها کوچ نشینی بوده سرزمین را محل سکونت یک نژاد در نظر می گرفته اند یعنی توران سرزمین سکونتگاه اقوام ترک و ایران سرزمین سکونتگاه اقوام اریایی بوده که اول سیبری و بعد ایران امروز بوده .

    • … ؟ اینرا روشن کن :
      بر اساس کدام مدرک زادگاه زرتشت ایران است و ایران ویچ نیست ؟ .
      اینکه محل دعوت پیامبری همان محل تولدش باشد چیز عجیبی است ؟ چیز ناممکنی است ؟ .
      در متون زرتشتی ، زرتشت را نیمه خدا کردند ، اینها هم حساب است ؟ .

      و بازهم سؤالات بی جواب :
      براساس کدام مدرک زادگاه زرتشت خوارزم بوده است ؟ .
      براساس کدام سند ایران ویچ نمیتواند زادگاه زرتشت باشد ؟ .

      باید تابحال فهمیده باشید که بحث درباره تولد و … زرتشت قطعیت ۱۰۰ درصد ندارد و عنوان پست این سایت هم حالت پرسشی داشته و در ابتدا هم میگوید :
      سوژه از: عادل … و سپس نیز میگوید : که ممکن است او در قطب، زاده شده باشد.
      کسی با قطع و یقین حرف زد ؟ اصولا هیچ کس با قطع و یقین نمیتواند در این مورد حرفی بزند ، که شما هماننده یک پژوهشگر با سابقه که دروغ آشکاری را فهمیده است حرف میزنید .
      حال ، چه کسی با قطعیت میتواند بگوید زادگاه زرتشت در ایران ویچ نیست ؟
      چه کسی با قطعیت میتواند بگوید زادگاه زرتشت در خوارزم است ؟
      چه کسی با قطعیت میتواند بگوید ؟ چه کسی ؟ آیا شما و امثالهم علم غیب دارید ؟
      همه احتمال میدهند ، آقای عادل نیز احتمال داد .
      بارها گفته ام قبل از نقد هر سخنی ، ابتدا آنرا کامل و درست بخوانید بعد نقد کنید .

  3. زرتشت ادم درست وبزرگی بود اینو من نمی گم تمام غربیها می گن وپیامبری اهل خرد واندیشه بوده وهمه دوست دارند اونو هم میهن خودشون معرفی کنند چینیها ویونانیها وخیلیهای دیگه از این دسته هستند بعد شما رییس سایت هرروز یه ادعای تازه رو می کنی وزرتشت رو ایرانی نمی دونی بنابراین تو یه ایرانی نیستی وچه زرتشت ایرانی باشه یا نه ما اونو اریایی می دانیم وبه تو وامثال وطن فروشهایی مثل تو که ازناخن پا تاسرعربی ویا تورکی ویاغربی می شن ربطی نداره اون کجایی!شما برین بزرگان دین خودتون رو ببینید کجایین!

  4. کل مطلب این نوشته خلاف است ، جناب مدیر هم وقتی جواب ندارند پاسخ نمی دهند ولی مخاطب سایت خود می فهمد که گیر داستان کجاست .
    پرسیده بودم این ادعای عادل که ” ایرانه ویچ را زادگاه زرتشت دانسته اند ” اصلا از کجاست ؟ در کدام کتاب یا نوشته یا کدامیک از زرتشتیان چنین ادعایی کرده اند . و البته جماعت دشمن با دین ایرانی پاسخی نداشته و ندارند . جون فرض اصلی این نوشته ادعایی غلط است .

    همانگونه که قبلا گفتم در اوستا ایرانویچ محل تبلیغ زردشت ذکر شده .
    اما خطای دیگر نویسنده در جابجایی زمان است . ایرانویچ به لغت یعنی جایگه اریائیان و این بخش از وندیداد و ذکر سرمای ایرانویچ در تاریخ اساطیری اوستا مربوط به هزاران سال قبل از دوره کیانیان و زرتشت است .
    چنین استدلال های نا اگاهانه مانند این است که کسی در تاریخ عرب از شعر جاهلی مطلبی در دوره عباسی را برداشت کند !!!
    گرچه لغت تردستی هم برای این کار نویسنده زیاده از اندازه است و بیشتر باید گفت نویسنده با دست اندازی و اطلاق کلمه ایران به ایرانه ویچ و جابجایی هزاران ساله در تاریخ اوستا و ذکر یک مقدمه نامربوط و ادعای کذب مبنی بر اینکه زرتشتیان می گویند ایرانه ویچ زادگاه زردشت است به گمان خود خواسته شیرین زبانی کند و زرتشت را به قطب شمال مرتبط کند .
    این موصوع بیشتر ثابت می کند با مغلطه و جابجایی زمان و معنی کلمات چه شیرین کاریها می شود کرد .

    • آقای فاطمی ، در ابتدا باید بگویم این فرد نمیتواند جلوی خودش را بگیرد و وقتی چیزی برای گفتن ندارد لحنش از عصبانیت تغییر میکند ، کم کم دارد به همان حرفها و کنایه های سابقش متمایل میشود . بنابراین یا به من هم اجازه بدهید انطور که شایسته اش است با او حرف بزنم یا کامنتهایش را اصلاح کنید ، این شیرین کاری ها را کسانی کردند که روان گاو را به روان گیتی ترجمه کردند ، این یعنی شیرین کاری . آخر گاو را چه به گیتی .

      استاد هاشم رضی میگوید :
      میهن زرتشت در خاور ایران و بلخ بود . در اوستا زادگاه وی ایران ویچ یاد شده . بنابر تحقیق، این مکان در شمال شرقی ایران و حدود خوارزم بوده. در همانجا به پیامبری برگزیده شد و مردم را به فرمان اهورامزدا خواند …
      منبع : کتاب اوستا (یسنا – گاتا – یشت ها – ویسپرد – خرده اوستا ) ، ترجمه و تحقیق : هاشم رضی ، انتشارات فروهر ، صفحه ۲۳ .
      این ایران ویچ کجاست ؟ گرچه تحقیقات میگویند خوارزم و … ، اما همانطور که آقای عادل اشاره کرد با استناد به وندیداد میتوان گفت قطب .

  5. این سید مدیر سایت دیگه زده به سیم آخر
    اصلا در قطب تابستانی وجود دارد ؟ پس چرا نامش بجای ایرانویچ ، قطب ویچ نیست ؟
    نکند اسکیموها دین زرتشت را بزور شمشیرهای یخی بما تحمیل کرده اند ؟
    البته هر چه بیشتر از این پُستهای سطح دبستانی درج کنید و کسانی همچون
    آقای عادل و offer هم به به و چه چه راه بیاندازند ،
    خوانندگان واقع بین بیشتری به بی محتوایی و معرکه گیری گردانندگان این سایت و کتابش پی میبرند .
    هیچ فکر نکردید کلیمات و آب و هوای ۴۰۰۰ سال پیش با زمان حال که سیاره زمین بسرعت
    بسمت گرمایش میرود قابل مقایسه نیست ؟
    ایرانویچ به احتمال بسیار زیاد دامنه کوه سبلان و منطقه آذربایجان هست که در عصر حاضر
    هم تابستان بسیار کوتاهی دارد چه رسد به حدود ۴۰۰۰ سال پیش ……..

  6. موبد کیقباد سیستانی

    این سید از بس به اسلام عزیز فحش میدن و از دیناسلام دارنمردم مردم خارج میشن به سیم آخر زده

  7. جماعت اسلام ستیز، پس از این همه خرج و هزینه و صرف انرژی، تنها توانسته اند، عده‌ای معدود از افراد بیمار روان پریش و عقده‌ای را جذب خود کنند. مبارکشان باشد. از این که چنین جماعتی در جماعت اسلام نباشند بسیار خوشحالیم. اما سیم آخر… به راستی که این سیم، سزاور کسانی است که هیچ وقت هیچ پاسخ منطقی و عقلانی ندارند. بلکه همواره با پراکنده گویی و حرف‌های بی‌ربط می‌کوشند نابودی خود را اندکی به تأخیر بیاندازند.

  8. پس خوبه که ایرانی ها و نژاد ارانی ها که از ایرانویچ اومدن توی این فلات ایران در واقع نژاد نوردیک Nordisch بوده که تِوری آلمان ها کامل میشه و هم ایرانیان باستان و باقیمانده ایرانیان امروز و نه انیرها که شمایید و نژاد اروپاییها همه نژاد آریایی برتر Arisch هست. در نتیجه زرتشت یک ایرانی و نزدیک به همون ها بوده و پیامبر از طرف خدای بزرگ جهانیان. اگر می گید فلسطینی هم بوده در واقع خاورشناسان و باستان شناسانی امروز ثابت کردن که اقوامی در فلسطین و کرانه های فلسطینی زندگی می کردند پیش از یهودیان و اعراب که از نژاد هندو ایرانی بودند و زبانشان در متون آرامی و آشوری آریایی تشخیص داده شده برای همین امروز تک و توک بچه هایی با موی روشن و چشم روشن در اون نواحی دیده می شن. قابل توجه

  9. adyannet.com اول از همه ایرانیها هر چقدر هم مسلمان باشند به تاریخشون احترام می ذارند البته قسمتی تا بیشترشون. دوم اسلامی که تو داری مانند داعش و اسلام عمر و اموی می مونه که رو به نابودی در اومده و اصلا حتا نابود شده که همه می دونند آبشخور امثال شما وحشی های ضد بشر اسرائیل چه خودتون بدونید یا ندونید. دست کم همین جماعت اسلامستیز که میگید دارن از سرزمین اجدادیشون حمایت می کنند و به دیگر تمدن های بشری احترام می ذارند بر عکس شما ها. پس همون بهتر که مسلمان نباشند و جزو دارو دسته و فرقه شما نباشند چون از اصول اولیه انسانی سقوط می کنند.

  10. درودی به تابناکی و حرارت رخش سرخ خرس
    شمال ایران چهل و اندی قرن قبل بسیار سردتر بوده که ایران دل زمین را تریدانا در تقسیمات به ایرویج داد شرق را به تور ویج داد غرب را به ظلم هویج که ایران ویچ میانه ی دنیا در راستای استاره ی قطبی و پل پردیس واقع هست تا روان های پاک از این پلاریزیشن پرواز کنند و فرتی فرو نروند در مغاک خاک و زرتشت پیامبر ایرانی اورجینال که در مصر بنام مدر اوزیریس شناخته میشد

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

*

code